Hej Allesammen

Jeg må desværre indrømme at mit HavkajakInfo har ligget lidt tid uden at
jeg har haft tid til at læse i det. Men i går fik jeg læst lidt i det,
og det var med stor glæde og megen interesse at jeg læste Henrik fra
Rudkjøbings artikel som hedder "Sommertur 1-3. 8. 2003"

Det er dejligt at se en artikel som ikke kun handler om solnedgange, men
hvor der er nogle ting man kan lære noget af. Jeg håber meget at der er
flere der vil skrive den slags artikler, så vi alle kan lære af de
erfaringer der bliver gjort i den slags situationer.

Jeg har valgt nogle citater ud og skrevet mine kommentarer til det, så
håber jeg at der er andre der vil bidrage med deres synspunkter.

Citat: "at min "Idum" var en del tungere, end jeg var vand til, bla. På
grund af ca. 30 liter vand, men det er jo god træning"

30 liter vand, det lyder af helt vildt meget. Jeg går ud fra at det er
drikkevand. Er det virkelig nødvendigt i Limfjorden? Det gør jo kajakken
unødig tung.

Citat: "Trods træning i kammeratredninger i en svømmehal i vinterens
løb, så er en turlastet kajak i vind, strøm og bølger noget ganske andet
end en ulastet i en svømmehal."

Svømmehalstræning er et godt supplement til træning i åbent vand, men
det kan ikke stå alene! Der er mange søuhyre der bider en i tæerne når
man er ude i åbent vand med dårlig sigt, så det er vigtigt at træne der,
man får ikke sammen mulighed i svømmehal. Desuden skal der ikke meget
bølge til for at tingene bliver noget mere besværlige.

Citat: "og jeg lånte den noget forkomne kæntrer min vindtætte rojakke,
så han kunne få varmen."

Burde alle ikke have en form for vindtæt/vandtæt rojakke med? Det kan
ellers være svært at holde varmen når det blæser.

Citat: "Vi søgte at holde os tættere samlede, men jeg og min makker var
nået op i forenden af feltet uden egentlig at have bemærket det."

Det er vist tit et problem i lidt større grupper, selvom man har
makkerpar glider man fra hinanden. Nogen der har en god ide til at løse
dette problem? Måske vi skulle bruge makkerliner som nogle dykkere
gør;-)

Citat: "Nu blev det hektisk, for hans kajak var bordfyldt, og han kunne
ikke bunde."

Igen, træning i åbent vand, så man er vand til følelsen, ikke i
svømmehal.

Citat: "lænsepøs."

Hvad er det?

Citat: "Vi søgte så at bugsere den ind med slæbetov, men det var umuligt
– den lagde sig på tværs som et drivanker."

Kajakken var hjemmebygget uden håndtag i enderne? Ellers burde det ikke
være så svært, men igen kræver det at man har øvet det på forhånd.

Citat: "Jeg sad med det meste af indholdet fra hans cockpit og 3 ekstra
pagajer,"

Efter min menig er det meget vigtigt at der ikke er løse ting i
cockpittet, de kan sætte sig fast i en kæntring så man ikke man komme
ud, og de er svære at holde styr på når man er ude. Det er også en god
ide at hver person har en måde at sætte pagajen fast på kajakken, så
slipper man får at der er en der skal holde dem allesammen, og i dårligt
vejr kan man pludselig få brug for sin pagaj. Selv er jeg ikke tilhænger
af snore i pagajen, jeg har et system så den nemt kan sættes fast under
elastikkerne på kajakken.

Citat: "I mellemtiden var endnu en roer kæntret,"

Det er vigtigt at kunne rede folk så hurtigt så muligt. Ofte bliver folk
nervøse når andre kæntrer og "stivner" Derudover er det tit sværere at
ligge stille og vente end at padle fremad.

Citat:" (så servicevognen kunne nå os med maden)," samt "genforsynet med
drikkevand."

Hehe lyder meget dejligt, det var sikkert god mad:-) Men var det
nødvendigt at medbringe 30 L vand når i kunne få vand allerede på anden
dagen?

Dette er bare mine tanker, det er ikke ment som en kritik af
turdeltagerne, men mere som et oplæg til diskutere. Er alle enige eller
hvad?

Venlig hilsen Ravn

Fotograf Ravn Hamberg
Maglekildevej 7 4tv.