Fra: Mette Hettel [mailto:[EMAIL PROTECTED]På vegne af Mette Hettel
Sendt: 16. oktober 2003 10:25
Til: [EMAIL PROTECTED]
Emne: RE: Data for nogle havkajakker

Er denne diskussion ikke ved at være en anelse teoretisk?

Hvis det er så vigtigt at sejle enormt stærkt, hvorfor ror man så ikke kapkajak? Det er som om man diskuterer fomel 1 racere til at køre på arbejde i.

Selvfølgelig er det rart at have en kajak, der ikke kræver for meget energi at drive frem, men det er da en meget væsentlig faktor hvorledes kajakken opfører sig i vejr og vind.

Forøvrigt er det væsentligt hvem der ror kajakken, hvis man ikke har balance til en slank kajak, så bruger man en masse energi på at holde balancen og hvor er sikkerheden så henne?

En væsemtlig grund til at ro havkajak er vel netop de oplevelser man kan have i en havkajak, som man ikke kan få ved at ro kapkajak, men det betyder jo også at sikkerhed og stabilitet er vigtig.

Jeg har selv lige været nødt til at skifte kajak fordi min Cortez, som efter sigende skulle være en af de hurtigeste plastikhavkajakker på markedet, overhovedet ikke passede til min størrelse. Min nye kajak passer meget bedre til mine mål og er derfor meget hurtigere, men inden jeg nåede til at vælge netop den kajak prøvede jag ufatteligt mange kajakker, (Tak til diverse tålmodige forhandlere) og først da jeg fandt en kajak jeg følte mig tilpas i også med balance kunne jeg ro stærkere.

Desværre oplever jeg (der er mindre end de mænd de fleste havkajakker er bygget til) at hvis der endelig er nogen der bygger en mindre kajak så er den også bredere, sikkert for at øge stabiliteten. Men små mennesker (os hobitter) har jo et lavere tyngdepunkt og kvinder har ofte (bare spørg i alm. kajakklubber) en bedre balance, derfor skal den ikke være bredere. Jeg ville ønske at der var nogle producenter der turde tage deres velgennemprøvede modeller i plastik og så lave en præcis scalamodel. Grønlænderne har jo altid lavet deres kajakker efter mål og så vidt jeg ved bliver de ikke bredere fordi de blivere kortere.

Min pointe er at kajakkens model skal passe præcis til roeren, og her er styrke, erfaring, balanceevne, størrelse og hvilken type vejr og vand man vil ro af meget stor betydning.

MVH Mette Hettel