Assalamu'alaikum,
Saya sering juga terlibat dalam perbincangan dengan
rakan-rakan wanita di university tempat saya menuntut.
Merek sering sangat mengemukakan pertanyaan: seorang
laki-laki muslim boleh kawin empat, bukankah itu
merendahkan martabat wanita? Jawaban saya atas
ucapan/pertanyaan semacam itu seringnya adalah: Masih
bagus kahwin empat iseri daripada berkahwin tanpa
batas jumlahnya. Dan saya menambahkan, sebagaimana
ustaz saya Allah Yarham Ahmad Deedat, hanya Islam yang
dengan tegasnya menyuruh ummat Islam kahwin hanya
dengan seorang wanita sahaja sebagai isterinya. Tak
ada kitab suci agama lain manapun yang menyuruh
penganutnya setegas itu. Kebenaran untuk seorang
laki-laki berkahwin sampai empat orang isteri itu
adalah jalan keluar untuk menyelesaikan masalah
kemanusiaan.
Karena itu 4JJI membuka valve dengan membolehkan
lelaki mempunyai sampai empat orang isteri. Contoh di
New York, kalau setiap laki-laki kahwin dengan seorang
wanita disana, akan ada baki 800 ribu wanita yang
tidak mempunyai suami dalam hidup mereka. Bagaimana
this problem could be solved? Ya, satu-satunya cara
adalah dengan membolehkan secara syara' seorang
laki-laki berisiteri sampai empat orang.
Memang keikhlasan seseorang sukar untuk diukur, tapi
setidak-tidaknya dengan menjadi isteri kedua atau
ketiga atau keempat, wanita berkenaan telah terselamat
dari kehidupan membujang sepanjang hidupnya dan
mempunyai tambatan hati yang sah dalam hidupnya. Dan
yang terpenting lagi dia akan mendapatkan cahaya mata,
anak yang akan melanjutkan keturunannya.
Saya sendiri, bercita-cita kahwin lagi dengan wanita
Melayu, kalau ada yang berkenan.

Wassalam,
Nurdin/Sydney

Any questions? Get answers on any topic at www.Answers.yahoo.com.  Try it now.