Assalamualaikum kepada semua

Ini adalah artikal saya yang pertama sekali semenjak menyertai Hidayah
Group ini.

Dari pandangan saya... semua ini berpunca dari diri kita sendiri.
Melayu sekarang tak sensetif langsung mengenai Islam. Cth satu parti
politik menggesa memecat Dato' Mufti Perak. Apa tindakan kita...
Yang saya tahu hanya PAS saja yang berjuang mempertahankan perkara
ini. Bagi saya, ini bukan isu politik ini mengenai Islam dan saya
percaya demontrasi aman yang di lakukan oleh PAS, tak semua orang PAS
dan saya percaya ada juga orang Umno yang menyertainya. Buangkan
perbezaan politik... Kalau itu menyentuh sentiviti Islam...
Insyaallah...

Untuk pengetahuan semua, saya juga telah menghantar surat bantahan
kepada PM mengenai masalah ini melalui Persatuan/Pertubuhan yang saya
sertai.

Bandingkan orang Melayu dulu dan sekarang.....

Saya dulu masa kanak-kanak di kampung kalau sebut nama Pak Amin (bukan
nama sebenar) saya dah takut sebab dia garang. Walau pun dia tuu bukan
bapa saya TETAPI saya takut.
Orang Melayu dulu kalau nampak anak Melayu yang buat salah pasti dia
akan marah (dengan bengis atau menakutkan) kerna dia menganggap anak
Melayu itu sebagai anak dia sendiri. Tak kira anak siapa pun pasti
kena. Curi jambu ka, curi rambutan ka, mandi dalam sungai ka, cakap
perkataan kotor kaa...pasti akan kena marah punya.Hinggakan sampai
satu tahap kanak-kanak Melayu itu sendiri akan membenci padanya. Bila
jumpa, kanak-kanak ini akan lari. Takut.... tapi bila dah dewasa kita
akan terkenangkan beliau...teringat masa kita kanak-kanak... teringat
nama Pak Amin yang secara tak langsung pernah mendidik kita menjadi
manusia berguna kepada masyarakat. Menangis bila tahu dia dah
meninggal dunia...

TETAPI MELAYU SEKARANG....

ahhhhh... biarlah bukan kat tempat kita...
ahhhhh... bukan kat kampung kita...
ahhhhh... bukan anak kita...

dan banyak lagi AHHH ..............

Ibu bapa sekarang terlalu manjakan anak sehinggakan tak boleh di tegur
oleh orang lain. Kalau orang lain tegur pasti akan bergaduh
punyalah...

Hooii.. itu bukan nak kau... kau peduli apa....!!!!!
Kalau anak aku nak jadi apa pun punya pasallah....jangan nak masuk
campur...!!!!!

Itulah salah satu dialog yang mungkin pernah anda dengar. Anak yang
akan mewarisi kita di masa depan... Tengoklah apa dah jadi dengan anak
muda sekarang???? Ada yang tak hormat orang tua...

Saya pun tak nak tulis panjang-panjang. Jadi ini sekadar renungan untuk kita.
Ubahlah diri kita dari sekarang dan ingat kita akan di tanya satu hari
nanti apa yang telah kita lakukan.

Yang baik itu dari ALLAH SWT dan yang buruk itu dari diri saya sendiri...

Sekian

Wasalam WBT.

-= Azzam =-

*** Kritik membina dan teguran dari anda semua saya dialu-alukan untuk
membaiki diri ini...