Askm.
Memang benar berapa ramai penganut Agama Islam hari ini bukan sahaja tidak
begitu tahu dan faham tetang Islam itu sendiri bahkan ada juga uang mengecilkan
Islam dibandingkan dengan sekular. Pada mereka nampaknya seolah-olah ti dak
yankin dengan Islam, walaupun mereka mengaku mereka Muslim. Saya sangat setuju
bahawa kita menjadi Muslim secara total, baik dari aspek 'ibadat, mu'amalat,
munakahat dan keseluruhan aktiviti hidup sebagai Muslim. Saya pernah dengan
dalam kempen politik oleh politikus mengatakan 'politik tidak boleh
dicampuraduk dengan Agama'. Fahaman ini datang dari mana? atau fikir logik
mereka yang berkata sahaja. Sila rujuk Surah Az Zalzalah 2 ayat akhir. Semua
gerak kerja dan aktiviti kita sepanjang masa akan dicatat dan dipertuntunkan
masa Hisab Esok. Saya harap janganlah kita bangga dengan bilangan orang Islam
yang ramai tetapi tidak berkualiti. Muslim yang sebegini menyebabkan ramai
non-muslim menghina kita, sementelah gerakan
 non-muslim mengherek Muslim keluar dari landasan Islam yang sebenar.
Suka saya berpesan bahawa setiap kita akan menemui Allah swt. Apakah
kepercayaan dan amalan serta gerakerja kita ini mengikut Syari'at Islam yang di
bawa oleh Rasul kita s.a.w.
Ramai Muslim hari ini memandang satu-satu kemaksiatan tetapi lupa melihat
seluruh kemaksiatan yang berlaku dalam masyarakat Islam kita. Surat Al Qaari'ah
ayat 6 hingga 9 menjelaskan tentang timbangan baik. Ringan timbangan amalam
kebaikan pun tempatnya nereka Hawiyah. sementelah kalau banyak kemaksiatan, apa
balasannya sama-sama faham. Memang banyak pernyataan mengenainya.
Untuk membetul keadaan kenalah kerjasama secara bersepadu antara Pemerentah
dengan agensinya, badan dan pertubuhan Agama, individu dan disokong oleh
masyarakat seluruhnya untuk mengatasi dan menyelesai permasalahan ini. Yang
paling utama adalah perentah kerana authoriti dan kekuasaan ada padanya, yang
lain itu adalah sokongan dan permudah dalam tindakan. Saudara lihatlah sendiri
bagaimana kedudukan institu mufti di negera kita ditekan sehingga tidak dapat
berfungsi. Bagi saya kita tidak boleh salahkan institusi mufti dan
badan-badan Agama kerana  sekiranya tidak digerak oleh perentah mereka tidak
bergerak mengikut yang sepatutnya. Sama-sama kita renungkan. Wassalam.
 Ismail