From: n...@yahoo.com <n...@yahoo.com>
Subject: Re: Help Palestine [hidayahnet] Remaja Mesti ditegur dan dididik
To: "Ikhwanul Muslimun" <hidayahnet@yahoogroups.com>
Date: Sunday, June 7, 2009, 7:53 PM

Banyak pihak tertanya-tanya "Di mana salahnya?"
Saya sendiri tidak pasti. Daj menjadi arus kehidupan.

Orang lain mempunyai naluri yang sama seperti puan. nak leraikan,
tak nak anak-anak bergaduh. Terkadang atau banyak kadang bila kita tegur anak
orang,
mak bapak dia pula yang marahkan kita. Itu mak bapak. Ada kes dan banyak kes
anak-anak
itu sendiri yang jerkah balik.. "Pak cik/Mak cik peduli apa hal kami" atau
"jangan masuk campur hal kami"
dan ada yang akan bertindak ganas menyerang kita balik. Dalam kes puan
anggaplah puan bernasib baik
kerana mereka tidak bertindak ganas terhadap puan. Dalam hal-hal seperti itu
dalam banyak kes ia tidak dapat
diduga (unpredictable) . Kalau jadi baik alhamdulillah. Tapi jika sebaliknya
puan yang mengundang padah.
Saya tidak salahkan puan dan tidak juga salahkan orang lain yang hanya melihat
sahaja. Biarkanlah kepada
pihak sekolah atau pihak polis, itu lebih selamat.

Saya bedoa hampir setiap hari agar perkara seperti itu tidak berlaku kepada
anak-anak kami. Puan akan lebih terperanjat
jika puan ketahui banyak kes-kes lain yang melibatkan remaja. Lazimnya berlaku
diluar situasi biasa. Puan juga perlu ingat
bahawa anak-anak itu mempunyai mak bapak. Siapakah orang sepatutnya lebih
bertanggungjawab? Betul yang puan cakap, alangkah baiknya jika semua pihak
dapat bekerjasama.

Sistem sosial kita dah nak hancur.

Jika kita bercakap dalam perspektif Islam, apa yang berlaku sekarang adalah
akibat dari manusia menjauhi agama.
Wassalam.