normi minora wrote:

>  *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
>  {  Sila lawat Laman Hizbi-Net -  http://www.hizbi.net     }
>  {        Hantarkan mesej anda ke:  [EMAIL PROTECTED]         }
>  {        Iklan barangan? Hantarkan ke [EMAIL PROTECTED]     }
>  *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
>  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> Assalamualiakum warahmatullah..
>
> huih...  seram gak baca.. pihak isteri naikan suhu.. perbincangan...
>
> bagi saya ini adalah asam garam kehidupan  beruamah tangga.. apatah lagi
> [...]

sambungan....

kemudianya .. apakah matlamat rumah tangga itu sendiri? bukankah untuk
membina satu nukleas (satu juzuk) daulah islamiah. kerana keluarga
adalah asas bagi sesuatu masyarakat.. goyah keluarga makan goyah lah
masyarakat.. lemah keluarga makan lemah lah islam masyarakat... bukan
kah  ini satu tanggong jawab yang berat .. yang perlu seluruh perhatian
dan tumpuan kita? kita juga perlu bersedia dengan segala ilmu dan
kewarasan... SOALNYA.... ADAKAH KITA BUAT ITU SEMUA.. atau kita hanya
tenggelam dalam ecer keegoan diri..  suami dengan  "kuasanya" dan isteri
dengan "lasernya?"

DIMANAKAH HARUS ISLAM INI MENCARI PEJUANGNYA? sedangkan keluarga yang
ada gagal dalam merealisasikan tanggong jawab mereka.. tenggelam dalam
rasa syok sendiri.....

Apa yang digariskan oleh syariah. dan apa yang dihidupkan oleh
rasullullah jelas.. ulama juga telah membantu dalam pembentukan rumah
tangga yang cemerlang.. malah ada sahabat sahabat kita yang senior  ada
menunjukkan cara cara mengendalikan rumah tangga ini.. baik yang
monogami maupun yang poligami.. malu kita nak mengambil iktibar? malu
kita nak bertanya? takut kelemahan diri teserlah? atau takut apa? atau
takut hilang statsu sebagi ketua keluarga atau sebagai "isteri
tersayang?"  atau apa?

kajilah kehidupan rumah tangga wajar muslim. jangan lah kita sandarkan
image rumah tangga yang baik dengan image yang kita lihat dalam keluarga
orang tua kita.. ianya tak penah sama dan kadangkala ianya amat jauh
dari  rumah tangga wajar islam.. paling tidak baca bagaimana rasullullah
dan sahabat mengendalikan keluarga mereka.. (by the way i think more
then 90% of sahabah mengamalkan poligami) baca pula kisah kisah para
isteri zaman rasulullah.. jangan lah kita terbatas kebaga "keperluan
diri sahaja"

mengganggap isteri sebagai "orang gaji tak berbayar" dan menggangap
isteri not an equal partner dalam rumah tangga is OUT. pasti ia akan
menggagalkan usaha membentu rumah tangga yang cemerlang. dalam tara yang
sama.. isteri yang tak dapat menggembirakan suaminya is no isteri...
belajarlah kembali akan tanggong jawab dan hak suami isteri.. baca dan
bertanya. dan betulkan semula landasan rumah tangga kita.. belajar
merubah sikap kepada sikap yang positif dan condusif untuk hubungan
rumah tangga yang lebih intim dan baik..  dan kemudianya jangan
tinggalkan langsung pembelajaran ini..kerana cabaran dan tugas dalam
rumah tangga semakin lama semakin banyak pelbagai dan berat...
maklumlah.kita nak melahirkan manusi muslim.. bukan binatang..
sembelihan.

of course kelemahan kelemahan suami isteri dalam mengendalikan rumah
tangga itu ada.. dan pasti.. masalah komunikasi antara suami isteri ini
menjadi satu masalah besar.. tapi adakah ianya impossible untuk
diselesaikan.? pucuk pangkalnya... ingat akan matlamat dan berusaha
dalam kerangkan penyelesaian islam..  dan of course put your nose down.

saya tak mahu menyentuh tentang kelemahan kelemahan dalam rumah tangga
yang telah dipaparkan dalam email yang lepas lepas.. i know they are
real dan saya juga tau ianya masih berlaku.. dan akan terus berlaku..
saya juga tak mahu menyentuh tentang solution  atau pengharapan yang
dikemukakan.. kerana to each of us ianya tak sama... ada yang sesuai ada
yang tak.. kita lah yang mencari teladan dan sempadan... kita cermin
diri dan kita bandingkan dengan yang cemerlang rumah tangganya..apa yang
ingin saya sarankan ialah. kedua suami isteri kaji "apa yang menjadi
kebencian pasangannya" dan juga kaji " apa kelemahan diri" dan belajar
belajarlah memaafkan.... great reward sentiasa menanti..

bayangkan suasana rumah tangga yang senyap sepi kerana suami isteri tak
bertegur sapa.. suami di lounge dengan muka masam  dengan hati yang
menggelodak dan fikiran yang merewang rewang memikirkan apa lah nasib
dan kenapa lah bini aku macam ni.. hingga perkataan cerai itu bermain
main dikepala..  si isteri juga  masam mukanya.. dan mengomel sendirian
...(tak juga kurang lasernya)  periuk belanga kuat sikit hentakanya..
menyapu rumah pun laju sikit. tidor pun buat buat tidor mati....hati
mendidih... dan penyesalan mula memutik. soal lari dari rumah juga
bermain. main dikepala..

tak tersiksa ke?

tak ceria kah. jiak kita suami isteri masih bergurau senda .masih
berpeluk cium bila berjumpa  setelah berpisah kerana kerja... dan masih
usik mengusik dan cubit mencubit (cubit sayang le) antra satu sama lain
walau pun usia dah meningkat setengah abad. dengan anak anak yang
berderet , cemerlang dan gembira.? walau hidup tak le semewah mana?

its our choice.. jalan telah ada.. its our will to follow...

wassalam...

ps: saya ada kelemahan dan kebencian dalam rumah tangga saya.. pasangan
saya pun kadangkala hot gak..tak bertegur sehari dua tu kadangkala tu
berlaku.. tapi we all cuba .. in average saya rasa rumah tangga saya
lebih baik dari  kebanyakan rumah tangga kenalan kenalan saya..