dgn

> Banyak contoh, misalnya sebuah ungkapan yang sering
> didakwa sebagai Al Hadeeth oleh puak Sufi:
>
> 1) " Kenali dirimu nescaya kamu mengenali Allah"
>
> Ungkapan ini menurut As Suyuti adalah ungkapan yang
> berasal dari ungkapan ARISTOTLE dan digunakan dengan
> meluas oleh puak Sufi sebagai Al Hadeeth Nabi SAW.

Rahman ... sila perhatikan,
Setengah daripada jalan mencapai makrifat itu ialah
dengan mengenal diri seperti kata seorang sahabat
Rasulullah SAW., Yahya bin Muaz Al-Razi ;

"Barangsiapa mengenal dirinya maka sesungguhnya
mengenal ia akan Tuhannya".

Yahya bin Muaz mengambil faham daripada perkataan Nabi
SAW. daripada pertanyaan seorang sahabat;

"Siapakah yang lebih mengenali TuhanNya, ya
Rasulullah? Maka sabdanya yang lebih mengenal mereka
dengan dirinya."

SEKALI LAGI ANDA HANYA MENYATAKAN "MENURUT AS SUYUTI
...", DARI KITAB APA DAN SERTAKAN DGN PETIKANNYA
SEKALI. PETIKAN DARI KITAB TU MANA???

> 2) Hadeeth berkenaan dengan Jihad Nafsu lebih besar
> dari jihad Qital
>
> Ungkapan ini di dakwa sebagai AL HADEETH oleh puak
> Sufi dengan MELUAS dan sentiasa didakwa sebagai Al >
> Hadeeth,
> Sedangkan ungkapan ini BUKAN HADEETH mengikut
> SEPAKAT AHLUL HADEETH.
>
> Walaubagaimanapun, ahlul Sufi seperti Ibnul Arabi
> mendakwa yang Al Hadeeth ini DISAHIHKAN melalui
kasyf.

-Sekiranya benar Ibnul Arabi berkata yg demikian, maka
saya akan mempercayainya. Jika tidak yg demikian, maka
anda adalah org yg berdusta.

-Setelah selesai peperangan Badar dengan kemenangan
dipihak Islam, maka berjalanlah Rasulullah SAW dengan
sahabat menuju ke perkampungan mereka. Dalam
perjalanan itulah terjadi dialog antara baginda Rasul
dan para sahabatnya.

"Kita baru balik dari satu medan peperangan yang kecil
menuju ke satu peperangan yang lebih besar", kata
Rasulullah. Maka keherananlah para sahabat lantas
mereka bertanya, "Peperangan apa ya Rasulullah?" Jawab
baginda "Mujahadatunnafsi (melawan hawa nafsu" -
Riwayat Baihaqi

ADAKAH HADIS DARI RIWAYAT BAIHAQI DAN AT-TIRMIZI ITU
TIDAK SAHIH? ATAU ADAKAH HANYA HADIS YG TERDAPAT DLM
SUNAN SITTAH SHJ YAG SAHIH?

> 3) Hadeeth berkenaan dengan IBDAL, misal nya " Di
> satu zaman Allah SWT akan menghidupkan 40 orang yang
TERBAIK di kalangan kamu..."

> Ungkapan2 mengenai IBDAL ini adalah ungkapan2 yang
> BATHIL dan semua riwayat mengenainya adalah MUNGKAR
dan MAUDHU'.

> Tetapi ungkapan2 ini LUAS digunakan oleh Ahlus Sufi
> sebagai AL HADEETH.

Pertama, hadis ini bukanlah hadis yg menjadi pokok
ilmu tasauf. Jarang hadis ini dihujah dan diulas
secara mendalam.

Kedua, benarkah ia hadis? atau ia hanyalah kata-kata
sahabat atau kata-kata hukama'/tokoh sufi?
Sekiranya ia benar-benar hadis, maka saya juga akan
yakin kebenarannya. Jika ia kata-kata sahabat, atau
hukama' atau ulama' salafussoleh maka saya juga akan
menerimanya.

Masalah sekarang ialah jika benar ia bukan hadis
(hadis maudhu), tunjukkan sahaja jalan maudhu'nya.
Tiada masalah bagi saya utk mengatakannya bukan hadis,
sekadar mengatakan riwayat si pulan si pulan. Itu
sahaja.

> Cukuplah dahulu 3 contoh ini.
>
> Kesimpulannya kalau ahli2 Sufi ini BOLEH berdusta
> atas nama Nabi SAW apa yang hendak mereka takutkan >
untuk berdusta atas nama SAHABAT dan ULAMA2 MUKTABAR.

SUDAHLAH RAHMAN ...
1. ANDA MENYATAKAN SEMUA IMAM YG EMPAT MENGHENTAM
SUFI, SEKARANG ANDA MENAFIKAN DAKWAAN ANDA SETELAH
GAGAL MENCARI BUKTINYA.

2. ANDA MENGATAKAN BAHAWA SUFI YG DIKRITIK OLEH IBNU
JAUZI IALAH SEMUA ALIRAN SUFI TERMASUK TAREQAT
NAQSYABANDIAH, QADIRIAH, SYAZALIAH DSB. AKHIRNYA ANDA
MENGAKUI BAHAWA KITAB TALBIS IBLIS TIDAK PERNAH
MENTION NAMA-NAMA TAREQAT TERSEBUT.

   ANDA MEMBUAT ALASAN PULA BAHAWA TAREQAT-TAREQAT
TERSEBUT MUNCUL SELEPAS IBNU JAUZI. APAKAH HUJAH ANDA
JIKA DIKATAKAN BAHAWA IBNU JAUZI 50TAHUN++ LEBIH MUDA
BERBANDING ABDUL QADIR JAILANI DAN HUJJATUL ISLAM IMAM
AL-GHAZALI.

> Arbaah yang

> anda
>
> Yang kata begitu hanya saudara.

SETELAH ITU ANDA KATAKAN BUKAN SEMUA. JADI SEKALI LAGI
SAYA BERTANYA ... SIAPA DIKALANGAN IMAM ARBAAH YG
MENGHENTAM SUFI DAN SIAPA PULA YG TIDAK MENGHENTAM
SUFI?

> terangkan
>
> Saudara nak kata  apa katalah.
>
> Padahal saudara juga yang dakwa yang saudara ada
> senaskah buku TALBIS IBLIS.

MAAF SAYA TAK PERNAH KATA SAYA ADA SENASKAH PUN KITAB
TERSEBUT, SAYA BELUM MEMBELINYA. INSYAALLAH SAYA AKAN
MEMBELI JUGA UTK SIMPANAN SENDIRI. TAK PAYAH
PINJAM-PINJAM.

> TIdak tetapi WAJIB kita mengambil ungkapan Imam
> Syafiee mengikut ZAHIR AYAT tersebut.

BAGAIMANA ANDA MENETAPKAN HUKUM WAJIB DISINI.

> Ini kerana ZAHIR ayat adalah CERMIN kepada BATHIN.

FIRST TIME DLM HIDUP SAYA DENGAR UNGKAPAN INI. ZAHIR
AYAT ADALAH CERMIN KPD BATIN. TINGGI FALSAFAH ANDA TU!

IMAM SYAFII PERNAH DITANYA, "BERAPAKAH KAKI UNTA YG
TUAN NAIKI". IMAM SYAFII TURUN DARI UNTANYA, DAN
MEMBILANG SATU PER SATU SEMUA KAKI UNTA, BARU MENJAWAB
"EMPAT".

IMAM SYAFII TIDAK MENAFSIRKAN HADIS "SIAPA YG
MENINGGALKAN SOLAT DGN SENGAJA MAKA KAFIRLAH IA" DGN
MAKSUD ZAHIR SEMATA-MATA. TETAPI BELIAU MENYATAKAN
BAHAWA ORG TERSEBUT JATUH KAFIR APABILA IA
MENINGGALKAN SOLAT DGN BERANGGAPAN BAHAWA SOLAT ITU
TIDAK WAJIB. SEKIRANYA IA MASIH PERCAYA BAHAWA HUKUM
SOLAT ADALAH WAJIB, HANYA DIA MENINGGALKAN SOLAT
KERANA TIDAK MAMPU MELAWAN NAFSU, MAKA ORG TERSEBUT
TIDAK KAFIR, CUMA BERDOSA SHJ.

> Ya, kerana kitab Al Hikmah adalah RECORDING Ilham
> serta Kasyf Ibnu Ata'illah sahaja dan bukannya
sebuah kitab yang ditulis berasaskan kepada Al Quran >
> dan Sunnah.
>
> Terdapat BANYAK hadeeth2 yang DAEEF dan MAUDHU' di
> dalam kitab tersebut dan banyak konsep2 yang
> BERLAWANAN dengan SUNNAH, misalnya larangan untuk
> berdoa dengan BANYAK kepada Allah SWT.

SEKALI LAGI ANDA BERDUSTA!

NETTERS BUDIMAN, PASAL 85 KITAB ALHIKAM MENGATAKAN:
Sebaik-baik yg harus engkau minta dari Allah ialah
apa-apa yg Allah menyuruh kamu.
Yakni sebaik-baik yg harus engkau minta kpd Allah spt
supaya engkau tetap iman, patuh taat pada semua
perintah dan larangan-Nya, istiqamah dlm pengabdian
diri ke hadrat Illahi. Itulah yg sebaik-baik yg harus
engkau minta, baik utk dunia dan utk akhirat, sebab
hanya itulah bahagia yg tiada tara bandingnya.
Kerana itu sebaik-baik doa ialah:
"Ya Allah, aku mohon redho-Mu dan syurga, dan aku
berlindung kpd-Mu dari Murka-Mu dan neraka"

ADAKAH YG DEMIKIAN ITU BERTENTANGAN DGN QURAN DAN
SUNNAH?

> di
> mensahihkan

> digunakan
> saya
>
> Sheikh Abdul Qadir Jailani BUKAN AHLUL HADEETH.
>
> Dan berapa sangatlah hadeeth dari Sahihain yang
> dipetik oleh kitrab2
> Sufi.
>
> Boleh bilang dengan jari.

JADI ADAKAH ANDA FIKIR BAHAWA HADIS SAHIH ITU ADALAH
HADIS YG TERDAPAT DLM SAHIH BUKHARI DAN MUSLIM SAHAJA?

> dan
> kelayakannya.  Macamana

> Tidak tetapi tolak mereka yang TIDAK DIKETAHUI AKAN
> KELAYAKANNYA.
> Mudah sahaja.

APAKAH KELAYAKAN SEORG ULAMA' ITU BERGANTUNG KPD
GELARANNYA?

> TEORI

> dikatakan bahawa
>
> Termasuklah juga disiplin tariqat ialah BERADA di
> bawah naungan Sheikh,
> ber UZLAH, ber WIRID dan mempercayai banyak ajaran2
> serta fahaman2 yang

=== message truncated ===