alaikumusalam wrt wbt ...

tak banyak yang saya nak komen ...cuma berkaitan kenyataan saudara dengan
mengatakan bertakbir sewaktu mendengar ceramah boleh menyebabkan Umat Islam
dipandang ekstrim , fanatik ...saya tak boleh terima !!
sebab bertakbir adalah sebahagian dari zikir kerana menyebut nama Allah
..apakah kita perlu takut pada bayang-bayang ...sebagaimana jihad yang
ditinggalkan oleh umat Islam kini ...akibat tidak mahu dianggap ekstrim
...umat islam kini diinjak-injak dan dihina ...mungkin agak asing jika saya
singkap kembali seerah sahabat ...

tapi cuba singkap sejarah tanahair kita ...betapa semangat jihad Tun Perak
berjaya menjadikan Melaka Empayar yang berdaulat dan dihormati (Melaka
ketika itu merupakan negara dan empayar yang mengamalkan undang-undang dan
pemerintahan Islam (sebagai contoh hukum kanun melaka ...undang-undang laut
melaka)..namun apabila jihad ditinggalkan (hinggakan salah satu syiarnya
dengan bertakbir juga dianggap fanatik)) apa yang terjadi kini di Malaysia
...negara kita bukan sahaja tidak dapat membantu negara sahabat kita
(Chechnya ..palestin ..bahkan Ambon)...malah untuk mempertahankan diri
sendiri pun belum tentu

...lihatlah bagaimana seorang tokoh 'pemimpin'pemuda (Bekas Ketua Pemuda
UNMO) terpaksa menjilat kembali ludah apabila membuat kenyataan mengecam
kebiadapan Singapura ...sekadar 'singa' kecil itu pun dah takut ...entah la
... inilah ...apabila jihad dan cabang-cabang jihad mula ditinggalkan
...perasaan gerun musuh Islam terhadap Islam dicampakkan ke dalam hati dan
sanubari umat Islam ....hinggakan nak bertakbir pun takut dianggap ekstrim
dan fanatik .....

silap-silap hari bulan ...pergi haji pun takut ..sebab takut dianggap
ekstrim kerana berhimpun beramai-ramai ...dan menyebut kebesaran dan
keagungan Allah beramai-ramai ...

sekadar komen .....wallahu'alam ..