Assalamu'alaikum.
Izinkan saya beri sedikit maklumat.
Perkara/soalan yg sama pernah ditujukan kepada seorang pensyarah/ahli hadith
UKM dan dia jawab, lebih kurang:
Bertepuk tangan dengan dua2 telapak tangan bertemu adalah haram atas
larangan RasulAllah: apabila kaum muslimin dari Madinah masuk dan menakluki
Mekah; kaum di Mekah menyambut mereka dengan bertepuk tangan yaitu cara
jahiliah.  RasulAllah menegur perbuatan itu dengan berkata jangan ikut cara
jahiliah.
Sila rujuk kepada ahli nya.
Sekian, harap maklum.