Izinkan saya untuk memberi pendapat...

persoalan samaada ia adalah suatu menyalahi syariat atau tidak  adalh
bergantung kepada keadaan itu sendiri.Saudara Hanif tidak boleh kata yang
tidak ada kaitan dengan ibadah atau akidah...memang betul bila kita tepuk
..maka tentulah ada sebabnya..dan kalau pun tiada nas yang melarangnya kita
kena ambil suatu pendekatan yang positif.

Baiklah...pertama  kita mungkin akan melihat sebab mengapa kita perlu tepuk
tangan...kita bagi dua kategori...
1.Sebab kita seronok...suka dan gembira....bagi  satu-satu majlis yang
mendatangkan keseronokan..kita akan tepuk ..macam konsert ..kita tepok bila
saja penyanyi pujaan kita diumumkan akan menyanyi atau sesudah
nyanyian..kita seronok..kita tepok maknanya kita lupa seketika dan lalai
dalam masa kita tepok ..denagn kuat dan bersungguh -sungguh dan saudara
katakan pada saya apakah itu yang dianjurkan oleh islam ...?sedangkan Nabi
kalau seronok usahkan tepok nampak gigi pun susah..tapi kita bukan saja
tepok bahkan bersiol dan menjerit-jerit...apakah itu tidak berkaitan dengan
akidah kita?

2.Sebab kita rasa seronok juga tapi dalam keadaan terkawal dan hormat..
Dalam sesuatu majlis..katakan majlis ilmu..ada juga orang yang bertepuk tapi
islam menganjurkan supaya kita bertepok melalui belakang tangan supaya
iainya tidak ketelaluan..maknanya kita rasa seronok dan juga hormat pada
majlis yang sebegitu..tepokan begitu bukannya kuat bunyainya...bahkah kalau
tepok lama-lama sakit juga belakang tangan itu...itulah hikmahnya .Itulah
bezanya  dimana kita tak akan melampau-lampau seronok.

Berkomunikasi antara penonton dengan penceramah bukan melalui tepokan saja
., soal jawab atau mengemukan masalah juga adalah suatu interaksi antara
penceramah dan penonton..dan mana ada orang yang tepok gila-gila dalam suatu
majlis ilmu ...kalau konsert  ada la dan mana ada orang buat ceramah dalam
konsert ?