You're right. People like Nakhaie Ahmad, Pusat Islam/Ikim fellows, muftis and some
`ulamas' are the biggest of MUNAFIKs. They are too quick to comment on PAS'
shortcomings and small mistakes. But when it comes to injustice and `kezaliman' like
what has happened to Datuk Seri Anwar, these clowns remain mute - dasar lembu jaga
perut! There must be something REALLY REALLY wrong with the Islamic education system
that churned out people like them. Kenapa isu-isu keadilan, hak asasi manusia etc di
negara yang majoriti penduduknya Islam selalu diperjuangkan oleh NGO activists yang
majoritinya bukan Muslim?

Tak malukah ustaz-ustaz dan ulama yang hanya pandai bercakap dan buat lawak bodoh
dalam forum perdana? Kerana personal differences dan gila kuasa, manusia macam Nakhaie
(yang kononnya perpendidikan al-Azhar) sanggup mengorbankan kebenaran demi untuk
membodek Dr Mahathir. Mana dia kenyataan Parti Hamim, Berjasa dan beberapa pertubuhan
dakwah seperti yang diterajui oleh Dusuki Ahmad dan Nakhaie mengenai situasi politik
negara? Cuba bandingkan parti dan pertubuhan yang kononnya Islamic tersebut dengan
pertubuhan seperti Parti Reformasi Insan Malaysia (PRIM), Malaysian Democratic
Party(MDP) - splinter from DAP, Suaram etc.

Dr Uthaykumar adalah bekas ahli KeADILan yang keluar dari parti dan menubuhkan parti
baru PRIM kerana perselisihan pendapat dengan kepimpinan KeADILan. Walaupun berselisih
dengan KeADILan, Dr Uthaykumar dan PRIM telah mengecam keputusan yang dibuat oleh
mahkamah, dan PRIM sedang merancang untuk membuat `candle vigil' selama sembilan malam
berturut-turut bagi menandakan 9 tahun hukuman penjara. THERE MUST BE SOMETHING WRONG
with the way we (including ulama) understand Islam. Di manakan `conscience' orang
seperti Nakhaie dan Othman al-Muhammady? Saya percaya orang seperti ini sembahyang
lima kali sehari (maybe more), tetapi kenapakah Islam semacam tiada peranan langsung
di dalam menentukan pandangan serta `suara hati' mereka.

Ilmu agama yang ada pada kebanyakan mereka telah dugunakan untuk cari makan - diajak
ke sana-sini oleh pemimpin corrupt untuk public relations exercise dan image-building
untuk berceramah and then get paid. What a disgrace! Kalau tak ada talent dan skill
pun, cari lah kerja lain, jangan gunakan ilmu agama (maybe bukan ilmu pun, just a
collection of cerita-cerita di zaman para sahabat r.a.) untuk mengisi perut kerana
anda tidak akan menjadi bebas untuk berkata-kata. Islam bukan diturunkan untuk
digunakan sebagai `talent' atau `skill' untuk earn a living. I can't understand, how
on earth orang macam ni dipanggil `ulama'. Most of them tak tau langsung pasal
society, human rights, justice...apa lagi to fight for them. The most they can say
about Anwar case is that Mahathir is wrong because tak ada empat orang saksi dan tak
ada perundangan Islam seperti hukum sebat untuk menghukum Anwar. Other aspects of
justice seperti separation of power between the judiciary and executive, the r!
ole of Public Prosecutor are ignored (maybe sebab mereka tak pernah dengar).

Dari pemerhatian saya, kalau pun ada ulama atau ustaz yang berjuang untuk keadilan
sosial, sebenarnya kerana mereka telah mendapat exposure to democracy in the West.
Respectable figures like Saiyed Qutb pernah tinggal di US, Hassan al-Turabi (Sudanese)
furthered his studies in UK and France after completing his religious education in his
country. Begitu juga dengan Malaysia, Islamic scholars yang bercakap pasal masyarakat
madani, keadilan sosial dan rights kebanyakkannya dipengaruhi oleh western democracy.
Term `masyarakat madani' itself sebenarnya hanyalah translation daripada `civil
society'.

Soalan saya: di manakah silapnya dengan pendidikan dan pemahaman agama Islam kita?
Macam mana boleh wujud ulama yang berserban, sembahyang, hafal al-Qur'an etc tetapi
tiada mempunyai suara hati atau `conscience'. Kalau satu atau dua orang, boleh kita
treat perkara tersebut sebagai isolated case. Tetapi sekarang majoriti mereka macam
tu.

End

--- Tiger <[EMAIL PROTECTED]>