Assalamualaikum,semoga dirahmati Allah,

Terima kasih kepada saudara Abdul JAmil Lam kerana bersusah payah memberi
penerangan.Persoalan saya adakah ini saja penerangan tentang Nur Muhammad
yang ada.Saya percaya ada aliran tarikat yang lain yang mempunyai penerangan
yang amat berbeza kerana ada yang berkata bahawa Nur Muhammad itu adalah
juga sifat Jalal Allah.Iaitu sifat Allah yang TUJUH yang DIPINJAMKAN kepada
setiap makhluk manusia yang mana dengan itulah makhluk insan dapat layak
menjadi khalifah keatas makhluk Allah taala yang lain.Iaitu Qudrat, Iradat,
Ilmu, HAyat, samak, Basar, Kalam yang ada pada kita (teramat sedikit di
pinjamkan oleh Allah).Tetapi ini TIDAK BOLEH MENJADIKAN KITA INI ALLAH.Kita
hanya dipinjamkan SEDIKIT SANGAT dari sifatnya yang ada.Kita tetap manusia,
makhluk kepada Allah Taala.Tanpa Kudrat Allah, contohnya..kita tidak mampu
terdaya melakukan apa-apa. Minta pada yang beraliran begini tolong
sambungkan, jika ada.

sekian.