abuhanif wrote:

> [...]
> dengan ilmiah mereka yg positif nih akan dapati asas pegangan dan sokongan
> mereka ini tidak kukuh.
>
> 1. Dah berapa lama bertapaknya pengaruh supi tapi nyata penilaian semula
> hendaklah dilakukan dengan lebih kritikal akan  apa sebenarnya erti "sufi"
> nih. . Dimana rumusan saya ialah supi ni tak ada asas yg kuat dalam ajaran
> Islam. Lainlah kalau istilah supi ni nak disamakan dengan perkara kerohanian
> (dari perkataan ruh) maka dalam hal ini mungkin lebih kuat sikit sebab
> perkataan ruh ini ada dalam agama deen Islam kita ni.

Sufi ini adalah PELARIAN dari negara2 Islam sewaktu zaman pemerintahan Khalifah.
Mereka melarikan diri dari hukuman pemerintah ISlam disebabkan oleh fahaman SESAT
yang mereka fahami.
Pelarian mereka telah membawa mereka ke negara2 Asia Tenggara.  Di sini mereka
berjumpa dengan
kaum melayu yang TERSANGAT TEBAL KEHINDUANNYA.  Tetapi, Sufi ini mendapat
sambutan dari masyarakat tempatan kerana fahaman mereka yang mempunyai BANYA
PERSAMAAN DENGAN HINDU.  Jadi, mereka lebih mudah diterima dan hasilnya ramai
yang masuk ISlam melalui mereka.

Tetapi, setelah masa berlalu fahaman2 yang dianuti oleh Sufi ini sedikit demi
sedikit dikikis dari kehfahaman masyarakat melayu.  Antara kawasan yang kuat
mengikis fahaman ini adalah Kerajaan Islam Acheh di mana seorang mufti Acheh yang
bernama Sheikh Nuruddin Ar Raniri pernah menghukum BUNUH kepada mereka2 yang
menganuti fahaman WEHDATUL WUJUD.

Dan gerakan mengikis kepalsuan sufi ini menjadi lebih Agresif dengan munculnya
kumpulan2 seperti Muhammadiyyah, Kaum Muda, Ahlus Sunnah dsbnya.

Oleh kerana kawasan sebelah sini berada di bawah penjajah, maka penjajah telah
melihat bahawa
usaha2 untuk MENGHAPUSKAN FAHAMAN SUFI ini membahayakan penjajah.  MAka, penjajah
telah SPONSOR penubuhan beberapa pertubuhan lain yang bertujuan untuk MELINDUNGI
fahaman sufi ini.  Di Indonesia penjajah Belanda  menubuhkan NAHDATUL ULAMA.  Di
Malaysia, Inggeris menggunakan Majlis2 Agama negeri tertutamanya Majlis Agama
Islam Johor.  Mereka juga menyokong KAUM TUA yang jelas PRO SULTAN dan PRO
INGGERIS.

Pendek kata fahaman sufi ini JELAS MENGUNTUNGKAN INGGERIS dan BELANDA sehinggakan
penjajah2 ini berjaya menjajah kita selama beratus tahun lamanya.

Tetapi Alhamdulillah, sekarang ini segala usaha musuh Islam ini semakin DITOLAK
dan TERHAKIS.
Di Filipina, jelas kumpulan Islam adlaah dari aliran SALAFI pimpinan Ustaz
Salamat hashim.  Di Indonesia, Gus Dur sudah semakin menampakkan KECENDERUNGAN
BELIAU kepada mempertahankan sistem SEKULAR dan BARAT.  Di, MAlaysia, kumpulan
Sufi sudah semakin TERPINGGIR sehinggakan untuk REKRUT ahli baru mereka terpaksa
menyamar sebagai TUKANG UBAT dsbnya.  Di Thailand, gerakan untuk kembali kepada
SUNNAH yang sebenar sudah semakin MENGHIMPIT kumpulan2 SUFI kerana terdapat
BANYAK PERSOALAN yang jelas tidak dapat diselesaikan.

Di Indonesia, oleh kerana pengikut2 NU dilatih untuk menganggap GUS DUR sebagai
MAKSUM, maka segala tindakan Gus Dur dianggap sebagai WAHI dari ALLAH.  Hasilnya
umat Islam LEMAH dan amat DAIF sekali.

Sama2lah kita melindungi diri kita dari kengkangan fahaman SESAT BARAt ini.