assalamu'alaikum wbt.

hadis riwayat ibnu majah "golongan yang selamat" adalah bagi meringankan bebanan sdr
lantaran tidak terjumpanya seperti dibawah:

"adakah yan dimaksudkan oleh kawan sedara nih, kita akan berpecah kepada 73 kumpulan
semuaya ke neraka kecuali satu... Satu nih Pas ker...Hadis mana yang dia dapat tuh"

hadis tersebut tidak pula menyebut bahawa golongan yang selamat itu Pas! lantaran itu
tidaklah ambo berani menyatakan begitu..... nanti dituduh sebagai fatwa pula!

hadis kedua riwayat abu daud dan ibnu majah pula bertujuan untuk mengingatkan kita
mengenai akan adanya golongan yang menolak hadis (wal 'iyyazubillah). ini berkemungkinan
besar di antara sebab hadis di atas tidak terjumpa..... wallahu'alam.

perbincangan ini tidak sempurna tanpa menjawab soalan sdra seterusnya:
"ADAKAH orang UMNO bukan Golongan Ahlus Sunnah Wal Jamaah? Adakah sedara dan
orang Pas yang lain sahaja yang akan ke syurga..Dah  confirm kah?"

saya tidak perlu menjawab soalan  di atas kerana pemahaman sdr mengenai "ahlus sunnah
wal jamaah" sudah boleh menjawabnya. menyimpan janggut merupakan sunnah Nabi saw.
ada orang-orang Islam menyimpan janggut kerana mengikut sunnah. tidak kurang pula ada
orang islam (?) yang memberi alasan bahawa Nabi saw menyimpan janggut kerana tiada
gilette (wal 'iyyazubillah). antara dua golongan ini yang manakah pada pandangan sdr yang
dimaksudkan dengan "ahlus sunnah wal jamaah"? banyak lagi contoh-contoh lain yang boleh
membezakan.

orang pas termasuk saya tidak pernah mendabik dada bahawa hanya kami yang akan ke syurga
manakala orang lain tidak. yang mengatakan begini hanyalah musuh-musuh kami yang tidak berapa
faham tentang Islam.... yang benci dengan Islam... yang bekerja siang malam mencari jalan untuk
memperlekeh-lekehkan Islam...

cuba perhatikan ini:

"Manusia pada hari ini dan pada keseluruhannya adalah terlampau renggang dengan Allah Taala......

Sampah-sarap yang menimbusi fitrah sangat berat dan gelap. Bentuk-bentuk jahiliah purba adalah
merupakan timbunan kejahilan, kebebalan dan kesingkatan akal muda. Adapun jahiliah yang terdapat
pada hari ini adalah jahiliah bersandarkan ilmu pengetahuan, komplek dan sinis!"

wallahu'alam. wassalam.

PUTERA KAJANG wrote:

ADAKAH orang UMNO bukan Golongan Ahlus Sunnah Wal Jamaah? Adakah sedara dan orang Pas yang lain sahaja
yang akan ke syurga..Dah  confirm kah?

--- Ahmad Chukari <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
Golongan Yang Selamat
Daripada 'Auf bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda; "Umat Yahudi telah berpecahbelah menjadi tujuh puluh satu golongan, maka hanya satu
golongan sahaja yang masuk syurga dan yang tujuh puluh lagi akan masuk neraka. Umat  Nasrani telah berpecahbelah menjadi tujuh puluh dua golongan,

maka tujuh puluh satugolongan masuk  neraka dan hanya satu sahaja yang masuk syurga. Demi Tuhanyang diri ku dalam kekuasaanNya,
 umatku akan berpecah belah menjadi tujuh puluh tiga golongan, hanya satu golongan masuk  syurga dan tujuh puluh dua lagi akan masuk neraka. Sahabat bertanya,"Golongan mana yang  selamat?". Nabi saw  menjawab, "Mereka adalah jemaah: (Golongan Ahlus Sunnah Wal Jamaah). Hadis
 riwayat Ibnu Majah

> [...]
> "Padahal apa yang diharamkan oleh Rasulullah saw samalah hukumnya dengan apa yang diharamkan oleh
> Allah swt." Hadis riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah

> mana sedara akan terus dengan kepercayaan sedara saya dengan pegangan saya.

> m'sia

> ni besar kemungkinan dari Golongan Tolak Hadith (GoToH), jadi demo tak jumpalah hadith yang ambo
> tak suruh tapi dia peringatkan kepada umatnya bahawa  di akhir zaman umat dia ada 73 puak... nabi
> s.a.w.  ni sangat sayang  kepada umatnya sebab tu dia s.a.w. beri peringatan. bezakan di antara suruh dan

Kirim email ke