Assalamu'alaikum

Kepada Akhi Osman dan Akhi Imran

Pandangan yg membid'ahkan Nisfu Sya'aban ini bukan pandangan Wahhabi,
Malah As-Syeikh Yusuf Al-Qaradawi juga telah mengeluarkan risalah kecil
tentang Nisfu Sya'baan.

Untuk pengetahuan semua, Al-Ustaz Jamil Khir dari KAGAT ketika mengulas
tajuk SUNNAH DAN BID'A di BSN Commercial Bank (M) Bhd bulan Rejab tahun
lepas berpendapat bahwa sesuatu amalan yg ditujukan khas Untuk Nisfu
Sya'baan dan meyatakan ianya adalah merujuk kepada perbuatan Rasulullah
SAW maka ianya adalah bid'a. Tetapi jika ianya hanya sekadar puasa sunat
biasa, ataupun solat Qiyam Al-Lail mengikut sunnah seperti malam-malam
lain, ataupun berselawat seperti biasa seperti hari-hari yg lain,
berdzikir seperti biasa tanpa berniat khusus untuk nisfu Sya'baan maka
ianya di galakkan. Tak payah nak tunggu Nisfu Sya'baan baru nak buat
semua tu.

Jadi pada hemat saya menegakkan kan sunnah itu adalah lebih baik dari
kita menegakkan perkara yg diperselisihkan. MasyaAllah banyak betul
Sunnah yg berdasarkan Hadith yg sahih kita tak buat lagi. Mari kita
sama-sama menegakkan sunnah. Ameen

sekian Wassalaam.