gue ude jawab, tau dikemanain ma admin.., jangan2 ngkong aje lagi kelilipan
kaleee..,

wandysulastra <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
          Boss, komentar ane yang satu ini kok blm di-replay... Masih nanya
  ama habib ye... Ditunggu nih hasilnye...

  --- In keluarga-islam@yahoogroups.com, "wandysulastra"
  <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

  > Boss, yang ini pendapat ustad dari negeri tetangga nih... Kok
  Mereka
> [...]
  ilmunya
  > buat yang udah reot ini...
  >
  > ----------
  >
  > Apakah sampai amalan org hidup kepada orang yang telah meninggal
  > dunia : suatu perbandingan
  >
  > Pendahuluan:
  >
  > Dapat kita lihat bahawa melalui penjelasan di bawah ini nanti,
  secara
  > ringkasnya, semua ulamak dari kalangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah
  > bersetuju bahawa amalan orang hidup sampai kepada orang mati (si
  > mati). Cuma terdapat beberapa perbedaaan kecil yg berlaku.
  Umpamanya,
> [...]
  > manfaat dari amalan orang hidup:
  > a. Mendapat manfaat tanpa sebab2 yg dibuat olehnya semasa hidup:
  >
  > 1. Firman Allah Taala: (Al-Hasyr: 10)
  >
  > Dalam ayat ini menunjukkan si mati memperoleh manfaat dari
  istighfar
  > org hidup.
  >
  > 2. Terdapat nash2 yg telah diijmak-kan oleh muslimin bahawa si
  mati
  > memperoleh manfaat dari doa kaum muslimin di dalam sembahyang
  > jenazah. Begitu juga doa selepas si mati di tanam. Antaranya ialah
  > hadis Abu Daud dari hadis Usman bin Affan r.a., katanya adalah
  Nabi
> [...]
  > telah bersabda: "Barangsiapa yang mati dan masih ada puasa yg
  belum
  > dikerjakan, maka hendaklah ia dipuasakan (dibayar) oleh walinya."
  >
  > Namun dalam hal ini, Abu Hanifah mengatakan puasa berkenaan
  hendaklah
  > digantikan/diqadho' dengan memberi makan kepada fakir miskin bukan
  > dengan berpuasa.
  >
  > d. Dalil sampainya pahala haji, terdapat di dalam sahih Bukhari
  > daripada Ibnu Abbas r.a.: Bahawa seorang perempuan Juhainah telah
  > menemui Nabi s.a.w., katanya: "Wahai Rasulullah s.a.w.
  sesungguhnya
> [...]
  > berhak ditunaikan." (Lihat: Syarah Aqidah al-Thahawiyah, hal. 449-
  > 455)
  >
  > ----------------
  > Alasan pendapat masyhur mazhab Syafi'i dan Malik yang mengatakan
  > tidak sampai ibadah badaniyah kepada si mati ialah:
  >
  > 1. Dapat lihat bahawa semasa hidup amalan-amalan berkenaan tidak
  > boleh digantikan dan dikerjakan oleh orang lain. Dan, siapa yang
  > mengerjakannya,maka dialah yang akan memperolehi pahalanya. Pahala
  > dari amalan berkenaan tidak dapat bermanfaat kepada orang lain.
  > 2. Hadis mauquf dengan sanad sahih dari Ibnu Abbas,
  katanya: "Tidak
  > boleh bersembahyang seseorang untuk seorang yang lain, tidak boleh
  > berpuasa untuk seorang yang lain....." (HR Al-Nasa'i)
  >
  > --------------
  > Menurut yg tercatat di dalam kitab Raddul Mukhtar oleh Ibnu
  Abidiin:

  > Di dalamnya menyebutkan bahawa seseorang itu boleh menyedekahkan
  > pahala amalannya kepada org lain spt sembahyang, puasa, sedekah
  dan
  > lainnya.
  >
  > Menurutnya lagi, inilah pegangan mazhab Ahlus Sunnah Wal Jamaah.
  Cuma
> [...]
  > badaniyah tidak sampai pahalanya kepada si mati, seperti
  sembahyang
  > dan bacaan al-Quran.
  >
  > Walaupun begitu, ulamak2 mutaakhirin dari mazhab syafi'I
  (Syafi'iyah)
  > mengatakan bahawa pahala ibadah badaniyah sampai kepada si mati
  > dengan beberapa perincian.
  >
  > Golongan muktazilah pula menyalahi pendapat Ahlus Sunnah dalam
  semua
  > keadaan, baik ibadah badaniyah atau lainnya. Ia bermaksud tidak
  > sampai pahala dari amalan orang hidup kepada si mati. (Raddul
  Mukhtar
  > versi Internet, lihat di: http://feqh.al-islam.com/Feqh/) [1]
  >
  > ------------------
  > Berikut ini adalah petikan dari al-Feqh al-Islami Wa Adillatuh yg
  > saya ringkaskan. Dan pengarang kitab ini Dr. Wahbah al-Zuhaili
  telah
  > memetik dari pelbagai kitab mazhab seperti al-Durr al-Mukhtar,
  Fathul
  > Qadir, Syarah al-Risalah, Syarah al-Kabir, Mughnil Muhtaj, al-
  Mughni,
  > Kasyaaf al-Qina'dan al-Muhazab:
  >
  > Para fuqahak telah bersepakat (ijmak) mengatakan bahawa orang mati
  > memperoleh manfaat dari doa, istighfar orang hidup, sedekahnya dan
  > ibadah badaniyah maliyah seperti haji. Dalilnya adalah firman
  Allah
  > (Al-Hasyr: 10) dan (Al-Mukmin: 55)
  >
  > Juga hadis Rasulullah s.a.w.:
  > Seorang lelaki bertanya: Wahai Rasulullah s.a.w., sesungguhnya
  ibuku
  > telah mati, apakah dia mendapat manfaat jika aku bersedekah?
  Baginda
  > s.a.w. menjawab: Ya. (HR Abu Daud, dari Sa'd bin Ubadah)
  >
  > Juga Hadis ini:
  > Seorang perempuan telah bertanya Rasulullah s.a.w.: "Wahai
  Rasulullah
  > s.a.w., sesungguhnya Allah Taala telah memfardukan haji ketika
  ayahku
  > telah tua, dia tidak mampu untuk menghadapi perjalanan. Apakah aku
  > boleh mengerjakan haji untuknya?" Baginda s.a.w. menjawab: "Jika
  > ayahmu berhutang, apakah engkau boleh menjelaskannya bagi
  pihaknya?"
  > Perempuan itu menjawab: "Ya." Baginda bersabda: "Maka hutang
  terhadap
  > Allah lebih berhak dijelaskan." (HR Ahmad & al-Nasa'i dari
  Abdullah
> [...]
  > "Sesungguhnya ibuku telah mati dan masih ada puasa selama sebulan,
  > apakah aku boleh berpuasa untuknya?" Baginda menjawab: "Ya".
  >
  > Ibnu Qudamah berkata, semua hadis-hadis di atas itu bertaraf
  sahih.
  > Ia menjadi dalil bahawa si mati mendapat manfaat terhadap semua
  > bentuk ketaatan dari orang hidup.
  >
  > Sementara itu, di kalangan para ulamak berselisih pendapat
  mengenai
  > apakah ibadah badaniyah sampai ataupun tidak kepada orang lain?
  > Ibadah badaniyah ialah seperti sembahyang, puasa dan bacaan al-
  Quran.

> [...]
  > Allah meringankan mereka (ahli kubur) pada hari itu, dan bagi
  pembaca
  > pahala sebanyak kebaikan orang di situ."
  >
  > Juga hadis: "Barangsiapa yang menziarahi kubur kedua ibubapanya
  dan
  > membaca di rumahnya atau di kuburnya nescaya diampun dosanya."
  >
  > Kedua-dua hadis di atas dikatakan sebagai dho'if oleh al-Sayuthi
  di
  > dalam Jami'-nya.
  >
  > Ulamak maliki (Malikiah) pula mengatakan: Dimakruhkan membaca al-
  > Quran ke atas mayat selepas kematiannya dan di atas kuburnya.
  Kerana
> [...]
  tak
  > perlu kami jawab tentang ruh si mati di mana tempatnya.
  >
  > Insyaallah di lain kali kalau ada kelapangan akan kami terangkan
  dari
  > hal ruh itu lantaran hal ini perlu kepada pemeriksaan yang luas.
  > (Lihat Soaljawab, juz 4, hal 1365-1366)
  >
  > Dalam satu soaljawab lain pula, Hasan bandung berkata:
  >
  > Soal:
  > Di tempat saya, kalau mereka mau hadiahkan al-fatihah atau
  terhidang
  > makanan kenduri, sering mereka ucapkan: Ila hadratin Nabi al-
  Musthafa
> [...]
  dalam
  > shahih Muslim, ngga ada imam imam yg  mengingkari hadist shahih..
  > ada2 aja ente.., ni pasti model gunting  tambal potong neh..
  > >
  > ====
  > emang elu.. maen doaf... doif... doaf... doif...
  > ====
  > mengatakan bahwa orang yang sudah meninggal telah terhenti amalnya
  > dan  yang mengatakan bahwa seseorang hanya mendapatkan pahala atau
  > dosa dari  perbuatannya.
  > ====
  > kalau amal  orang laen boleh aje dikirim  buat die... ga ngarti

Don't pick lemons.
See all the new 2007 cars at Yahoo! Autos.

Kirim email ke