Er zijn waarschijnlijk veel kinderen waarvan niet bekend is dat de wettige
vader misschien niet de vader is.

Met de huidige partnerschappen inclusief gelijke seksen wordt het voor de
genealoog wel heel moeilijk.

De wet bepaalt wie de vader is en in genealogie is dat in mijn ogen de enige
methode om orde te houden.

Erkennen en wettigen zijn twee verschillende zaken. Erkennen betekent dat nu
de biologische vader bekend is, maar daarmee is hij niet de wettige vader.

Bij wettigen wordt de huwelijkspartner de wettelijke vader en verandert de
achternaam in die van de vader. De wettelijke vader is niet automatisch de
biologische vader J Wie wil zijn voorouders opgraven om via DNA vast te
stellen of zijn of haar vader inderdaad de biologische vader is?

Een voorbeeld uit mij persoonlijke omgeving. Ik heb twee halfzussen die
staande hun huwelijk door de vader zijn erkend, maar niet gewettigd, omdat
hij deze heeft verwekt terwijl hij nog gehuwd was met mijn moeder. Door de
wetswijziging van 1972 konden mijn halfzussen wel hun naam veranderen in die
van hun biologische vader, zodat hun onwettigheid niet meer zichtbaar was.

Daar ligt volgens mij de keuze. Ik hou het simpel: gewettigd, dan ook bij de
vader en moeder invoegen, niet gewettigd, maar alleen erkend, dan alleen bij
de moeder invoeren en de erkenning van de biologische vader als feit
vermelden bij het kind, vader en moeder. De wettelijke structuur binnen de
genealogie blijft dan gehandhaafd.

Mvrgr

Ton van Heusden