Hallo Alfons,

Hartelijk dank voor jouw berichten.

Ik ben blij dat je veel dichterbij de oplossing bent kunnen komen. Als je het over twee ongebruikte RIN's hebt dan neem ik aan dat daar de RIN (0), die met nummer nul, geen deel van uitmaakt.

Weet je zeker dat de ongebruikte RIN's niet toch op de een of ander manier verbonden zijn gebleven aan een niet op voorhand zichtbare relatie (partner en of kind), die mogelijk al eerder verwijderd is (en nu de naam "onbekend" draagt) ? In dat geval, eerst die relatie opsporen en handmatig verbreken. Dan komt de betreffende RIN vanzelf weer vrij voor hergerbuik.

Wat je in elk geval zeker wel moet proberen is een bepaalde instelling te wijzigen. Ga daarvoor via de tab *OPTIES* naar *AANPASSEN*, vervolgens /4. Gegevensstandaards/, en tenslotte /4.4 Bij het toevoegen van nieuwe records (familiebestand)/.

Daar vind je de mogelijkheid om een vinkje te plaatsen voor de rubriek /*Gebruik niet benutte RIN's*/. Het aan (-of uit)vinken van de optie kan het in jouw Legacy-systeem mogelijk maken de niet-benutte RINs zonder meer te hergebruiken. Het is mogelijk dat de huidige setting in jouw systeem/versie dat momenteel verhindert. Eventueel draai je nog in een eerder bericht vermelde functie "Lijst opschonen", om dat te testen. Maar volgens mij hoeft dat niet. Gewoon nieuwe personen onvoeren en spits kijken naar welke RIN wordt toegewezen.

Sommige mede-genealogen willen nooit vrijgekomen RIN's herbruiken, vanwege bijgehouden manuele documentaties en registraties van unieke nummers, ofwel omdat ze bewust gebruik willen maken van series en reeksen bij de invoer van hun (nieuwe) gegevens en aldus aan de hand van de RIN steeds precies kunnen analyseren waar een bepaalde RIN bij hoort en op welke datum die ingevoerd is.

Ik doe dat zelf niet, elk vrijgekomen RIN (bij voorbeeld na de eliminatie van ''dubbelen'' die pas veel later toevallig aan het licht komen tijdens het uitpluizen van de een of andere stamboom, volgens principe /slechts een RIN per iedere persoon/) wordt de vrijgekomen RIN direct opnieuw toegewezen aan de eerstkomende vervolgens daarop ingevoerde persoon en aldus inconsistenties in de logische telling voorkomen. Je krijgt er dan wel een of meer RIN's tussen met een veel lager nummer dan de anderen die ongeveer tegelijk ingebracht worden.

Terugkomend op jouw vraag, als alternatief kun je de niet gebruikte RIN's ook gewoon laten voor wat ze zijn. En er, omdat je weet welke en hoeveel het zijn, bij verdere analyses rekening mee houden. Maar dat is denk ik toch niet jouw bedoeling.

Beste groeten en houdoe,

Pieter