> "URL engelleme işinde SSL olsa dahi engelleme yapabilirsiniz"
> yerine
> "HTTPS trafiğinde MITM yapmadan Domain engellemesi yapabilirsiniz"
> demek daha doğru olacak,

Bu çok doğru.

> Ancak devletlümüz halihazırda domain(subdomain...) engelleme işini dns'de
> hallediyor.

Bu biraz karmaşık halde. Bazı ISP ler başka yollar deniyor. Yasa
geçmeden hemen önce çeşitli videolara URL temelli engellemeler
yapılmaya çalışıldı. Tam o sıralarda mesela pastebin.com sitesine
erişmeye çalıştığımızda (başka sitelerde vardı ama isimlerini
hatırlamıyorum) ekran görüntülerinden, mesajlardan anladığımız
kadarıyla Palo Alto[1] firmasının cihazlarından biriyle
karşılaşıyorduk. Şimdi denedim yeniden eski haline dönmüş ve mahkeme
kararı ile karşılaşıyoruz.

Yeni yasa ile bu durum DNS bozarak mümkün olmayacak. Çünkü alternatif
yolları engellemek gibi bir sorumlulukları var. Ya tüm DNS isteklerini
nereye giderse gitsin port ya da paket analizi ile anlayıp kendileri
karşılamaya çalışacak -ki bu bana çılgınlık olur gibi geliyor- ya da
DNS konusunu devre dışı bırakıp başka yollar deneyecekler..

> MITM olmaksızın, sertifika xxx ltd. adına yaratılmış ise
> engelle şeklinde bir rule tanımlamak da engelleme ve
> gözetleme açısından pratikte bir anlam ifade
> etmeyeceğinden çok önemli değil sanırım.

Bazı network firmalarının youtube, facebook gibi içerik / servis
sağlayıcısı firmalarla anlaşıp, hangi teknik yöntemle olduğunu bir
türlü öğrenemediğim ve bu yüzden doğrulatamadığım yöntemler
kullanarak, sistemlerine içerik filtreleme kabiliyetleri
kazandırdıkları söylentisi dolanıyor. Facebook / youtube gibi
firmaların rızaları alınarak, sahte değil ama CA lar tarafından
doğrulanan türev/alt sertifikalar üretmeleri ve bunları kullanıyor
olmaları mümkün mü? Ya da böyle  bir teknikten haberdar olan var mı?

> Sunucu tarafında güncel mevzuat için alınabilecek en pratik ve uygulanabilir
> yöntem tüm trafiği HTTPS'e yönlendirmek gibi.
>
> Kullanıcı olarak, temel güvenlik düsturu olan 100% güvenlik olmaz ilkesini
> sürekli akılda tutmak ve bu çerçevede HTTPS/SSL sessionlarımızın kesinlikle
> izlenemez/engellenemez algısının akıllarımıza yer etmemesini sağlamak
> yapılacak tek şey gibi görünüyor.

Bu konuda bir dernek projesi hazırlıyoruz. Yardımcı olmak isteyen
iletişime geçebilir. SSL kullanmak ve kullandırmak üzere. 1 ay önce
başladık. İçerikler falan da hazır. Siteyi hazırlayıp sunuş yapacağız.
Belki burada konuşanların katkıları ile içerikler biraz
geliştirilebilir.

Kolaylıklar..

--
Ali Rıza Keleş