Tue, 27 Oct 2015 14:51:29 +0200, Yasin Suluhan <ysulu...@gmail.com> :

> SLES için zoneinfo dosyasını yenilememe ve Redhat'ler için tzdata
> dosyasını yenilememe rağmen bazı sunucular zamanlarını
> değiştirmediler ve tzdata paketleri
> ve /usr/share/zoneinfo/Europe/Istanbul dosyaları yenilenmiş durumda
> olduklarından 8 Kasım'da tekrar saatlerini geri alacak sunucular.
> Ben bu sunucuların saaatlerini neden geri almadıklarını nasıl
> incelerim? /var/log/messages altına falan da bir hata düşmüyor.

Aslında sunucu saatini geri almıyor. Sunucunun saati hep aynı.

Sunucu donanımı saatini her zaman UTC olarak tutuyor ve bu saat hiç
değişmiyor. Ancak sunucunun ayarlı olduğu zaman dilimine göre, bu UTC
olan saatin üzerine ekleme/çıkarma yapılıyor (+2, -7, vs).

Yaz/kış saati uygulamalarında da bu ekleme/çıkarma yapılan saat miktarı
değişiyor. "isdst" isimli bir değişken var, bunun 0 ya da 1 olmasına
göre işlem yapılıyor.

Kısaca o tzdata'da gelen dosyalarda şu bilgi var: Bu bölge 29 Mart'tan 8
Kasım'a kadar GMT+3'te, 8 Kasım'dan 27 Mart 2016'ya kadar GMT+2'de.

Sunucu da elindeki UTC saate canlı canlı +3 ya da +2 ekliyor. date -u
komutuyla istediğiniz anda, sunucunun gerçek saatini öğrenebilirsiniz.

O nedenle tzdata dosyanız güncellendiğinde sunucu sadece o zaman dilimi
için kullandığı saati değiştirmiş olmuyor, yoksa saatinde bir
değişiklik olmuyor.

Peki sizin durumunuzda sorun nerede?

Bu anlattığım, donanımın saati önerildiği gibi UTC tuttuğunu ve işletim
sisteminin ayarlanan zaman dilimine göre saat gösterdiği senaryo.
Önerilen ve modern Linux dağıtımlarının öntanımlı kurulum şekli bu.

Eğer sunucunuzun donanım saati UTC'ye değil de, yerel saate ayarlıysa
ve işletim sistemi de "donanım yerel saati tutuyor, sen ona göre
davran" diye ayarlandıysa bu durum oluşabilir.

hwclock komutuyla ve parametreleriyle donanım saatini
sorgulayabilirsiniz. O size ipucu verecektir.

Farklı dağıtımlarda bu iş farklı ayar dosyalarından yapılıyor. Örneğin
CentOS için /etc/sysconfig/clock ayar dosyasında "donanım saati yerel
saati tutuyor" diye belirtilebiliyor.

Peki neden donanım saatini UTC tutulmamıştır?

Windows çok uzun zaman donanım saatinin UTC olmasını ve zaman dilimini
kendisinin ayarlamasını desteklemedi (hala ne kadar destekliyor
bilmiyorum). O alışkanlıkla donanımın saati yerel saat olarak
ayarlanmış, sonra da Linux tarafında ayarlar ona uydurulmuş olabilir.

                   Doruk

--
Özgür Yazılım A.Ş. ~ #
http://www.ozguryazilim.com.tr