Pour un FS sur lvm: lvcreate -s:

man:
 -s, --snapshot
Create a snapshot logical volume (or snapshot) for an
existing, so  called  original logical volume (or origin).  Snapshots
provide a 'frozen image' of the contents of the  origin  while
the origin  can still be updated. They enable consistent backups
and online recovery of removed/overwritten data/files. The
snapshot does  not  need  the same amount of storage the origin has.
In a typical scenario, 15-20% might be enough. In case  the
snapshot runs  out  of  storage,  use lvextend(8) to grow it.
Shrinking a snapshot is supported by lvreduce(8) as well.  Run
lvdisplay(8) on  the snapshot in order to check how much data is
allocated to it.

rem:
Pour les DB (propriétaires) comme Oracle (sous Linux et autres ;-) ), il y
a des tools intégrés comme RMAN pour faire des hot backups (il va backuper les
datafiles et les
archivelogds et puis faire un checkpoint des derniers redos vers un arch.
pour enfin le mettre dans l'archive). Dans pas mal de cas, un script RMAN
ou du PL/Sql pour mettre les tablespaces offline/backup mode à la volée
évitent d'ajouter des options backup online à TSM ou BMC, just my 2$cent.

--
Vincent Jamart
DBA/UNIX System Engineer