Sziasztok!

Olyan file-rendszerre szeretnék áttérni, amivel a file-jaim korábbi
változatait visszanézhetem. Tehát egy versioning fs, vagy egy snapshot-ot
tudó fs lenne az igazi (utóbbi esetén sok (>30) snapshot-ot kellene tudnia
kezelni). A kérdéshez kapcsolódik, hogy sűrűn backup-olnám is a file
rendszert.
Ideális esetben POSIX ACL-t is kezelne a megoldás.

Tudtok erre jó megoldást?

(((   Amiket én eddig találtam:
- *AFS* : egyértelműen nem derült ki számomra a leírásból, hogy tud-e több
snapshot-ot ugyanarról a volume-ról. Ha igen, akkor hányat? Mennyire
hatékonyan kezeli őket? Úgy értettem, hogy az AFS ACL-eket csak bénán kezel:
nem lehet file-onként beállítani, hanem csak könyvtárakra.
- *UFS* : Tud snapshot-okat. De ez úgy látom, nem írható Linux alatt, hanem
csak FreeBSD és NetBSD alatt teljes értékű. Mivel tudtommal az NFS4 is csak
némi torzítással viszi át az ACL-eket, és mivel még csak BSD-kkel még nem
foglalkoztam, jobb lenne Linux-os megoldás.
- *NTFS* : A Windows Vista-val járó változat tud snapshot-okat, és teljes
naplót is. Úgy vettem ki, hogy a SAMBA átviszi az NTFS ACL-eket. A Windows
ACL-jei inkompatibilisek a POSIX ACL-lel, bár nekem elsőre praktikusabbnak
tűnnek. Ha nem muszáj, nem Windows-zal oldanám meg - fogalmam sincs arról
sem, hogy azt hogy tudnám backup-olni.
- *ZFS* : A Sun kiadta open licence-szel, de mivel ez a GPL-lel
inkompatibilis, nem építették be a Linux kernelbe, csak FreeBSD alatt fut.
Megint nem Linux + az NFS4 ACL kérdés. Egyébként ez mindent tudna, ami nekem
kell. Hozzá kapcsolódó inkrementális backup programot nem találtam.
- *Ext3cow* : honlapja ígéretes, de úgy tűnik, nagyon kevesen használják. A
2.6-os kernelhez való változatot tegnapelőtt adták ki.
- *Ext3* : sok mindent nem tud, ami kéne. De jounal-ozni tudja a metaadatokon
kívül magukat az adatokat is. Így ha a teljes journalt menteni tudnám, és
tetszőleges időpontig visszaállítani, az is megoldás volna. Ez komoly
fejlesztésnek tűnik - ha lehet, elkerülném.
- *UDF* : Ígéretesnek tűnik, de jó leírást nem találtam. Úgy vettem, ki, hogy
ha egyszer írhatóként tudnám neki mutatni a hard disk-et, akkor egy teljes
jounal-t írna rá (log-structured fs). Ez a backup szempontjából is szép
lenne, mert a lineáris tárnak csak a végét kéne mindig backup-olnom. Elvileg
a file-ok korábbi verzióinak visszanézéséhez is mindent tárol, de nem láttam
olyan progit, ami ezt meg is csinálná. Van ilyen? Ehhez is fejleszteni kéne?
- *LVM snapshot-ok* : Elvileg az LVM2 írható snapshot-jával rengeteg
snapshot-ot lehet készíteni. A file-ok változásai benne lesznek a snapshot
volume-ban, ezt fel lehetne inkrementális backup-ként is használni. Sajnos az
LVM2 nem tudja az írható snapshot-tal felülírni az eredetit. Így egyre romló
fs teljesítmény várható, és csak umount utáni visszamásoláskor állna helyre a
normál teljesítmény. Lehetséges egyetleg egy file-rendszert és annak írható
LVM2 snapshot-ját mirror-ben használni? Lehet-e mount-olt mirror-nak menet
közben cserélni az egyik elemét?

Ha ezekre is tudtok okosat mondani, örömmel olvasom!  )))

Üdvözlettel

Gábor