> egyenlőre teszt lenne, és a /-ot kellene...viszont kicsit részletesebben
> kellene..
> mit jelent ez ?--  akkor erzesre le kell allitani a VM-et

Csokkentes a macerasabb, ott kell fsck, noveles menni fog menetkozben is.

fsck-t futtatni hasznalatban levo fs-en nem feltetlenul a legjobb
megoldas, inkabb allitsd le a VM-et es akkor biztosan nem lesz
hasznalban.

> host OS alól hogy tudom futtatni a fsck es a resize2fs parancsot? az lv-t
> adom meg paraméternek, vagy fel kell mountolnom az lv-t?

Nem kell felmountolni, es igen, megadod parameterkent.

> az fsck -f kapcsolója mit jelent? nem találom a manban..

Igaz ez CentOS:

       -f     Force checking even if the file system seems clean.