2009/2/2 Andreas Davour <a...@update.uu.se>:
> On Sun, 1 Feb 2009, Anders Persson wrote:
>
> (Du hade ett väldigt märkligt formaterat brev med ett mellanslag mellan
> varje rad. Jag tog mig friheten att formattera om din text så den såg lite
> trevligare ut)

> Jo, det har varit ganska mycket snack om Clojure på sistone.

Jag blir lite förvånad av intresset för Clojure kontra det ointresse
som finns för ABCL. Clojure verkar ha en grej jag gillar skarpt,
Software Transactional Memory som bland annat flertrådad
programmering. Men flertrådighet är inte allt, för mig är det mer
intressant med sådan skalbarhet som går utanför en dator. Och då är ju
Lisp Flavored Erlang ett annat nytt alternativ, dessutom Made In
Sweden.

> Platformsomberoende är dock en intressant sak att du tar upp. Visst finns
> det en massa saker som funkar olika i olika lispimplementationer (sånt som
> inte är definierat i ANSI standarden till exempel), men inte kan väl
> paltformsbundenhet var ett svårt problem i lispvärlden?

Det finns ju också små lager som fixar till inkompatibiliteter, ex CL-FAD.

Nej jag har inte provat Clojure ännu. Men lite lockande är det med en
dialekt som har en liten hype omkring sig, men jag har andra grejer
att prova i Common Lisp-världen först, till exempel Symbolicweb.

/Henrik