> Jag hittade en LISP version som kör under/på Java JVM, den heter
> Clojure http://Clojure.org

Clojure är trevligt!

> Min fråga blir givetvis, hur många använder Clojure, är det någon
> på denna lista som kan berätta både dåliga och bra saker.

Jag har gjort ett antal mindre webbapplikationer med ett av de tidigare
webbramverken, Webjure, som har kommit för Clojure och tycker att det
är ganska trevligt. Nu tror jag det är Compojure man skall kolla in om man
är sugen på att leka webb med Clojure. Jag gillar att Clojure snurrar i JVM:en,
det betyder att jag lekande lätt har kunnat flytta mina små applikationer
från Ubuntu hemma till Windows XP på jobbet, något som inte varit lika
smidigt med olika CL-varianter jag provat. På GNU/Linux snurrar SBCL bra
för mig, men under Windows funkade sist jag provade inte trådar så bra
och bytte jag till en annan implementation fick jag problem. Testade
friversionen av Allegro och gillade den rätt bra, men jag uppskattar friare
programvara än så, med mindre läskiga licenser (det kändes oklar om jag
kunde använda den på jobbet för en liten webbapplikation som jag och
mina arbetskamrater kör).

Anyway, detta var inte menat som er rant mot CL, jag beskriver bara en
omedelbar fördel som jag fick genom att använda Clojure. Det var dock en
ganska lång startsträcka och det tog sin lilla tid att porta min första webbapp
till Clojure. Och visst, Clojure är en Lisp, men annorlunda mot CL och Elisp
som jag kört tidigare. Gillar man Scheme skulle jag gissa att startsträckan är
något mindre.

Det fina med Webjure är att man kan kasta den på en vanlig webcontainer,
typ Apache Tomcat, och så funkar det bara.

Vidare är det trevligt att kunna "konsumera" Java *väldigt* lätt.
Tjoff tjoff så har
man en wrapper runt någon Javametod som man behöver. Riktigt bra.

För mig har det varit ovant att Clojure är ganska hårt funktionellt. Det går att
modifera "state" men det är ganska knöligt så man tvingas lära sig att tänka
mer funktionellt än vad jag är van vid från CL och Elisp. T.ex. så bygger
basfunktionaliteten för att loopa på rekursion, något jag inte är direkt van vid
sedan tidigare.

Summa summarum så gillar jag Clojure starkt. Jag rekommenderar att du kollar
igenom åtminstone basinformationen på huvudsajten. Folk i forumet
(Google Groups)
är hjälpsamma och det är en väldigt trevlig stämning där. Inga troll
vad jag har kunnat
se hittils.

Lycka till!