At 11:20 AM 3/26/99 -0500, you wrote:

>Katowice

He he, za to osobom w wieku powyzej lat trzydziestu punktow nie przyznaje.
A co z Bialogrodem? Dla ulawienia dodam ze miasto to ostatnio dosc czesto
pojawia sie w wiadomosciach, a polska (nieuzywana teraz) nazwa jest chyba
po prostu tlumaczeniem miejscowej.

>Alaska
>
>Klimat w HK napewno lepszy ale ponoc--wszyscy tak mowia--Alaska jest
>bajkowo piekna.
>
>Rafal

Niewatpliwie. Ale na pochwale HK dodam ze dla kazdego przybysza na okres
dluzszy niz kilka dni olbrzymim zaskoczeniem jest ze w Hong Kongu jest tyle
pustych, pieknych i prawie dzikich przestrzeni, z dobrze zagospodarowanymi
szlakami pieszymi. Dla nas pozbawionych tu w duzej mierze zycia
towarzyskiego jedna z glownych obok kina i polandelu rozrywek weekendowych
sa wlasnie wycieczki po okolicznych gorach (najwyzszy szczyt Tai Mo Shan,
po polsku nazywalby sie pewnie Wielka Czapka, ma 957 m npm).

>P.S. A kto wie co to Al-Quahirah, you eurocentrists, you!

No clue!

Podobnie jak w podrzuconej tu przez jakies zielone kwestii Allen i
Arrakis. No bo chyba zielone nie zjadly kamyczka i nie chodzilo im o
Allenstein, ktory niemieckim miastem raczej teraz nie jest.

Ale wracajac do Stalinogrodu to istnieje bardzo duzo dawnych, nie tak
dawnych i obecnych nazw tej kategorii. Np. Hallerowo - jak bylem mlody
wszyscy starsi, pamietajacy czasy przedwojenne tak o tej miejscowosci
mowili. Nazwa chyba jednak nie powrocila oficjalnie w ostatnich latach? A
Bierutowice - jak sie teraz nazywaja? Ketrzyn i Mragowo tez pochodza od
nazwisk, tym razem jednak osob (jak Haller) naprawde zasluzonych, a i nazwy
ugruntowaly sie w swiadomosci spolecznej. Dalej na zachod - Karl Marx Stadt
(nie moge sobie teraz przypomniec "prawdziwej" nazwy), czy nawet Wilhelm
Pieck Stadt a na wschod pelno nazw ktore mnie przynajmniej trudno powiazac
w pary stare/nowe. A takie Leopoldville? tez kiedys przez dlugi okres
utrzymywalo sie na pierwszych stronach gazet. Watpie by wielu z tych ktorzy
byli wtedy za mlodzi by je czytac domysla sie o jakim miescie mowie.
Podobnie jest z nasza Victoria. Ta nazwa miasta nigdy chyba nie zostala
oficjalnie zmieniona, widuje sie ja jeszcze na mapach z lat
piecdziesiatych czy szescdziesiatych, ale od lat nikt juz jej nie uzywa.
Podobnie z Victoria Peak, ktory zmienil sie (tez jeszcze w czasach
kolonialnych i zupelnie nieoficjalnie!) w The Peak. Natomiast ciagle
funkcjonuje w miejscowym jezyku (angielskim) Victoria Harbour.

I to tyle dywagacji na sobotni poranek. Wlascicielka Konta jeszcze spi wiec
korzystam z okazji.

Michal