On 25 Nov 99 at 3:12, Greg Chodowiec wrote:

> USA
> >
> Przepraszam panie Andrzeju, ale czy moglby Pan podac zrodlo tych
> zaskakujacych danych.
> Istnieje kilka powaznych sondazy dotyczacych stosunku naukowcow do
> wiary. Najbardziej znana jest chyba praca panow Edwarda J. Larsona i
> Larrego Withama opublikowana w tygodniku naukowym Nature (Nature 389,
> strona 435-436 1997).

   O, wlasnie. Ja to samo mialem na mysli! Dziekuje Panu Gregowi,
 ze to podsunal, i ja juz nie musze choc sie zobowiazalem.

> Jako ciekawostke dodam, ze wdlug Larsona i Withama najwiekszymi
> niedowiarkami sa biolodzy gdyz tyko 5.5% z nich wierzy w
> "osobowego"(personal) Boga, matematycy zas sa najbardziej religijnymi
> naukowcami z 14.3 procentami wierzacych.
> Czy jest Pan matematykiem panie Andrzeju?:))))
>
> Uklony,
> Greg Chodowiec

  To pytanie do Sikorskiego ;) W kazdym razie prawidlowosc
wyglada nastepujaco: im wiecej "zycia" w nauce i mniej
abstrakcji, tym mniej wiary religijnej. A zatem: biologia
(oni tym zyciem przewracaja w prawo i w lewo, dlatego
chyba trudno im zobaczyc tu jakis cud metafizyczny), chemia,
fizyka, fizyka teoretyczna (zostawia sie tu miejsce na dzialanie
Pana Boga w jednej nanosekundzie zaraz po Wielkim Wybuchu, kiedy
to nauka nie udziela odpowiedzi, co sie dzialo) i matematyka
(upodobanie do bytow "platonskich", idealnych). Jako fizyk
robiacy w chemii plasuje sie zatem w strefie stanow wiary
sredniej ;)

 Andrzej Szymoszek

PS Trzeba jednak pochwalic z tej okazji Kosciol Katolicki, ktory
   zdecydowal sie w swoim nauczaniu na zgrabne oddzielenie nauki
   od wiary, w zwiazku z czym zadna nauka nie zakwestionuje
   koscielnej ze sie tak wyraze ontologii. W USA jest wiele
   innych Kosciolow "zacofanych" w taki sposob, ze np.
   wierza w prostacki kreacjonizm, uwazaja ze Ziemia ma tylko tyle
   lat, ile mozna wyliczyc na podstawie Biblii.

Odpowiedź listem elektroniczym