>Courtois w "Czarna Ksiega.." podaje ta liczbe, ale zalicza do nich tych 43=
> mln. ofiarow z glodu w Chinach i w Zwiazku Radzieckim. Wedlug niego, to w=
>szystkich tych ofiarow  mozna zaliczyc do planowanego teroru stalinizmu. Z=
> innej strony on przemilczy wydarzenia w Hiszpanii, a o okresie od 1936-19=
>39 w Hispanii pisze o "Laboratoium sowietow".
>Niektorzy historycy maja watpliwosci, czy ten rachunek jest taki prosty i =
>co 'naukowosci tej ksiazki, jak n.p. Wolfgang Wippermann (profesor nowej h=
>istorii na Wolnym Uniwersitecie w Berlinie) w "Czerwony Holocaust"=3F - Kryt=
> [...]
Wlasnie dla ciekawosci sprawdzilam czy maja te ksiazke w mojej bibliotece
universyteckiej. No wiec maja w katalogu jako zamowiona (1 egzemplarz).
Bardzo jestem ciekawa czy bedzie i kiedy do wypozyczania. To bylby dobry
znak, bo zmiany w stausie HK odbywaja sie wlasnie takiemi metodami, bardzo
malymi kroczkami i dosc subtelnie.

No moze nie tak zupelnie subtelnie. Wlasnie toczy sie w prasie (i w zyciu)
ogromna awantura dotyczaca wolnoscii badan naukowych. Chodzi w tym wypadku
o badania opinii publicznej dotyczace popularniosci bardzo popieranego
przez Pekin Chief Executive (Pierwszego  Sekretarza:))) Tung Chee-hwa przez
pracownika HKU. Otorz twierdzi on (ten pracownik), ze byly na niego
wywierane (przez rektora i wice rektora, ale podobno za sprawa
zainteresowanego Tunga) bardzo silne naciski, zeby albo przestal ankietowac
ludzi, albo sprawil ze wyniki ankiet beda bardziej  pochlebne dla Tunga (a
nie sa).

Teraz oczywiscie powoluje sie niezalezna (???) komisje do zbadania sprawy,
studenci demonstruja (nie moga strajkowac bo sa wakacje), domagajac sie
ustapienia rektora ( bardzo zreszta nielubianego) i tak dalej...To jest
jedna z pierwszych widocznych dla nas konfrontacji na temat wolnosci w Hong
Kongu. Ciekawe jak sie to skonczy. Pierwsza byla kilka miesiecy temu i
dotyczyla niezawislosci sadownictwa. Skonczyla sie zle, bo w koncu ostatnie
slowo na temat kto ma prawo mieszkac w HK, czyli tzw. right of abode,
nalezalo do Chinskiego Politbiura (Standing Committee), czyli precedens juz
jest...

Pozdrowienia Anna Niewiadomska

Odpowiedź listem elektroniczym