Salam

Dulu ada saudara saya kematian suami.. janda anak 5.. ketika itu semua masih
belajar.. tertua tingkatan 4..

Bila minta duit zakat.. Pusat zakat buat interview.. Dia bekerja dengan gaji RM
650-700 sebulan..Menyewa rumah buruk RM 250/sebulan.. Ada 2 kereta buruk pusaka
arwah, nak jual tak boleh sebab jpj kata kereta potong.. sebiji lagi dijual
keluarga... sebuah motosikal yang masih berhutang.. Pusat zakat buat keputusan
tak layak menerima zakat..

Hadith Riwayat ad-Dailami..
Nabi SAW bersabda :
Apabila Allah SWT menghendaki kebaikan kepada sesuatu kaum, maka dijadikan :
        * pemimpin-pemimpin mereka bijaksana

        * ulama-ulama mereka menangani hukum-hakam, dan keadilan
        * kekayaan ditangan orang-orang yang dermawan..

Namun jika Allah SWT menghendaki kebinasaan kepada sesuatu kaum, maka dijadikan
:
        * pemimpin-pemimpin mereka dari golongan yang rendah akhlaqnya..
        * orang yang bodoh menangani hukum-hakam, dan keadilan
        * kekayaan ditangan orang-orang yang bakhil..

[9.34] Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya banyak di antara
pendita-pendita dan ahli-ahli ugama (Yahudi dan Nasrani) memakan harta orang
ramai dengan cara yang salah, dan mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah
(ugama Islam). Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta
tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka dengan
(balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

Penyakit ini telah berjangkit ke pusat-pusat zakat Islam...

WAllahua3lam
Wassalam
Hizamri