Terima kasih Auliah,

Den memang sudah lamo meminati pelajari usul dan sejarah minang,  Rajo
Melewar dari pagaruyung dan kerabatnyo bermigrasi ke negeri sembilan
pada abad ke 17. bermulo eh betapak di sri menanti, dimano Rajo
Melawar tolah dinaikkan menjadi Yam di pertuan bosa nogori. Selamo
lebih 300 tahun, adat2 perpatih minang masih kuat dikekal an, di sri
menanti terutamo eh, pado pendapek Den, lagi di "preserve" selagi
tulin tidak banyak di ganjak dari mulo e Minagkabau bertapak di sinun.
jadi bilo lagu2 seperti "didin badindin" dan "ayan den lapeh" memang
sering di nyanyi-an  di sekolah2 dan majlis2 perjumpaan dii negeri
sembilan. Di Malaysia, mungkin kerana kekurangan pengetahuan am atau
kurang di pelajari di sekolah2, mereka menyamakan minang sebagai
mereka2 yang asalnya dari negeri sembilan. Sayo masih ingat maso
disekolah dulu, menyanyi dan menari lagu "lapun ke indragiri".
Terpulang lah kepada kito semua untuk mengedukasikan semuo dan supaya
mengingati asal usul mereka dan memperjuangkan kegemilangan
minangkabau walau di mano juo. Ini ado video/lagu yang sayo ingin
share (Original malaysian minang) bersama rakan2 dirantaNet. Lagu ini
mencorakkan gaya pertuturan typical orang di negeri sembilan.
Kemungkinan bahasa minang kami sudak banyak dipertukarkan kerano minang
+johor riau, ataupun dielek kami adalah dielek original semenjak datuk
nenek moyang kami bertapak si sini lagi :-)

http://www.youtube.com/watch?v=LkJcBsI0Saw

Apo pendapek kamu?

Website: http://www.rantaunet.org
UNTUK SELALU DIPERHATIKAN: