Pak Iqbal,

Ambo cubo manjawab tanyo Pak Iqbal tantang seismic ko stek, kebetulan dek
tuntutan karajo ambo lai bagaul sahari hari jo data seismic koo…

Seismik sabatuanyo barasa dari kato latin yang kalau indak salah “seism’
yang dalam bahaso inggirihnyo jadi “seismic” dan dalam bahaso parancihnyo
jadi “seisme” yang aratinyo labiah kurang samo jo “earth quake” alias gampo
kecek urang awak…

Jadi kato  seismik koo asal muasalnyo memang barasa dari kejadian alam yang
kito kenal kini ko jo gampo bumi..Tapi yang sabana bana dimukasuik
seismik-ko indak labiah indak kurang adolah

*gelombang seismic* atau kalo disikola dulu dalam palajaran fisika,  gelombang
seismic ko samo jo gelombang suaro.

Bagi kito yang punyo background IPA mungkin masih ingek tentang gelombang
suaroko yang mambutuahkan sumber untuak tajadinyo (sumber gelombangko dapek
barupo apopun yang bisa manimbulkan suaro/bunyi misalnyo mangecek, ketokan
ataupun ledakan). Sudah tu cieklai sifat gelombang seimic (suaro/bunyi) ko
mambutuahkan media untuk bisa marambat (bergerak)..beda jo gelombang cahayo
yang bisa bergerak diruang hampo udaro…

Jadi jiko bumi yang 'tanang' ko diberikan gangguan, misalnya diganggu jo
ledakan sabuah dinamit, mako partikel-partikel material bumi tersebut akan
bergerak dalam berbagai arah. Fenomena pergerakan partikel material bumi ko
disebut dengan gelombang.“Teoritisnyo : Jika pergerakan partikel tersebut
sejajar dengan arah penjalaran gelombang, maka disebut dengan gelombang
kompresi (gelombang primer atau *primary wave* atau gelombang P). Jika
pergerakan partikel tersebut tegak lurus dengan arah penjalaran gelombang,
maka disebut dengan gelombang geser (gelombang sekunder atau *secondary/shear
wave* atau gelombang S).”

Dan kalau ngangguan ko berupa peristiwa/gejala alam/tektonik, umpamanyo
kerak bumi yang bajuta juta ton patah dan bageser (fault), balantak dan
manunjam (subduction) ataupun balantak dan malantun ka-ateh (thrust)..
tantunyo gelombang :seismic” yang dihasilkannyo luar biasa dan menyebar
keseluruh dunia.. Dan gelombang seismic yang marambat/bergerak ikolah yang
dicatat oleh station pencatat gelombang seismic yang banyak dibangun dan
tersebar di muko bumi.. salah satunyo yang digunuang sitoli tuu..

Jadi sadarhananyo sajo.. activitas seismic yang maningkek baik dalam bantuak
besarnyo (amplitude) maupun frekuensinyo (banyak gelombang perdetik)
mancaminkan
adonyo peningkatan activitas tektonik  atau barangkali juo bisa activitas
gunuang api (volkanik) di  suatu daerah disekitar stasiun pencatat seismic
tersebut… Hanyo sajo apokah activitas tectonic tadi berujuang pado gampo
dalam artian gelombang sismic yang dihasilkan activitas tectonic tadi cukuik
untuak manimbulkan kerusakan di atas permukaaan bumi (skala kerusakan
biasonyo diukua dengan skala richter) atau indak hanyo Yang Kuasa lah yang
tau. …. Tapi yang jaleh salah satu tando sabalun tajadinyo gampo bumi adolah
peningkatan activitas ‘gelombang’ seismiknyo….Para ahli gampo biasonya
cukuik paham akan trend dan pola pola activitas seismicko, dan mereka  hanyo
bisa mampakirokan/prediksi/ forecast kemungkinan gempa berdasarkan  pola dan
trend sarato siklus activitas seismic yang dicatat..
Normalnyo, tiok data seismic yang dicatat dari satasiun pancatat akan
dimonitor dan dianalisa oleh para ahli yang memang ditugaskan untuak itu…
Dan kalau dari hasil analisa  mereka melihat tanda dan pola dan trend yang
mencurigakan.. Seharusnya dan sudah semestinya mereka memberikan peringatan
dini .. Jadi peringatannyo  bukan dari koran atau staff khusus presiden atau
paranormal tapi dari badan yang memang secara ilmiah capable dan ditugaskan
secara resmi untuk memonitor hal ko..
Untuak daerah daerah rawan gempa sepanjang pesisir barat Sumatera ERP  gampo
dan tsunami seharusnya alah link dengan badan yang punya kemampuan
menganalisa data seismic ko (misalnya badan mateorologi dan geophisika)…
Salam,
Sfd, KL, Malaysia