Masih tampak-tampak di ambo asok hitam mangkapopoh ka langik dan gejolak api
gadang malembai-lembai ka udaro wakatu Tantara Bulando mambaka satu kelompok
rumah di Salayan Ujuang, dakek Skolah Biaro, di sabalah kida (utara) jalan arah
Payakumbuan dakek panurunan Lambah Ujuang. Seluruh rumah di Selayan Ujuang tu
(lupo apokoh ado 4 rumah Gadang) habih data manjadi abu. Saurang kawan ambo
sauamua 14 tahun waktu itu, namonyo si Hamzah ditembak mati, mungkin inyo
satu-satunyo laki-laki nan tingga di rumah jo urang-urang padusi wakatu itu
sebab laki-laki dewasa nan lain lah pai ijok.

Wakatu itu, mungkin sekitar Februari 1949 ado penghadangan gerilya pejuang RI
dari Ateh Tabiang di Selayan tu. Tembakan dan granat dilapehkan dari arah
tabiang dakek Selayan tu. Tentera Bulando mambaleh dengan membaka Rumah-rumah
Gadang di Selayan, Biaro tu. Ambo jo amak ambo mannonton basambunyi di Lubang
Parlinduangan jarak 400 meter dari jalan tempat kejadian wakatu itu. Masih
takana di ambo tapanca kajamban tanpa diajan wakatu itu.

Kok dikana-kana peristiwa membakaran rumah-rumah di Kampuang sekitar Ampek
Ankek jo Kampang wakatu itu, banyak titik-titiak api nan ambo caliak dari jauah
di arah Kamang dan Lasi. Masih tabayang dan takana-kana anak-anak api mortir
maoayang-layang ka arah Kamang dan Lasi dari pancaliakan mato ambo dari Biaro.
Nan takana satu kampuang di Salo pun habih tabaka. Kalau dilakukan pengumpulan
data di sekitar Kamang-Canduang Lasi-Bukik Batabuah tu pasti banyak koran
peperangan wakatu itu.

Sekedar tambahan, di pondok amak ambo di Bandabaru 400 meter dari Pos Federal
(Bulando) Biaro, bakeh lubang piluru wakatu penyerangan Biaro wakatu malam maso
agresi tu masih ado sampai kini. Gerilya-gerilya RI manembak dari sekitar
halaman pondok kami. Ayah ambo luput dari sasaran piluru tu karano sesaat
sebelumletusan tubaliau ado di pintu biliak dakek sasaran sekitar lubang piluru
tu nan persis satinggi dado baliau.

[Pola pembakaran rumah penduduak ko menjadi tabia'at tentera pendudukan juo
wakatu PRRI. Gejolak Api Gadang mambaka suatu Kampuang nan indak dapek ambo
lupokan wakatu penghadangan gerilya PRRI di Jalan Solok - Padang sekitar Cupak,
Solok, sekitar pertengahan September 1958). Ambo manonton peperangan dan
gejolak api ko dari satu tempek persembunyian di dangau santo di Batu Kuali di
lereng bukik di arah Selatan. Mancaliak gejolak api dari jarak nan hampia samo
jarak wakatu di Biaro 1949 tu pangana ambo sakali gus malakok ka duo peristiwa
sejarah tu,1949 dan 1958.  Suatu Kampuang panuah rumah-rumah gadang di Andaleh
Baruah Bukik, Tanah Data pun habih dibaka bom api dari udaro. Sia nan ka
mambaiya ganti kerugian rakyat di Kampuang-kampuang Awak tu?].

Pembumi-hangusan Kota Bukittinggi sesudah 19 Desember 1949 kadang-kadang masih
mambuek pangana ambo dengan badan manggigia hangek-hangek dingin di tangah
malam. Main siar bakar wakatu parang dan pangalaman ambo mancaliaknyo,
kadang-kadang manyirokkan darah, manjadi nightmare; kenangan gejala perang nan
menakutkan sampai kini. Gejala psikologis rakyat penyaksi sejarah mungkin suatu
akibat perang nan indak panah dipikiakan pengganti kerugiannyo. Mereka hidokkan
surang-surang sajo.

Sekedar sebingkah kenangan dari Maso Parang nan dialami saisuak.

Salam,
--MakNgah
Sjamsir Sjarif