Quoting Adrian Sevcenco <adrian.sevce...@cern.ch>:

> relativ offtopic : IMHO nu e sanatos sa folosesti raid 5 cind totul se
> poate duce de ripa la un hdd cazut + o eroare de citire tranzienta.

   Subscriu si eu la asta, si adaug tot offtopic, chiar daca poate
unii o sa ma "ciufuleasca" din nou, dar o sa pomenesc din nou despre
ZFS(facand abstratie de peisajul in care opereaza acel RAID5).
Evident, daca doresti detalii pentru cazul tau concret, te pot ajuta
cu mai multe(mai ales ca am reusit sa convertesc un alt co-listas la
ZFS).

   In loc sa ai acest RAID5(habar nu am daca e md-raid sau hardware), te poti
gandi la la ZFS, si pe cele 4 HDD-ri sa pui un ZFS de tip raidz1 sau
chiar raidz2(cu simpla=z1 sau dubla-z2 informatie de paritate). Deci
la raidz1 poti sa pierzi un disk si ai datele OK, la raidz2 poti
pierde 2 discuri, iar la raidz3 poti suptorta 3 discuri picate. Daca
ai fi avut asa
ceva era nesemnificativ daca aveai erori pe zona/zonele acoperite de
ZFS(atata timp cat exista suficienta informatie de paritate). Mai mult
chiar, ai fi putut determina relativ usor daca sunt si alte sectoare
care au probleme, iar ZFS-ul le rezolva on-the-fly(in cazul in care
exista suficienta redundanta de paritate) la citirea acelor sectoare
cu probleme, sau prin rularea unuei comenzi(zpool scrub) care
realizeaza verificare intregului pool cu date, si daca gaseste ceva
probleme te anunta frumos(a gasit X erori si a reparat eventual Y din
ele, unde Y poate sa fie egal cu X daca exista suficienta informatie
de paritate).

  Raidz 1/2/3 este de fapt echivalent cun raid6 clasic.

   Mai ai si avantajul, ca ceea ce se poate citi fara erori din pool, este
identic cu ce a fost scris in pool(se scrie un checksum la orice block
scris in pool, si se verifica acest checksum la orice citire).

> am frecvente (2-3 la citeva luni) rebuilduri la arrayuri raid6 la care
> am avut 2 discuri cu read error in acelasi timp .. (arrayuri de pina la
> 15 discuri)

   Si eu am trecut cu raidz2(4 discuri) in regim de productie 1 HDD
picat(model enterprise), dar am stat linistit(pentru ca am fost sigur
ca probabilitatea sa mai pice inca 2 discuri era f. mica), dupa 3 zile
am pus alt disk in loc, sa re-sincronizat raid-ul(aici e alt avantaj,
ca se face sincronizarea DOAR pe partea cu date, nu pe tot HDD-ul sau
pe toata partitia). Am avut/am si sectoare care sunt raportate cu read
error(pe alte HDD-ri prinse tot in ZFS), dar in situatia in care sunt
depistate(la citire date sau la zpool scrub), ele sunt rezolvate de
ZFS, si asta nu conduce la excluderea vre'unui disk din mirror/raidzX,
si apoi la re-build de matrice(alt avantaj).

   Asta nu inseamna ca nu sunt si dezavantaje .... dar de multe ori
acestea pot fi minimizate.

> Adrian

- pentru atasamente tip Office va rugam sa folositi format OFFICE 97;
- nu trimiteti date personale (CNP, copii dupa acte de identitate etc).

 O lista completa cu reguli de utilizare exista la:

http://gw.casbv.ro/forum_smf/index.php?topic=2000.msg3106#msg3106

C.A.S.J. Brasov - B-dul Mihail Kogalniceanu, nr. 11,Brasov
[web-site]: http://www.casbv.ro
[forum]: http://gw.casbv.ro/forum_smf/index.php