Re: [Talk-dk] I har selvfølgelig set det, men ... :-)

2020-02-02 Thread Anders Lund
Hej Peter,

Jeg vil bare sige at jeg synes det er et cool projekt! Og fedt at det er lavet 
af nogen som er med herinde, jo - men først og fremmest fordi det er et godt 
projekt på alle mulige måder :)

Vh,
Anders

søndag den 2. februar 2020 08.13.43 CET skrev Peter Leth:
> Kære alle
> 
> Det var min ide at eleverne skulle prøve kræfter med OSM.
> Jeg har fået en rigtig god sparring med Søren Johannesen (da vi har lavet
> et tilsvarende projekt for en 5-6 år siden med 30 unger der gik i 8. klasse
> som sad en hel aften mens der var Danmarksindsamling og knoklede. Den gang
> ville DR hellere dække deres event uden vores historie).
> 
> Det er mig der har stået for projektet, som er en del af de ideer jeg har
> til udbredelse og forståelse for brugen af åbne platforme og værktøjer.
> Jeg var med til at stifte foreningen OpenDenmark sidste forår, og en del af
> det projekt jeg lavede på Ringkøbing Skole er at teste nogle ideer af på
> eleverne netop i forhold til at forstå at det åbne både har noget at give
> os, men også at vi kan være den der giver noget til andre.
> 
> Konkret omkring brugen af OpenStreetMap med en femte klasse, så vil jeg
> sige at det er ikke min plan at rulle et projekt ud i den aldersgruppe.
> Jeg oplevede at mange af eleverne havde fin forståelse for hvad de lavede,
> men jeg oplevede også nogle elever, der var lidt løse kanoner. 5.klase er
> derfor de absolut yngste, at redigere sammen med.
> 
> Jeg håber virkelig at de bidrag jeg er skyld i, ikke svækker eller
> forringer kortet.
> 
> Men jeg håber virkelig også at vi via OSM kan være med til at lave
> aktiviteter der sigter direkte på nogle af de spørgsmål som er supervigtige
> at have med i undervisningen, at åbne licenser, åbne platforme og åbent
> indhold er vigtig at kende, fordi det er frisættende for både mennesker og
> den teknologi vi omgiver os med.
> 
> Eleverne lavede også andre ting den dag - og materialerne og erfaringerne
> er på vej til at blive et nyt undervisningsmateriale, som forhåbentlig gør
> at vi kan hjælpe skoler, lærere og elever til at lære om at noget er åbent.
> (Se fx mapillaryproduktionen her
> https://www.mapillary.com/app/?lat=56.096162968244414=8.26761465519428
> =14.253318058636149=map )
> 
> Er der personer her i gruppen, der har spørgsmål, kommentarer eller ikke
> mindst forslag til hvad jeg kan gøre i den sammenhæng, skal I være velkomne
> til at kontakte mig.
> 
> God søndag.
> 
> / Peter Leth
> 
> Den lør. 1. feb. 2020 kl. 19.13 skrev Soren Johannessen <
> 
> soren.johannes...@gmail.com>:
> > I kan også høre det som radiointerview på DR4 i går - spol hen på 3
> > timer og ca. 10 min
> > https://www.dr.dk/radio/p4vest/p4vest-morgen/p4-morgen-2020-01-31-06-05
> > 
> > Før kommer interview med drengen Daniel , (kommer en sang derefter) så
> > med underviseren, så går der ca. 15 min (nyheder/musik), hvor dernæst
> > så hører vi NGO'erne synspunkt vedr. børnenes event i går.
> > 
> > 
> > 
> > 
> > On Sat, Feb 1, 2020 at 6:39 PM Anders Lund  wrote:
> > 
> > 
> > https://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/11-aarige-daniel-giver-digita
> > l-noedhjaelp-finder-veje-og-soeer-til-folk-i> 
> > > ___
> > > Talk-dk mailing list
> > > Talk-dk@openstreetmap.org
> > > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
> > 
> > ___
> > Talk-dk mailing list
> > Talk-dk@openstreetmap.org
> > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk





___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


[Talk-dk] I har selvfølgelig set det, men ... :-)

2020-02-01 Thread Anders Lund
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/11-aarige-daniel-giver-digital-noedhjaelp-finder-veje-og-soeer-til-folk-i




___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


[Talk-dk] Relationer mellem wiki.OSM og OSM

2019-06-28 Thread Anders Lund
Hej,

Jeg har kigget på
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Denmark/Da:Public_transport og
efterfølgende opdateret dele af de ruter, som havde mangler både i komplet
rute og busstoppesteder. Det fungerede fint for de ruter som allerede havde
en relation og påbegyndt rute.
Men fx. rute 1A i Aarhus var blevet slettet fuldstændig - altså wiki-siden
havde stadig en relation, men ingen veje havde en registreret rute 1A
tilknyttet.
Jeg tilføjede derfor en 'New relation og udfyldte de nødvendige fields i.e.:

from=Kolt
operator=Midttrafik
ref=1A
route=bus
to=Vejlby / Skejbyparken
type=route

... og havde håbet kombinationen af dem ville blive registeret til relation
= 2154938 som er den nuværende relation i wiki.OSM. Det var ikke tilfældet.

Så mit spørgsmål er, hvordan jeg knytter en relation mellem wiki og OSM -
jeg har ikke kunne finde relationsnummeret i OSM.
Håber det giver mening.

På forhånden tak,
Anders
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Sammendrag af Talk-dk, Vol 105, Udgave 7

2018-04-17 Thread Anders Lund
tirsdag den 17. april 2018 10.19.39 CEST skrev Jørgen Elgaard Larsen:
> Anders Lund skrev:
> > Alle de pokkers små flækker ødelægger stedsøgningen (reverse geosearch fx
> > på osm.org) fra et bruger-synspunkt. Søgning efter adresser i danmark
> > giver ret absurde resulater, fordi flækkerne er punkter, og der ingen
> > regler er for hornår de er relevante.
> 
> Jeg vil mene, at de absurde resultater primært skyldes, at
> adressesøgningerne (begge veje) som regel ignorerer Karlsruhe-skemaet og
> udelukkende baserer sig på is-in.
> 
> Det er især et problem i Danmark, hvor vi følger Karlsruhe, men ikke har
> postnummer-områder i vores kort. De fleste adresse-søgestjenester går i
> panik, når en adresse ikke ligger i et postnummer-område. Så vælger de
> et place i nærheden.
> 
> Vi har tidligere talt om at lægge danske postnummer-områder ind i kortet
> - det ville hjælpe en del på adressesøgning.

Det lyder som en god ide! Findes de mon ikke i en frit tilgængelig kilde?

> - Jørgen
> 
> ___
> Talk-dk mailing list
> Talk-dk@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk





___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Sammendrag af Talk-dk, Vol 105, Udgave 7

2018-04-16 Thread Anders Lund
mandag den 16. april 2018 21.49.15 CEST skrev Soren Johannessen:
> Hej alle
> 
> Det er godt husket af Flemming. Jeg lavede en import af placenames
> (byer) OSM geodata fra Geofabrik i PostGIS og så sammenholdte det med
> Danske Stednavne for samme kategori og laved så  Umap "Et mangler by"
> kort
> http://umap.openstreetmap.fr/da/map/mangler-i-osm_91418#10/55.6512/11.7008
>  (bemærk kortet er forældet nu) - Ideen var så at få flere OSM
> redaktører til at tage et bestemt område (evt. kommune niveau) og så
> smide evt. disse små landsbyers navne ind i OSM, hvis den mangler samt
> skønnes relevant ud fra lokalkendskab. Det kom jeg bort fra igen, men
> fik da lagt lidt  små landsbyer/flækker ind

Alle de pokkers små flækker ødelægger stedsøgningen (reverse geosearch fx på 
osm.org) fra et bruger-synspunkt. Søgning efter adresser i danmark giver ret 
absurde resulater, fordi flækkerne er punkter, og der ingen regler er for 
hornår de er relevante.



___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Ruteplanlægger

2015-06-04 Thread Anders Lund
http://cyclistic.dk/da/

Torsdag den 4. juni 2015 14:25:46 skrev John Plate:
 Hej
 
 Er der nogen, som kender en webbaseret (cykel-)ruteplanlægger baseret på
 OSM? Og som kan generere en en fil med ruten til en navigator.
 
 Der er flere, men de virker ikke så godt.
 
 John
 
 
 ___
 Talk-dk mailing list
 Talk-dk@openstreetmap.org
 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Regioner og øer

2015-05-17 Thread Anders Lund
Søndag den 17. maj 2015 21:44:46 skrev Jens Winbladh:
 Hej Alle
 
 Har siddet og rodet med kystlinje på nogle øer.
 
 Kan det være rigtigt at alle kystlinjer skal have en relation med kommune
 og region?
 
 Kommuner og regioner gå vel ud i vandet etc.
 
 Når man kigger op OSM kortet forsvinder alle ø navne, pga. de ovennævnte
 relationer (det ser simpelthen tåbelig ud).
 
 Nu skal man jo ikke mappe til kort renderen, men...
 
 Kender ikke til hvad man gør andre steder.
 
 Evt. skulle man oplyse det til OSM render folkene om problemet.
 
 Hvad tænker I?


Jeg tænker det sikkert er fint, men det er med til at gøre mapikkortet 
ubrugeligt at det vises. Men mapnikkortet er jo heller ikke lavet til brug som 
kort i praksis.

Vh,
Anders


 Mvh
 
 Jens


___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


[Talk-dk] Brudte kystlinjer på Drejø

2015-03-22 Thread Anders Lund
Hej,

Drejøs kystlinje er brudt, er der nogen grund til det, eller er det OK at 
samle den? God forberedelse til at få tilføjet tags, så øen optræder med et 
navn.

Drejø består i øvrigt lige som Avernakø af to øer samlet med et drej. Men hvor 
der på Avernakø er en menneskeskabt dæmning på drejet, er det på Drejø 
naturligt landfast. Avernakø har da også to kystlinjer, mens Drejø nok burde 
bestå af én. 

Vh,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


[Talk-dk] Øer

2015-03-22 Thread Anders Lund
Hej,

Endnu engang undrer jeg mig over at øerne i dk optræder navnløse. Et blik på 
wikien (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:place=island) viser, at de er 
lavetforkert: Ifgl wikien, skal man tilføje place=island og name=navn til en 
øs kystlinje. De sydfynske øer - og sikkert alle andre navnløse fynske øer - 
har alle en enkelt node med disse egenskaber.

Kystlinjerne har angivet fugro som kilde.

Er det OK at tilføje tags til øerne selv?

Vh,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Øer

2015-03-22 Thread Anders Lund
Søndag den 22. marts 2015 11:57:47 skrev Anders Lund:
 Søndag den 22. marts 2015 11:50:58 skrev Michael Andersen:
  Søndag den 22. marts 2015 11:34:45 skrev Anders Lund:
Bortset fra det er det helt ok at redigere/finpudse kystlinier og at
tilføje relevante tags. Vær blot forsigtig med ikke at efterlade
huller

:)
   
   Super, jeg vil straks gøre et forsøg. Det er nok et større arbejde at nå
   landet rundt, men måske vil nogen hjælpe?
  
  Blandt andre jeg har redigeret kystlinien mange steder og har indtryk af
  at
  der ikke kan være ret mange steder tilbage hvor de ikke er redigerede, men
  det er aldrig nogen skade til at gå dem efter igen.
  
  Hvis du vil finpudse kystlinier (eller andre større linier/polygoner) i
  større stil vil jeg kraftigt anbefale at bruge JOSM's ¨Improve Way
  Accuracy funktion
  http://josm.openstreetmap.de/wiki/Help/Action/ImproveWayAccuracy, som gør
  arbejdet både væsentlig nemmere og sikrere.
 
 Jeg regner ikke med at lave om på kystlinjerne lige i denne omgang, men tak
 for tippet.
 
 Hjortø og Hjelmshoved har nu place=island og name=navn tags på deres
 kystlinjer, ind til videre (22/3 11:57) er det ikke slået igennem på de
 lavere zoomlevels, hvor de ellers har mest relevans. Men det kommer vel...

https://www.openstreetmap.org/#map=13/54.9681/10.4557

 Vh,
 Anders



___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Øer

2015-03-22 Thread Anders Lund
Søndag den 22. marts 2015 11:50:58 skrev Michael Andersen:
 Søndag den 22. marts 2015 11:34:45 skrev Anders Lund:
   Bortset fra det er det helt ok at redigere/finpudse kystlinier og at
   tilføje relevante tags. Vær blot forsigtig med ikke at efterlade huller
   
   :)
  
  Super, jeg vil straks gøre et forsøg. Det er nok et større arbejde at nå
  landet rundt, men måske vil nogen hjælpe?
 
 Blandt andre jeg har redigeret kystlinien mange steder og har indtryk af at
 der ikke kan være ret mange steder tilbage hvor de ikke er redigerede, men
 det er aldrig nogen skade til at gå dem efter igen.
 
 Hvis du vil finpudse kystlinier (eller andre større linier/polygoner) i
 større stil vil jeg kraftigt anbefale at bruge JOSM's ¨Improve Way
 Accuracy funktion
 http://josm.openstreetmap.de/wiki/Help/Action/ImproveWayAccuracy, som gør
 arbejdet både væsentlig nemmere og sikrere.

Jeg regner ikke med at lave om på kystlinjerne lige i denne omgang, men tak 
for tippet.

Hjortø og Hjelmshoved har nu place=island og name=navn tags på deres 
kystlinjer, ind til videre (22/3 11:57) er det ikke slået igennem på de lavere 
zoomlevels, hvor de ellers har mest relevans. Men det kommer vel...

Vh,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Øer

2015-03-22 Thread Anders Lund
Søndag den 22. marts 2015 11:12:30 skrev Anders Lund:
 Er det OK at tilføje tags til øerne selv?

Forstået som kystlinjen, selvfølgelig.

Vh,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Øer

2015-03-22 Thread Anders Lund
Søndag den 22. marts 2015 11:30:06 skrev Michael Andersen:
 Mandø er tagget på denne måde, men i stedet for Mandø står der Region
 Syddanmark på samme måde som tilfældet er med de sydfynske øer. Har pt ikke
 styr på om der er tale om en bug i stylesheet eller om der er noget vi kan
 gøre ved det.

Jeg er en stor modstander af renderingen af regionerene, som den er lavet. Men 
det er noget andet en ønavnet, som har en anden farve og stil.

 Bortset fra det er det helt ok at redigere/finpudse kystlinier og at tilføje
 relevante tags. Vær blot forsigtig med ikke at efterlade huller :)

Super, jeg vil straks gøre et forsøg. Det er nok et større arbejde at nå 
landet rundt, men måske vil nogen hjælpe?

Vh,
Anders


 Søndag den 22. marts 2015 11:15:26 skrev Anders Lund:
  Søndag den 22. marts 2015 11:12:30 skrev Anders Lund:
   Er det OK at tilføje tags til øerne selv?
  
  Forstået som kystlinjen, selvfølgelig.
  
  Vh,
  Anders
  
  ___
  Talk-dk mailing list
  Talk-dk@openstreetmap.org
  https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
 
 ___
 Talk-dk mailing list
 Talk-dk@openstreetmap.org
 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] www.bikemap.net

2014-03-20 Thread Anders Lund
Hej Michael mfl,

Jeg overså krediteringen i browseren, den er ikke indenfor vinduet på min skærm 
:$

Jeg har skrevet til dem om at tilføje det i appen.

Tak for hjælpen :)

Anders

Torsdag den 20. marts 2014 11:57:56 skrev Michael Andersen:
 Hej
 
 Ja, det er meget tydeligt at det er OSM data og når du på nettet (fra en
 rigtig computer) kigger nede i højre hjørne af kortet vil du da også
 kunne se at der står © Map Data: OSM Contributors.
 
 Mvh
   Hjart
 
 Torsdag den 20. marts 2014 11:10:26 skrev Anders Lund:
 
 
 Hej,
 
 Jeg faldt over bikemap appen i google play, og efter at have kigget lidt,
 synes jeg det ligner OSM data - men der mangler kreditering. Jeg kan blandt
 andet se det på bygningerne, og på at de for eksempel er tegnet ind præcis
 samme steder som i OSM.
 
 Fin app, i øvrigt!
 
 Appen kan ses her:
 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.toursprung.bikemap Man
 kan også se kortet på www.bikemap.net
 
 Hvordan er det mon bedst at kontakte dem - måske ville det være smart at
 nogle i tyskland tog sig af det, da det er et tysk foretagende?
 
 Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Fejlplacerede punkter på cyklistic.dk

2013-04-03 Thread Anders Lund
Onsdag den 3. april 2013 11:32:23 skrev Soren Johannessen:
  Disse fejlbehæftede data  kommer tilsyneladende fra visitdenmark.
 
 Jeg vil gætte på at mindst 10% af VisitDenmarks ca. 20.000 POIs er
 over 20 meter galt placeret. Har set nogle der er over 400 meter galt
 på den.

I dette^disse tilfælde er problemet nok mere at havne tit har en adresse et 
andet sted en havnen. Drejø Gamle Havn har to nåle på cyclistickortet - en hos 
købmanden, og en hos havnens nabo. Der burde vel kun vises en nål der hvor 
havnen er!

Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


[Talk-dk] Fejlplacerede punkter på cyklistic.dk

2013-03-30 Thread Anders Lund
Hej,

Det er måske ikke det rigtige sted at gøre opmærksom på dette, men nålene på 
cyclistic.dk's kort er fejlplacerede. Tilsyneladende er de centrerede på 
punktet, hvor nålespidsen skulle være.

Jeg har selv mappet Ballen Havn som ses på vedlagte skærmskud fra 
cyclistic.dk, og jeg ved positivt at hverken toiletter eller picnicborde er 
ude i vandet ;)

Værd at overveje når man laver applikationer med kort!

En anden tanke jeg får ved at se på cyclistic.dk er hvor vigtigt det er at få 
access tags med når man mapper. 

Jeg ved i alt fald fra min lokale havnefoged (ikke i Ballen) at havnenes 
toiletter og andre faciliteter egentlig ikke bør betragtes som offentlige, men 
som en service for havnens betalende brugere og gæster. Selv om folk sjældent 
bliver bedt om at forføje sig, kan jeg forestille mig at man ikke alle steder 
ønsker sig at faciliteterne annonceres på cyclistic.dk.

Venlig hilsen,
Anders Lundattachment: horror1.jpeg___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Fejlplacerede punkter på cyklistic.dk

2013-03-30 Thread Anders Lund
Hm, et problem til - som viser OSMs overlegenhed ;)

Som det ses af vedlagte skærmskud, viser cyclistic.dk drejø gammelhavn to 
gange, ingen af dem der hvor havnen faktisk er. Disse fejlbehæftede data 
kommer tilsyneladende fra visitdenmark.

Samme problem kan ses hvis man bevæger sig lidt mod nordøst til Skarø - og 
sikkert masser af andre steder

Brug istedet OSMs data - havnene findes også der, og korrekt placeret med 
marina eller harbour tags ;)

Lørdag den 30. marts 2013 12:23:15 skrev Anders Lund:
 Hej,
 
 Det er måske ikke det rigtige sted at gøre opmærksom på dette, men nålene på
 cyclistic.dk's kort er fejlplacerede. Tilsyneladende er de centrerede på
 punktet, hvor nålespidsen skulle være.
 
 Jeg har selv mappet Ballen Havn som ses på vedlagte skærmskud fra
 cyclistic.dk, og jeg ved positivt at hverken toiletter eller picnicborde er
 ude i vandet ;)
 
 Værd at overveje når man laver applikationer med kort!
 
 En anden tanke jeg får ved at se på cyclistic.dk er hvor vigtigt det er at
 få access tags med når man mapper.
 
 Jeg ved i alt fald fra min lokale havnefoged (ikke i Ballen) at havnenes
 toiletter og andre faciliteter egentlig ikke bør betragtes som offentlige,
 men som en service for havnens betalende brugere og gæster. Selv om folk
 sjældent bliver bedt om at forføje sig, kan jeg forestille mig at man ikke
 alle steder ønsker sig at faciliteterne annonceres på cyclistic.dk.
 
 Venlig hilsen,
 Anders Lundattachment: image/png___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] josm snap tilstand

2013-03-28 Thread Anders Lund
Torsdag den 28. marts 2013 20:36:16 skrev Jens Hyllegaard:
 I menuen Rediger kan du vælge at slå vinkellås fra.

1000 tak, jeg kunne ikke finde det :)

Anders

 Mvh
 
 Jens
 
 -Oprindelig meddelelse-
 Fra: Anders Lund [mailto:and...@alweb.dk]
 Sendt: 28. marts 2013 19:15
 Til: OpenStreetMap Denmark
 Emne: [Talk-dk] josm snap tilstand
 
 Hm, jeg ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det, men funktionen der fanger
 vinler når man tilføjer punkter til en vej er nogle gange forfærdelig
 irriterende - og nogengange bare smart. Kan den slås til og fra?
 
 Anders
 
 ___
 Talk-dk mailing list
 Talk-dk@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
 
 
 ___
 Talk-dk mailing list
 Talk-dk@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] josm snap tilstand

2013-03-28 Thread Anders Lund
Torsdag den 28. marts 2013 21:15:49 skrev Hjart:
 Når du vil i den tilstand/mode hvor du tegner nye punkter trykker du på 'a'.
 Hvis vinkellåsen er aktiv og den egentlig bare er irriterende trykker du
 endnu en gang på 'a'. Hvis du så får brug for den igen trykker du endnu en
 gang 'a'. Og så fremdeles. Smart.

Ja det er fantastisk - og noget der skal vides... så tak igen! :)


 Torsdag den 28. marts 2013 19:15:00 skrev Anders Lund:
  Hm, jeg ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det, men funktionen der fanger
  vinler når man tilføjer punkter til en vej er nogle gange forfærdelig
  irriterende - og nogengange bare smart. Kan den slås til og fra?
  
  Anders
  
  ___
  Talk-dk mailing list
  Talk-dk@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
 
 ___
 Talk-dk mailing list
 Talk-dk@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Import af bygninger for Jammerbugt Kommune

2013-03-27 Thread Anders Lund
Tirsdag den 26. marts 2013 23:59:59 skrev Peter Brodersen:
 Men ellers har vi fået ca. 50.000 nye, fine bygninger, herunder nogle
 pæne multipolygoner:
 http://www.openstreetmap.org/browse/relation/2842447

Denne bygning eksemplificerer et problem med sammenbyggede bygninger: De kan 
kun have et navn i osm. Men den viste bygning kunne let være flere 
sammenbyggede, med hver sit navn.

--
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Bygninger

2013-03-19 Thread Anders Lund
Tirsdag den 19. marts 2013 13:31:12 skrev Jørgen Elgaard Larsen:
 Anders Lund skrev:
  Er der nogen der planlægger at importere samtlig bygninger i dk fra den
  offentlige database?
 
 Der er nogen, der pusler med det - men der er mig bekendt ikke en dato
 for, hvornår det sker.
 
  Og hvis ikke, kan jeg indtegne udvalgte bygninger med udgangspunkt i bing
  fotos uden at blive overfaldet for at være en uønsket idiot?
 
 Du er meget velkommen til at indtegne bygninger. Det er muligt, at dit
 arbejde vil være spildt, når importen engang kommer. Men så har da været
 bygninger imens. Det må være op til dig at vurdere, om det er besværet
 værd for dig.
 
 Personligt venter jeg med at mappe bygninger i Danmark - men jeg er
 generelt ikke så aktiv for tiden.

Men nu er jeg en som benytter mig af lokalkendskab til at tilføre værdi til 
kortet. Så hvis jeg nu sætter navne på bygninger, vil den værdi så blive 
slettet ved en import?

Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Bygninger

2013-03-19 Thread Anders Lund
Tirsdag den 19. marts 2013 17:13:36 skrev Uffe Kousgaard:
 Men elsker man dobbelt-arbejde, så er det jo bare at klø på

En em af foragt for ikke-masse-import står ud fra mange indlæg her på listen, 
som er antimotiverende for mig personlig.



___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


[Talk-dk] Openstreetmap?

2013-01-10 Thread Anders Lund
Ligner det ikke i høj grad vores kort?
http://ing.dk/artikel/135409-danske-nokia-ingenioerer-skaber-sportsur-med-gps-
og-farveskaerm

Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Openstreetmap?

2013-01-10 Thread Anders Lund
Torsdag den 10. januar 2013 11:07:08 skrev Emil Tin:
 Billedteksten er i hvert fald  OpenStreetMaps på to tommer med farve.

Lol, det står også i artikelteksten, jeg reagerede udelukkende på det 
visuelle... Meget fin lille ting til os cyklister også ;)

 
 Med venlig hilsen
 
 Emil Tin
 IT- og Processpecialist
 Cykelsekretariatet



___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Fugro luftfotos på sydfyn, vest for Svendborg

2013-01-10 Thread Anders Lund
Torsdag den 10. januar 2013 16:37:52 skrev Peter Brodersen:
 Jeg har fået lagt en fortegnelse op over de nyeste lag i de
 forskellige regioner:
 http://tile.openstreetmap.dk/?zoom=8lat=56.0899lon=11.61346layers=BFFFT
 Det kan godt tænkes, at der er luftfotos for de gamle områder i de
 ældre luftfotos. Det må jeg lige tjekke.
 
 Vi skal som sagt have fundet noget mere permanent serverplads, men
 hvis folk har nogle specifikke områder, de gerne vil kigge på, så
 tager jeg imod requests :-) Zoom ind på ovenstående link og find
 navnet på området (Fx jylland_2010_10cm\1km_6190_553_2010 - på
 billedet er _ erstattet af linjeskift), og jeg lægger det op.

Hm, jeg har jo fået tydelig besked på at man ikke skal tegne bygninger fra 
luftfotos... Men man kunne nok få styr på fyr med dem.

Kunne teste på Strynø:

geofyn2012_10cm\1km_6083_603_2012
geofyn2012_10cm\1km_6084_603_2012

Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Fugro luftfotos på sydfyn, vest for Svendborg

2013-01-10 Thread Anders Lund
Torsdag den 10. januar 2013 21:11:14 skrev Peter Brodersen:
 Yep, vi er stadigvæk ved at få afklaret licenser. Grundlaget for at vi
 har fået al den data er, at det skal bruges i OSM-regi, så alt tyder
 på, at vi når frem til en passende aftale. For luftfotos kan det også
 tænkes, at man kan nå frem til en mere enkel aftale, idet vi
 producerer noget selv her afledt af luftfotos, hvorimod vi ikke også
 videredistribuerer luftfotos frit under ODbL.
 
 Strynø er oppe nu til sammenligning:
 http://osm.rasher.dk/index-leaflet.php#15/54.90509/10.60979/B000
 FFT

De er enormt flotte! Desværre kan jeg ikke finde fyrene på dem bare ved at 
kigge. Der er ellers flotte skygger, så man kan se objekter af en vis højde 
tydeligt :)

Hvor bliver det sejt at have adgang til dem for hele landet. Hvad kan man gøre 
for at hjælpe til med det - på studiebudget?


 - Peter
 
 2013/1/10 Anders Lund and...@alweb.dk:
  Torsdag den 10. januar 2013 16:37:52 skrev Peter Brodersen:
  Jeg har fået lagt en fortegnelse op over de nyeste lag i de
  forskellige regioner:
  http://tile.openstreetmap.dk/?zoom=8lat=56.0899lon=11.61346layers=BFFF
  T
  Det kan godt tænkes, at der er luftfotos for de gamle områder i de
  ældre luftfotos. Det må jeg lige tjekke.
  
  Vi skal som sagt have fundet noget mere permanent serverplads, men
  hvis folk har nogle specifikke områder, de gerne vil kigge på, så
  tager jeg imod requests :-) Zoom ind på ovenstående link og find
  navnet på området (Fx jylland_2010_10cm\1km_6190_553_2010 - på
  billedet er _ erstattet af linjeskift), og jeg lægger det op.
  
  Hm, jeg har jo fået tydelig besked på at man ikke skal tegne bygninger fra
  luftfotos... Men man kunne nok få styr på fyr med dem.
  
  Kunne teste på Strynø:
  
  geofyn2012_10cm\1km_6083_603_2012
  geofyn2012_10cm\1km_6084_603_2012
  
  Anders
  
  ___
  Talk-dk mailing list
  Talk-dk@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
 
 ___
 Talk-dk mailing list
 Talk-dk@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


[Talk-dk] revert

2013-01-07 Thread Anders Lund
hvodan kan jeg fjerne mine bidrag til OSM, da de åbenbart ikke duer, ifgl en 
mail jeg har fået fra kurt toft?

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


[Talk-dk] tak for denne gang

2013-01-07 Thread Anders Lund
Forlader osmmiljøet, da jeg ikke duer

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] tak for denne gang

2013-01-07 Thread Anders Lund
Nej, jeg har ikke lavet hærværk eller noget der ligner. Jeg er bare en 
uvidende idiot.

Mandag den 7. januar 2013 11:59:11 skrev Anders Lund:
 Forlader osmmiljøet, da jeg ikke duer
 
 ___
 Talk-dk mailing list
 Talk-dk@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Fwd: Lighthouses and nautical lights FIXME

2012-12-15 Thread Anders Lund
Lørdag den 15. december 2012 10:30:42 skrev Kent B. Hansen:
 -- Forwarded message --
 From: Markus liste12a4...@gmx.de
 
 
 Dear OSM friends,
 
 In Denmark there are a lot of ports
 with a lot of lighthouses and other nautical lights.
 
 Please can you help, to move them to the right place?
 
 Here you can see the not yet exact placed lights:
 http://seamark.bplaced.net/**lights/?zoom=7lat=56.08305**
 lon=12.2774layers=TBTThttp://seamark.bplaced.net/lights/?zoom=7lat=56.083
 05lon=12.2774layers=TBTT
 
 Here you find a HoTo:
 http://wiki.openstreetmap.org/**wiki/Key:seamark:fixmehttp://wiki.openstree
 tmap.org/wiki/Key:seamark:fixme
 
 Simple move the light to the right place :-)
 If you need help: ask a sailor...
 
 Thanks a lot!

Der er også mindst en sejler på listen her ;) Altså, skriv endelig her.

En del af de lys der er tale om er båker, lys der står to og to sammen med 
forskellig højde, det forreste lavest, så de kan danne en navigationslinje. 

Det er selvsagt vigtigt at positionerne er helt præcise, inden fixme-tagget 
fjernes!


 Markus
 www.OpenSeaMap.org___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Sprog og kommunikation

2012-08-29 Thread Anders Lund
Onsdag den 29. august 2012 13:55:56 skrev Kristian Krægpøth:
 PS
 
 Jeg kan se, at mange svarer meget elegant med indføjelse af dele af
 tidligere indlæg. Er der nogen, der kan forklare en it-idiot som mig,
 hvordan man gør det. Det gør kommunikationen meget mere levende, præcis og
 hurtigere med den slags indføjelser.

Når man bruger svar funktionen i sit mailprogram, vil det medtage teksten 
fra den mail du besvarer.  Slet den tekst der er irrellevant, og placer 
markøren under den sætning du vil besvare, tilføj gerne en tom linje.

Gentag indtil du har besvaret de dele du vil.

Håber dette hjalp :)

-- 
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] OSM baseret håndholdt gps

2012-05-17 Thread Anders Lund

Den 17-05-2012 11:56, Kim Foder skrev:

En af mine bekendte har købt den, og den ser ikke helt tosset ud.

Man skal dog være opmærksom på at rute planlægningen kun er til
cykelister og fodgængere.

Man kan få ruter fra ens aktuelle lokalitet til en adresse, til et poi i
nærheden eller i en bestemt by.

Den er relativt længe om at beregne eller gen-beregne en rute, men hvis
man er på cykel eller til fods gør det jo ikke så meget.

Det installerede kort er lidt ældre, men kan opdateres via et
medfølgende program (desværre kun til windows, som sædvanlig). Jeg har
ikke prøvet men jeg fik det indtryk at man kun kan opdatere via medions
server (hvilket kan gå hen og give et problem om et til to år når medion
ikke længere gider understøtte denne model), og kun kan gøre det uden
betaling, de 2 første gange.


Måske kan det køre i wine? Men det er jo ikke så sjovt at være 
osm-mapper og så bruge gamle kort...



Den har en rimeligt følsom GPS modtager der er ret hurtig til at få
lock, kan tracke, markere waypoints og eksportere i GPX format. Den kan
også importere GPX filer og vise dem på kortet.

Jeg har lagt et billede af skærmen med kortet for området omkring den
fynske motorvej, frakørsel 52 på
http://http://kimfoder.dk/images/osmmedion.jpg


http://www.kimfoder.dk/images/osmmedion.jpg

Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Levende hegn og bebyggelse

2012-05-16 Thread Anders Lund

Den 15-05-2012 11:57, Esbern Snare skrev:

Davs

Efter at jeg er begyndt at optegne landuse, er der flere gode
spørgsmål der melder sig.

Hvordan tagges et fritliggende hus + have i det åbne land,
Tag:landuse=residential ser ud som om det skal være et større område
med beboelse.
se evt. her 
http://www.openstreetmap.org/?lat=55.49183lon=9.94606zoom=16layers=M
Den grå trekant i marken ved pavebæk er et hus med have.
Der er ikke andre velegnede tags som jeg kender, og det er også brugt en 
del steder.

Hvad med levende hegn ? dem har vi ret mange af på fyn, Tag:natural=tree_row ???

Det er jo ikke natur som sådan, men en barriere - for vinden vel mest.

barrier=hedge opfatter jeg nærmere som hæk, altså forskellig fra et 
hegn. Men så mangler der en værdi for hegn. Måske skal der foreslås en??

Langs vores vandløb er der meget ofte træer, nogen ideer her ?

Jeg synes natural=scrub (buskads) er godt, hvis der er tale om en bræmme 
af vildtvoksende buskads/træer.


Anders



___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] building_tools plugin sletter adressenoder :(

2012-05-14 Thread Anders Lund

Den 14-05-2012 13:45, Jonas Häggqvist skrev:

On 14-05-2012 12:33, Anders Lund wrote:

Jeg har forsøgt at tegne nogle huse vha josm building_tools plugin, men
hver gang jeg vil uploade er der blevet slettet nogle addressenoder, så
jeg dropper bare mit arbejde. Men kan det undgåes, for ellers synes 
det at

være spild af tid!

jeg kan ikke finde ud af hvorfor det sker, for jeg bruger ikke
sletfunkton, men ofte undo hvis jeg har fået tegnet en bygning skæv. Kan
det ske at undo sletter en adressenode hvis jeg har ramt den under 
brug af

building_tools?


Det er en indstilling i building_tools pluginnet, kan slås fra sådan her:

Rediger  Indstil størrelse på (Ctrl+Alt+B)  Advanced  Use Address 
nodes under buildings.



Tak, det fungerer fint :-)

Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Fugro 2005 billedlag nede?

2011-12-21 Thread Anders Lund
On Onsdag den 21. december 2011, Jens Winbladh wrote:
 Virker fint her, både i JOSM og Potlatch.

Tak, det er måske et lokalt problem af en eller anden slags. Jeg kan kun få 
billeder på et lavt zoomlevel, så jeg kan ikke fx tegne bygninger ind efter 
det. Det gælder både josm og vistnok potlatch som jeg dog ikke er gode venner 
med.

-- 
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Det sidste sammenhængende og jomfruelige stykke hvidt i DK

2011-10-30 Thread Anders Lund
Søndag den 30. oktober 2011 kl. 09:07:29 skrev Anders Lund:
 Der er en af de stier gennem hegnet, der går lige ved siden af en vej,
 skulle  de ikke slås sammen?

Nærmere bestemt her:

http://www.openstreetmap.org/?lat=56.0237lon=12.023zoom=14layers=M

-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] OSM-møde i Århus - referat

2011-04-02 Thread Anders Lund
Lørdag den 2. april 2011 kl. 12:56:41 skrev Esben Damgaard:
 De er pænere og mere polerede.

Hvad med brugervenlighed og kvaliteten af de ruter de laver???

Ikke overvældende i nogle af tilfældene :\




-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] teknik ved tagging af landuse især la nduse=farmland

2011-01-08 Thread Anders Lund
Hej,

Godt og væsentligt spørgsmål, det ville være cool at vi finder en nogenlunde 
fælles konsensus :)

On Lørdag den 8. januar 2011, Jesper F wrote:
 A)
 Når jeg tagger landuse, fx landuse=farmland har jeg hidtil blot fx oprettet
 et rektangulært område med egne nodes, hvor området fx ligger mellem 4
 highways. Men man kan også oprette dette så landuse=farmland deler nodes
 med de omkringliggende highways. Hvad er mest korrekt?
 
 B)
 I øvrigt: Danmark har store sammenhængende områder med landuse=farmland.
 Hvor store skal disse taggede områder være? jeg har tænkt på om det var
 mere korrekt og håndterbart, hvis man simpelthen taggede hver mark for sig
 fx fra Fugros billeder (jeg ved godt at det kan være ændret steder osv).
 Altså lidt som jeg har gjort her
 http://www.openstreetmap.org/?lat=56.52348lon=10.18792zoom=15layers=M

Det må høre under micro-mapping. Jeg har selv prøvet at gøre det 
(http://www.openstreetmap.org/?lat=55.0135lon=10.3205zoom=14layers=M), det 
ville være noget af et job at komme over hele landet selvom markerne er lidt 
større i jylland... Dertil synes jeg det kan være svært at afgøre grænserne 
nogle gange. Måske ville et større område hvor man kan dele op med 
barrier=hedge (eller andet) være cool? :)

 Men man kan også tagge større områder, hvor der går veje på tværs osv.
 http://www.openstreetmap.org/?lat=56.4198lon=10.00905zoom=15layers=M
 men det er egentlig noget upræcist, i det vil andre landuse-typer som burde
 ligge ind i området også fx landuse=farmyard m.fl. Så jeg tror mest på den
 først metode hvor hver enkelt mark optegnes. Hvad siger I?

Man kan bare lave den area der skal være noget andet og gøre den til inner i 
en multipolygon med marken, og derefter tagge den.

I øvrigt kunne man også anskue denne metode som meget præcis, da større 
områder af DK jo ER ubrudt landbrug, med små oaser af skov, natur, beboelse 
osv.
 
 / Jesper Fjølner



-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] teknik ved tagging af landuse især lan duse=farmland

2011-01-08 Thread Anders Lund
On Lørdag den 8. januar 2011, Michael Andersen wrote:
 Hvis man begynder at mappe hver enkelt mark, så vær lige opmærksom på at
 det i  landbruget er meget normalt at sammenlægge/opdele marker fra år til
 år alt efter hvor store arealer man på et givet tidspunkt har brug for til
 forskellige afgrøder.

Et godt argument for at se på fysiske skel snarere end afgrøder :) 

-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] stednavne (og øer)

2011-01-05 Thread Anders Lund
On Onsdag den 5. januar 2011, Johnny Rose Carlsen wrote:
 Jens Winbladh j...@somewhere.dk wrote:
  Er ved at være færdig med Lyø. Øer er bare så dejligt afgrænsede af
  mappe, derfor en stor tilfredsstillelse at kunne afslutte.
 
 Jep, jeg kastede mig over Femø, der er stadig en del at tage fat i.
 
 http://osm.org/go/0NQPIDMT-

Det ser nu ret flot ud når alting er noget :)

 Jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg skal kalde grønne områder som
 ikke er parker eller skove, men lidt en mellemting. Der er græs, buske,
 træer og andet natur. Ligenu er de sat til natural=scrub, men jeg er
 ikke sikker på det er korrekt.

Jeg har selv brugt natural=scrub nogle steder hvor det der er er krat  eller 
hegn, og det er vel ikke helt fint, da disse ikke er natur. Men jeg har ikke 
kunnet finde nogle tags for det.

Men hvis områddet er rå natur - altså uplejet, er scrub da vist fint nok. 
Direkte oversat betyder scrub vel busk eller buskads?

Der er også barrier=hedge, som ifølge wikien[1] kan bruges til at markere 
hegn mellem marker.

[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:barrier=hedge

-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] stednavne (og øer)

2011-01-05 Thread Anders Lund
Hej,

On Onsdag den 5. januar 2011, Morten Kjeldgaard wrote:
 On 05/01/2011, at 10.43, Anders Lund wrote:
  Det ser nu ret flot ud når alting er noget :)
 
 Heh, ja, som udgangspunkt kunne vi gøre hele Danmark til
 landuse=farmland og så starte derfra :-P
 
  Jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg skal kalde grønne områder som
  ikke er parker eller skove, men lidt en mellemting. Der er græs,
  buske,
  træer og andet natur. Ligenu er de sat til natural=scrub, men jeg er
  ikke sikker på det er korrekt.
  
  Jeg har selv brugt natural=scrub nogle steder hvor det der er er
  krat  eller
  hegn, og det er vel ikke helt fint, da disse ikke er natur. Men
  jeg har ikke
  kunnet finde nogle tags for det.
  
  Men hvis områddet er rå natur - altså uplejet, er scrub da vist
  fint nok.
  Direkte oversat betyder scrub vel busk eller buskads?
 
 Man kan også bruge landuse=meadow [0], som ifølge beskrivelsen kan
 bruges på vildtvoksende græsarealer som f.eks. overdrev med spredt
 bevoksning af buske og træer.

Jeg bruger meadow (eng) hvor bevoksningen af buske/træer er meget begrænset.

 Men generelt set er OSM's muligheder for tagging af landskabs- og
 bevoksningstyper meget begrænsede. Jeg har selv deltaget lidt i
 diskussionen om en ny tag landcover=* [1], som jeg mener er en
 rigtig god idé og som vil kunne råde bod på mange af problemerne som
 du nævner Anders. Jeg har forslået udvidelsen landcover=vegetation,
 hvor vegetation efterfølgende kan karakteriseres med vegetation=*.
 Det vil give et meget brugbart værktøj til at skildre den fysiske
 geografi i landskabet.
 
 landuse indikerer at her er der tale om noget menneskabt, f.eks. en
 park, mens landcover blot udtaler sig om de faktiske forhold som de
 ser ud. Man kunne forestille sig, at landuse=park gennemskåret at
 andre områder med landcover=trees og landcover=grass, som begge
 rækker ud over parken. Visse landuse tags er ret ulogiske, f.eks.
 landuse=meadow som nævnt ovenfor. Man kan selvfølgelig godt sige at et
 stykke land der ikke bliver brugt til noget netop bliver brugt til
 det, er det jo lidt skørt. Her virker landcover mere letforståeligt.
 
 -- Morten
 
 
 [0] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Meadow
 [1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/landcover

Jeg synes landcover lyder interressant, men hvad er forskellen fra sufrace? 
Man kan bruge surface for områder, fx dele af en park, og det er måske fint at 
bruge til campingpladser.

Jeg har nogle eksempler på typer af områder jeg godt kunne bruge en god 
løsning på:

*Biotop, typisk et mindre bevokset område på en mark. Skal det være naturskov 
eller scrub, eller noget tredie?
*Uplejede områder med vekslende buskads, græs, trææer - scrub? meadow?
*Større hegn/buskadser i landskabet, fx langs en å eller på en ubrugt plet - 
scrub eller naturskov?
*Buskadser i kultiverede områder, fx ved en park eller omkring en institution. 
Scrub, skov? (de giver megen mening på et kort når man skal orientere sig!)

I mange tilfælde er det måske bare et spørgsmål om at vælge, men der mangler 
også nogle tags til at beskrive bevoksninger i kultur-områder, så der kan 
landcover måske komme ind.

-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Fejl i Fugro-fotoene

2011-01-05 Thread Anders Lund
On Onsdag den 5. januar 2011, Ole Laursen wrote:
 Hejsa!
 
 Der kan altså godt være nogle signifikante unøjagtigheder, f.eks. fandt jeg
 et problem da jeg fulgte vejen her:
 
 http://fugro.findvej.dk/?lat=56.82092lon=9.96691zoom=17layers=BTF
 
 Hvis man følger kanten af fotoet sydpå, bliver det værre endnu. Har vi
 nogen mulighed for at få det passet det afvigende foto bedre ind? Det er
 nok noget med at det skal skaleres lidt.

For mig ser det mere ud som om det ikke er placeret rigtigt, og så har de 
sløret det lidt. Jeg har et lignende sted på Skarø[1], hvor en vej synes at 
være synlig to gange, og det skæve billede synes i let uoverensstemmelse med 
fx adressedataene, som ellers passer perfekt normalt.

[1] http://fugro.findvej.dk/?lat=56.82092lon=9.96691zoom=17layers=BTF

-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


[Talk-dk] stednavne

2011-01-04 Thread Anders Lund
Hej,

Hvordan giver jeg en lokalitet, fx en odde eller lignende et navn, kan det 
lade sig gøre uden at lave en area? Jeg bruger en node med name=XXX, men det 
kommer ikke med på kortet. Det bedste ville være at sådanne navne først ville 
blive vist ved relativt høje opløsninger, så det ikke forstyrrer overblikket!
-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] stednavne

2011-01-04 Thread Anders Lund
On Tirsdag den 4. januar 2011, Jens Winbladh wrote:
 Ja, samme menig her. Der mangler desværre lidt differentiering af locality.
 
 Ved bugt, bruger jeg: natural=bay på et punkt.
 (eks: http://osm.org/go/0H4aeV4U--)
 
 Du kan finde flere her: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:natural
 
 /Jens Winbladh

Mange tak begge to. Her er noget af det jeg har lavet, det bliver bedre når 
kystlinjen opdateres (og hvis i venter lidt, skulle der komme nogle 
farvandsnavne med natural=bay name=XXX hvis de bliver vist): 
http://www.openstreetmap.org/?lat=54.9784lon=10.3918zoom=14layers=M

Jeg kan se at strandengene får en grimt wet_meadow etiket, det er egentlig 
lidt ærgerligt!

-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] stednavne

2011-01-04 Thread Anders Lund
On Tirsdag den 4. januar 2011, Anders Lund wrote:
 Jeg kan se at strandengene får en grimt wet_meadow etiket, det er
 egentlig  lidt ærgerligt!

duh, jeg kunne jo også lade være med at bruge name når det nu ikke er det jeg 
vil angive... he

-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


[Talk-dk] fejl i josm

2011-01-03 Thread Anders Lund
hej,

hvordan finder man ud af hvilke elementer der er fejl ved i josm? programmet 
siger at der er en fejl, men ikke hvor, jeg kan ikke klikke/dobbeltklikke for 
at få den markeret. Hvordan f* gør man så???

-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] fejl i josm

2011-01-03 Thread Anders Lund
Hej Jens,

Tak for tips, jeg prøver at bruge dem :)

Stedet er 
http://www.openstreetmap.org/?lat=55.03521lon=10.25158zoom=15layers=M


On Mandag den 3. januar 2011, Jens Winbladh wrote:
 Hej
 
 Den 3. jan. 2011 12.40 skrev Anders Lund and...@alweb.dk:
  On Mandag den 3. januar 2011, Anders Lund wrote:

  Tilbage er
  
  * et problem med en tom rolle for en multipolygon, som er tagget med
  landarea=administrative, og har 2.291 medlemmer. Nærliggende medlemmer
  har
  heller ikke defineret en rolle, så jeg ignorerer det.
 
 Kender ikke lige til problemetm hvor er vi henne i landet?

De polygoner der mangler rolle er øernes kystlinje.
 
  * Et problemer med en vej hvis endepunkt er nær en anden vej. Det er en
  bro,
  jeg ignorerer det - broen *er* tæt på molen.
 
 Har du et link til stedet - Evt. kan du bruge
 *noexit=yeshttp://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:noexit

Det hjalp, den advarsel er borte (men er det smart at skulle bruge et tag for 
at omgå en advarsel - er det ikke advarselen der er forkert?). Molen bliver 
synlig når kystlinjen opdateres.

  Vedrørende færgeruter, skal de mødes med den vej der fører til færgen på
  kystlinjen, eller?
 
 Ja, ellers er det svært for routeren. Jeg bruger
 amenity=ferry_terminalhttp://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity%3Dfer
 ry_terminal til
 punktet imellem færgeruten og land. Se evt. http://osm.org/go/0H5BxTCi0--
 
Tilføjet. Jeg kiggede også på Assens, og derefter på Bogø - der kunne man også 
godt lige fikse et par ting... :)

-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


[Talk-dk] Havne-mapping

2011-01-03 Thread Anders Lund
Hej,

Som så meget andet i osm, er der mange måder at mappe havne på. Er der nogle 
af jer der har lyst til at være med til at enes om en form for standard? Jeg 
vil gerne tage udgangspunkt i wikiens side om harbour[1]. 

Der er også en side om marine mapping[2], som man kan bruge.

Jeg har lige set et objekt der er helt nyt for mig, nemlig en area med 
waterway=dock, brugt om broerne i en (Skarø[3]) lystbådehavn. Jeg vil gerne 
stille spørgsmål ved den, en bro er jo en slags vej. Ideelt burde man bruge 
highway=footbridge, men det vises ikke pt, det almindeligste svjv er at 
bruge man_made=pier - måske kunne de to kombineres? Skarø Havn har også en 
polygon der omfatter moler og havneareal, tagget med highway=service, det 
synes jeg også er forkert - man kan bestemt ikke køre på vestmolen, og der går 
en uklassificeret vej igennem området, til færgen (synes jeg er korrekt).

Det kunne også være interresant måske at enes om hvordan man mapper 
faciliteter som fx vand og strøm på broer, mastekran o.l.

Broer bør navngives i overensstemmelse med virkeligheden, ofte Bro 1 osv, 
men for at give mening skal det have bund i virkeligheden.

Hvordan mapper man pladserne, man kunne måske mappe pr bro, ?=plads 1-20? 
Man kunne også mappe pr plads, men det ville blive ganske omfattende! Det 
kunne give god mening, især i lidt større havne, at vide hvor man skal finde 
plads 394!

Var det en ide at lave en dansk side om havne? Jeg vil gerne gøre fodarbejdet, 
hvis i mener det kan give mening!

[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Harbour
[2] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Marine_Mapping
[3] http://www.openstreetmap.org/?lat=55.01095lon=10.47347zoom=17layers=M

-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Aftale om ortofotos for Danmark - work in progress

2011-01-02 Thread Anders Lund
Hej,

Fantastiske muligheder! Jeg kan bare ikke få josm til at hente kortene, jeg 
får en undtagelse opstod (et sted hvor billederne vises ifgl oversigten)

Bruger URL som beskrevet nedenfor.

On Lørdag den 1. januar 2011, Peter Brodersen wrote:
 Hej,
 
 2011/1/1 Jens Winbladh j...@somewhere.dk:
  Super fedt
  Kan ikke få det til at virke i JOSM, men ser fint ud i Potlatch2.
  Ellers en ret udførlig beskrivelse af hvordan man skal sætte det op.
  Er jeg den eneste med det problem
  /Jens Winbladh
 
 Ah, der er en fejl i min ende. Source skal være:
 
 tms:http://fugro.findvej.dk/fugro2005
 
 .. uden / i slutningen.
 
 Jeg retter dog lige til, at den også accepterer med /
 
 - Peter Brodersen
 
 ___
 Talk-dk mailing list
 Talk-dk@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Aftale om ortofotos for Danmark - work in progress

2011-01-02 Thread Anders Lund
On Søndag den 2. januar 2011, Anders Lund wrote:
 Hej,
 
 Fantastiske muligheder! Jeg kan bare ikke få josm til at hente kortene,
 jeg  får en undtagelse opstod (et sted hvor billederne vises ifgl
 oversigten)
 
 Bruger URL som beskrevet nedenfor.

Ha, en opdatering af josm hjalp, jeg troede min var god nok. Super, jeg glæder 
mig til at se på det :-)

-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Øhavsstien

2010-10-05 Thread Anders Lund
On Tirsdag den 5. oktober 2010, Jens Winbladh wrote:
 Hej Anders
 
 Har lige været i Svanninge Bakke (v. Faaborg) på MTB, så der er tilføjet
 lidt mere af Øhavstien til relationen
 (linkhttp://www.openstreetmap.org/browse/relation/1202410
 ).

Super :-) Jeg har også lidt flere stumper liggende...

 Der ligger forøvrigt en del arbejde i Svanninge Bakker, jeg har tilført en
 del. Men der mangler en del. Det er jo et flittigt brugt sted, så det burde
 være muligt at få nogen derud for at spore området.
 
 Kan se at der ligger nogle ældre stier i område, som ser ud til at ligger
 helt forkert. Men jeg har ladet dem være indtil videre, indtil de er sporet
 med GPS.
 
 *Jeg vil ihvertfald tilbage, da det jo er super lækkert.*

Det er et fedt område, så det skal nok komme. Jeg kommer der da også en gang 
imellem, men det er jo ikke altid man har tid mulighed for at mappe effektivt.

Sig til når du kommer hernedad hvis du har lyst :)

Anders

 /Jens Winbladh
 
 2010/10/2 Anders Lund and...@alweb.dk
 
  Hej Jens,
  
  Tak, den side havde jeg ikke set endnu.
  
  On Lørdag den 2. oktober 2010, Jens Winbladh wrote:
   Hej
   
   Kan se at der er en rutel Øhavstien på wikien om vandreruter (under
   regionale ruter):
   http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Denmark_Walking_Routes
   
   Men der er ikke lagt en relation ind. Vil du lægge relationen ind, så
  
  andre
  
   kan finde den.
  
  Hermed gjort :)
  
   PS. synes at wiki siden om vandreruter skulle oversættes til dansk
  
  Joe. det må være en opgave en regnvejrsdag :)
  
  --
  Venlig hilsen,
  Anders
  
  ___
  Talk-dk mailing list
  Talk-dk@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] DK:Friluftskort

2010-10-03 Thread Anders Lund
http://www.skovognatur.dk/Ud/Aktiv/Ridning/Rideruter.htm
-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Øhavsstien

2010-10-02 Thread Anders Lund
Hej Jens,

Tak, den side havde jeg ikke set endnu.

On Lørdag den 2. oktober 2010, Jens Winbladh wrote:
 Hej
 
 Kan se at der er en rutel Øhavstien på wikien om vandreruter (under
 regionale ruter):
 http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Denmark_Walking_Routes
 
 Men der er ikke lagt en relation ind. Vil du lægge relationen ind, så andre
 kan finde den.

Hermed gjort :)

 PS. synes at wiki siden om vandreruter skulle oversættes til dansk
 

Joe. det må være en opgave en regnvejrsdag :)

-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


[Talk-dk] JOSM GRMBL

2010-10-01 Thread Anders Lund
Hej,

Jeg har forsøgt mig med JOSM, og det er da nogenlunde til at arbejde med, og 
indeholder mange smarte genveje.

Men den bliver ved at bruge den samme kommentar når jeg oploader. Hvordan kan 
jeg få den til at bruge en TOM kommentar hver gang, så jeg ikke får sendt 
updateringer med forkerte kommentarer

-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


[Talk-dk] sportsanlæg, strande

2010-10-01 Thread Anders Lund
Hej,

Når man laver et sportsanlæg her ude i provinsen, så krydser det ofte (3/3 af 
dem jeg har lavet idag) det område der er markeret for beboelse 
(landuse=residential), men burde jeg ikke redigere de områder så der kommer et 
med landuse=recreational? Eller andet? Eller skal jeg bare udvide 
beboelsesområdet?

-- 
Venlig hilsen,
Anders 

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] gang/cykelstier

2010-09-30 Thread Anders Lund
On Torsdag den 30. september 2010, Freek wrote:
 On Thursday 30 September 2010 08:50:55 Anders Lund wrote:
  Hvad er den bedste måde at tagge gang/cykelstier på?
  Jeg tænker på stier som typisk findes i villakvarterer, ofte en grusvej
  eller asfalteret sti, uden adgang for biler.
  
  Nogle steder er de tagget med highway=track, hvilket giver en brun,
  stiplet linie i mapnik, men det er ikke godt for routing-services! Evt
  kan man tagge med motorcar=no, men er der bedre muligheder? Måske
  highway=footway, bicycle=yes?
  (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Footway)
 
 Det er hvad jeg ville gøre.  Jeg bruger highway=track kun for stier der er
 bred nok for en bil (uanset om biler er tilladt, hvilket kan tagges med
 motorcar=no, etc.), og highway=path for mindre stier der ser ud som de ikke
 er officiel og planlagt.  Jeg tror det er ret populær i dele af Tyskland
 at bruge highway=path til alle slags officiele stier, men jeg ser ikke
 hvorfor denne (nyere) tag skulle være bedre end (de gamle)
 highway=cycleway og highway=footway.

Jeg opfatter selv path mere som en sti i naturen. Wikisiden[1] siger bl.a.

This tag is used for paths for which all and any of highway=footway, 
highway=cycleway and highway=bridleway would be inappropriate or inadequate 
...

Så jeg holder på cycleway og footway, med tilføjelse af fodgængere/cyklister 
hvor det er relevant. Dermed bliver de typiske stier i villakvartererne 
highway=footway + bicycle=yes.

  Ifølge den lange cykelsti-debat, skal cykelstier i eget trache tagges med
  highway=cycleway, men her er der jo også ofte adgang for fodgængere. Skal
  man så blot tilføje foot=yes til dem?
 
 Ja.

Tak for hjælpen :)

[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Paths

-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


[Talk-dk] Øhavsstien

2010-09-30 Thread Anders Lund
Hej,

Hernede på sydfyn har vi noget der hedder Øhavsstien, en rute der går gennem 
naturen og ofte langs kysten. Nogle steder følger stien veje og eksisterende 
stier.

Nogle steder er øhavsstien, eller veje den følger, allerede mappet.

Jeg går ud fra at her skal der bruges en relation? Ved nogen af jer om sådan 
en allerede findes, eller skal den laves?


-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] gang/cykelstier

2010-09-30 Thread Anders Lund
On Torsdag den 30. september 2010, Ole Nielsen wrote:
 Er det nødvendigt i Danmark? Kender ikke de danske regler præcist. I 
 Holland må fodgængere som udgangspunkt færdes på cykelstier, med mindre 
 der er en parallel gangsti eller fortov. Jeg vil foretrække foot=no hvor 
 fodgængere IKKE må færdes.

Det kommer jo an på hvordan data bruges, fx til ruteplanlægning. Hvis en 
ruteplanlægger der tilbyder ruter til fods skal vide om man må gå et sted 
kunne man mene at det skal være mappet uafhængigt af lokale love? Og en 
highway=cycleway er måske som udgangspunkt kun for cykler?

Personligt vil jeg foretrække IKKE at have fodgængere rendende løst hvor jeg 
skal cykle, og at vide hvornår jeg risikerer at møde dem! ;)

-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Naturskole

2009-12-30 Thread Anders Lund
Morten Kjeldgaard skrev:
 On 26/12/2009, at 15.07, Jens Winbladh wrote:
  Vil tagge et par naturskoler i området, hvad vi I foreslå at tagge
  med?
 
  amenity=school - men navnet på naturskolen kunne måske være en ide?
 
 Jeg har tagget en naturskole på Samsø med tourism=information, da
 naturskolen i vidt omfang annonceres af turistkontoret (men drives af
 kommunen). Det er måske ikke den bedste løsning, men jeg synes
 amenity=school er misledende.

Naturskolerne er typisk et tilbud til skoler, hvor man kommer klassevis. Nogle 
naturskoler har dog også tilbud til andre.

Kilde: lokalkendskab + internettet (google naturskoler)

-- 
Venlig hilsen,
Anders

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Hej

2009-08-30 Thread Anders Lund
Hej Carsten,
Tak for tippet! Sønderborg Marina er bestemt pænt lavet!

I mellemtiden har jeg også fundet en del god information i osm wikien: 
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Harbour

Anders

Carsten Nielsen skrev:
 Hej Anders

 Jeg ved ikke selv specielt meget om tegning af havne men for det første
 vil det helt sikkert
 være godt med nogle traces i havnen så du er sikker på at de luft foto
 du tracer efter er georefereret korrekt.

 Dernæst vil det nok være en god ide at kigge på hvordan andre har mappet
 lystbåd havne
 her kan jeg f-eks henvise til Sønderborg lystbåde havn
 http://www.openstreetmap.org/?lat=54.89857lon=9.79495zoom=16layers=B000F
TF

 Jeg har ikke selv noget med mapningen af denne at gøre, men den ser ud
 til at være ret komplet.

 Jeg har en Garmin GPSmap 60Cx som jeg regelmæssigt opdaterer med kort
 fra OSM så jeg ude i felten
 kan se når jeg kommer fobi en vej som mangler i OSM.

 Fortsat god arbejdslyst i det Sydfynske ønskes her fra Sundeved

 Carsten / ablansinger

 Anders Lund skrev:
  Hej, Jeg er ny på denne list.
 
  Jeg bor på sydfyn, og vil gerne bidrage lidt, især med ting i mit
  lokalområde (Ulbølle/Vester Skerninge, mellem Fåborg og Svendborg), og på
  øerne hvor jeg kommer en del.
 
  En ting jeg gerne vil lave er at få lystbådehavnene på kortet, f.x.
  mangler Ballen og Rantzausminde havne.
 
  I den forbindelse vil jeg gerne vide om der er nogen der har en god måde
  at gøre det på - skal havnene med broer og moler være en del af
  kystlinjen, og er der andre gode tags man kan bruge (leisure=marina er
  ret oplagt)?
 
  Og er der en god måde at lave omridsene på? Yahoo luftfotos er ikke i så
  god opløsning at man kan komme så langt med dem synes jeg. Er det bedst
  bare at gå ud med gpsen og bruge sporet?
 
  Jeg vil også gerne bidrage til at få øhavsstien på kortet, med start i
  mit lokalområde.
 
  I øvrigt vil jeg gerne hjælpe lidt ind i mellem, og gerne prøve at være
  med til en mapping event en gang.
 
  Jeg ejer en garmin foretrex gps, jeg har ikke brugt den ifb med osm
  endnu, men det kommer!
 
  Venlig hilsen,
  Anders

 ___
 Talk-dk mailing list
 Talk-dk@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


-- 
www: http://www.alweb.dk
jabber: andersl...@jabber.dk

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk