Re: [OSM-talk-nl] http://www.nieuwekaart.nl

2008-07-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Milo van der Linden
-BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
Hash: SHA1

Maarten Deen wrote:
> Ja, maar ik bedoel dus meer dat zij OSM gaan gebruiken en niet dat
> ze een of andere eigen GIS systeempje daarvoor hebben.
Maarten, je maakt me aan het huilen ;-)

Als Ing. Geo Informatica moet ik hier even op reageren. GIS is veel meer
dan een kaart. GIS maakt gebruik van kaarten, maar de grote kracht zit
hem in het analyseren, bufferen, ruimtelijke conclussies trekken etc.
GIS professionals gaan 4 jaar naar een HTS of een Universiteit om de
veelheid aan mogelijkheden te leren kennen en hopelijk in de praktijk
toe te passen.

De nieuwe kaart biedt GIS professionals de mogelijkheid om de nieuwe
kaart te gebruiken in hun GIS applicatie, daarmee eigen analyses en
afgeleiden te produceren die op allerlei manieren weer nieuwe resultaten
tonen.

Waarom denk je dat de OSM database beter zou zijn dan GIS databases als
Oracle Spatial, PostGIS, SQL server 2008? Ik kan je vertellen dat de
organisatie achter de nieuwe kaart erg goed heeft nagedacht over de
technische structuur die ze hebben gekozen.


> Dus niet dat wij kopieren, maar dat wij de gegevens in de OSM database
> hebben.
> 
>>> Dan had je iets veel beters en nuttigers gehad en had je OSM
>>> heel erg veel exposure kunnen geven.
>> Vergeet niet dat het Nirov *wel* de beschikking heeft over het NWB etc. en
>> kadaster informatie.
> 
> Dat is toch geen probleem? Zij kunnen met hun gegevens toch in onze
> database mappen? Zolang zij daar maar toestemming voor hebben.
> 
>>> Zijn die mensen niet over te halen om hier over te gaan denken?
>> Demo maken :) Importeren die layer en plakken op OSM. Maar nogmaals het is
>> leuk dat we aan het verzamelen zijn, ik kan het echter niet vaak genoeg
>> zeggen, er moeten wat webdesigners een nette en aantrekkelijke site in
>> elkaar draaien, waar een 'map' een onderdeel van is.
> 
> Mijn punt is: niet zomaar alles verzamelen. Zorg ervoor dat ze OSM
> als basis gebruiken (dan hoef je ook niet meer te verzamelen).
> 
> Maarten

-BEGIN PGP SIGNATURE-
Version: GnuPG v1.4.6 (GNU/Linux)
Comment: Using GnuPG with Mozilla - http://enigmail.mozdev.org

iD8DBQFIgHEe2oMdf0ahv2kRAumEAJ9Lx7JXRtHB3AGQqvwEmwGrCH/5WwCfbFbl
fvIX1LUbOnPpfiZhEw/FJ6E=
=+bqD
-END PGP SIGNATURE-

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] http://www.nieuwekaart.nl

2008-07-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Stefan de Konink
On Fri, 18 Jul 2008, Maarten Deen wrote:

> > > Dan had je iets veel beters en nuttigers gehad en had je OSM
> > > heel erg veel exposure kunnen geven.
> >
> > Vergeet niet dat het Nirov *wel* de beschikking heeft over het NWB etc. en
> > kadaster informatie.
>
> Dat is toch geen probleem? Zij kunnen met hun gegevens toch in onze
> database mappen? Zolang zij daar maar toestemming voor hebben.

Wellicht is een of andere auteurswet uit 1912 met latere revisies je
ontschoten ;)

> > > Zijn die mensen niet over te halen om hier over te gaan denken?
> >
> > Demo maken :) Importeren die layer en plakken op OSM. Maar nogmaals het is
> > leuk dat we aan het verzamelen zijn, ik kan het echter niet vaak genoeg
> > zeggen, er moeten wat webdesigners een nette en aantrekkelijke site in
> > elkaar draaien, waar een 'map' een onderdeel van is.
>
> Mijn punt is: niet zomaar alles verzamelen. Zorg ervoor dat ze OSM
> als basis gebruiken (dan hoef je ook niet meer te verzamelen).

Ik ben hier op tegen ;) Als je naar de volgende OSM meeting komt zullen
Milo en ik, je een alternatief presenteren wat wel OSM is, maar
verzameldrift een beetje in de perken houdt.


Stefan


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] http://www.nieuwekaart.nl

2008-07-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Maarten Deen
On Fri, Jul 18, 2008 at 12:14:48PM +0200, Stefan de Konink wrote:
> On Fri, 18 Jul 2008, Maarten Deen wrote:
> 
> > Wat nog veel mooier was geweest is als die nieuwe data als overlay
> > in OSM gezet werd. Met een tag eraan zodat het niet op de normale
> > kaart gerenderd wordt maar alleen op een bepaalde overlay.
> 
> Maar dat doen we toch al bij alle overlays?

Ja, maar ik bedoel dus meer dat zij OSM gaan gebruiken en niet dat
ze een of andere eigen GIS systeempje daarvoor hebben.
Dus niet dat wij kopieren, maar dat wij de gegevens in de OSM database
hebben.

> > Dan had je iets veel beters en nuttigers gehad en had je OSM
> > heel erg veel exposure kunnen geven.
> 
> Vergeet niet dat het Nirov *wel* de beschikking heeft over het NWB etc. en
> kadaster informatie.

Dat is toch geen probleem? Zij kunnen met hun gegevens toch in onze
database mappen? Zolang zij daar maar toestemming voor hebben.

> > Zijn die mensen niet over te halen om hier over te gaan denken?
> 
> Demo maken :) Importeren die layer en plakken op OSM. Maar nogmaals het is
> leuk dat we aan het verzamelen zijn, ik kan het echter niet vaak genoeg
> zeggen, er moeten wat webdesigners een nette en aantrekkelijke site in
> elkaar draaien, waar een 'map' een onderdeel van is.

Mijn punt is: niet zomaar alles verzamelen. Zorg ervoor dat ze OSM
als basis gebruiken (dan hoef je ook niet meer te verzamelen).

Maarten
-- 
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important stuff
 on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)"  - Linus Torvalds

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] http://www.nieuwekaart.nl

2008-07-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Floris Looijesteijn
Inderdaad, ik schrok ook nog al dat er kennelijk een woonwijk met 750
sociale hoogbouwwoningen gepland is op het (lichte) industrieterrein in
m'n achtertuin.
Na wat verder zoeken blijkt dit nog lang niet de definitieve planning te
zijn (en was het bij nader inzien ook geen sociale woningbouw :).

Een ander klein projectje bij mij in de buurt staat er wel op. Maar op de
stratenlayer daaronder zijn zoals op alle sites de verkeerde straten
ingetekend (uit een oud plan ofzo). Openstreetmap zal daar waarschijnlijk
als eerste de juiste straten hebben zo gauw het af is.

En weer een ander projectje staat er nog niet op, maar dat is ook pas
vorige week bekend gemaakt.

Maar zeker een mooie site om controles te plannen...

Groet,
Floris

Maarten Deen schreef:
> On Fri, Jul 18, 2008 at 09:34:04AM +0200, Geert Schuring wrote:
>> hay allemaal,
>>
>> Op www.nieuwekaart.nl staat informatie over nieuwbouw projecten. Deze
>> informatie wordt via GIS aangeboden. Zie
>> ttp://www.nieuwekaart.nl/index.php?content=101
>>
>> Kunnen wij daar een layer van maken voor OpenLayers?
>
> Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is. Bij mij in het dorp
> wordt ook een nieuwe wijk gebouwd. Die staat er op (zoek op Helden,
> de grote rode vlek tussen Molenstraat en Schrames), maar het is
> erg summier en incorect.
> Ik heb deze wijk onlangs ingetekend aan de hand van de gemeentelijke
> informatie, zie
> 
> voor het resultaat. Ik zie weinig overeenkomsten, en geloof me maar
> dat mijn informatie correct is.
>
> Aan rode vlekken hebben we niks en aan incorrecte informatie nog minder.
>
> Maarten
> --
> "to the gentleman wearing the long grey coat trying to get on the second
> carriage, what part of 'stand clear of the doors' don't you understand."
>
> - picadilly line
>
> ___
> Talk-nl mailing list
> Talk-nl@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
>



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] http://www.nieuwekaart.nl

2008-07-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Stefan de Konink
On Fri, 18 Jul 2008, Maarten Deen wrote:

> Wat nog veel mooier was geweest is als die nieuwe data als overlay
> in OSM gezet werd. Met een tag eraan zodat het niet op de normale
> kaart gerenderd wordt maar alleen op een bepaalde overlay.

Maar dat doen we toch al bij alle overlays?

> Dan had je iets veel beters en nuttigers gehad en had je OSM
> heel erg veel exposure kunnen geven.

Vergeet niet dat het Nirov *wel* de beschikking heeft over het NWB etc. en
kadaster informatie.

> Zijn die mensen niet over te halen om hier over te gaan denken?

Demo maken :) Importeren die layer en plakken op OSM. Maar nogmaals het is
leuk dat we aan het verzamelen zijn, ik kan het echter niet vaak genoeg
zeggen, er moeten wat webdesigners een nette en aantrekkelijke site in
elkaar draaien, waar een 'map' een onderdeel van is.



Stefan


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] http://www.nieuwekaart.nl

2008-07-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Maarten Deen
On Fri, Jul 18, 2008 at 11:00:31AM +0200, Milo van der Linden wrote:
> -BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
> Hash: SHA1
> 
> De nieuwe kaart werft op dit moment veldwerkers. M.a.w. ze kunnen de
> snelheid waarmee nieuwbouw en projecten ontstaan niet bijbenen.
> 
> Wat we wel zouden kunnen doen aangezien de nieuwe kaart een mooi open
> initiatief is van het Nirov is onszelf inzetten om onjuistheden te
> melden zodat de nieuwe kaart zichzelf ook snel kan aanpassen aan de
> werkelijkheid.
> 
> Laten we deze mooie bron van open informatie steunen door bij hen aan te
> dragen wat er beter kan.
> 
> Het is dus een win-win:

Wat nog veel mooier was geweest is als die nieuwe data als overlay
in OSM gezet werd. Met een tag eraan zodat het niet op de normale
kaart gerenderd wordt maar alleen op een bepaalde overlay.

Dan had je iets veel beters en nuttigers gehad en had je OSM 
heel erg veel exposure kunnen geven.

Zijn die mensen niet over te halen om hier over te gaan denken?
Mappingtools zijn aanwezig, bestaande data is aanwezig, als zij
luchtfoto's hebben kunnen die in JOSM geoverlayed worden tijdens
het mappen (en dat kan ook prive als zij alleen rechten op die
foto's hebben) en voor de techniek staan er hier altijd mensen
klaar om dat op te lossen.

IMHO zal dat voor de mensen van nieuwekaart.nl ook een grote
stap voorwaarts zijn.

Maarten
> 
> - - OSM-ers kunnen kijken waar nieuwe wijken / terreinen gepland staan en
> met de GPS op zak kijken wat al kan worden getekend
> - - OSM-ers kunnen de nieuwe kaart helpen door correcties aan te dragen op
> plannen die "niet zijn/niet komen" of wijziging in de vorm/contour van
> terreinen.
> 
> Leuk traject, maar eigenlijk zou je deze layer alleen willen kunnen zien
> als je "(veld)technisch" bezig gaat, ze mag uiteraard niet de gewone
> kaart vervuilen.
> 
> Geert Schuring wrote:
> >> > hay allemaal,
> >> > 
> >> > Op www.nieuwekaart.nl staat informatie over nieuwbouw projecten. Deze
> >> > informatie wordt via GIS aangeboden. Zie
> >> > ttp://www.nieuwekaart.nl/index.php?content=101
> >> > 
> >> > Kunnen wij daar een layer van maken voor OpenLayers?
> >>
> >> Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is. Bij mij in het dorp
> >> wordt ook een nieuwe wijk gebouwd. Die staat er op (zoek op Helden,
> >> de grote rode vlek tussen Molenstraat en Schrames), maar het is
> >> erg summier en incorect.
> >> Ik heb deze wijk onlangs ingetekend aan de hand van de gemeentelijke
> >> informatie, zie
> > ;
> >> voor het resultaat. Ik zie weinig overeenkomsten, en geloof me maar
> >> dat mijn informatie correct is.
> >>
> >> Aan rode vlekken hebben we niks en aan incorrecte informatie nog minder.
> > True,
> > 
> > Maar het is wel een mooie indicator om de OSM dekking eens te controleren.
> > 
> > 
> > Message sent using UebiMiau 2.7.10
> > 
> > 
> > 
> > ___
> > Talk-nl mailing list
> > Talk-nl@openstreetmap.org
> > http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
> > 
> 
> -BEGIN PGP SIGNATURE-
> Version: GnuPG v1.4.6 (GNU/Linux)
> Comment: Using GnuPG with Mozilla - http://enigmail.mozdev.org
> 
> iD8DBQFIgFuv2oMdf0ahv2kRAjPqAJ90/Aa/oQMoZ+0/llWFtq6pZL6s2gCeM4i/
> S0l2MzeysgINskgPEL3kTzU=
> =NliP
> -END PGP SIGNATURE-
> 
> ___
> Talk-nl mailing list
> Talk-nl@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl

-- 
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important stuff
 on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)"  - Linus Torvalds

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] http://www.nieuwekaart.nl

2008-07-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Milo van der Linden
-BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
Hash: SHA1

De nieuwe kaart werft op dit moment veldwerkers. M.a.w. ze kunnen de
snelheid waarmee nieuwbouw en projecten ontstaan niet bijbenen.

Wat we wel zouden kunnen doen aangezien de nieuwe kaart een mooi open
initiatief is van het Nirov is onszelf inzetten om onjuistheden te
melden zodat de nieuwe kaart zichzelf ook snel kan aanpassen aan de
werkelijkheid.

Laten we deze mooie bron van open informatie steunen door bij hen aan te
dragen wat er beter kan.

Het is dus een win-win:

- - OSM-ers kunnen kijken waar nieuwe wijken / terreinen gepland staan en
met de GPS op zak kijken wat al kan worden getekend
- - OSM-ers kunnen de nieuwe kaart helpen door correcties aan te dragen op
plannen die "niet zijn/niet komen" of wijziging in de vorm/contour van
terreinen.

Leuk traject, maar eigenlijk zou je deze layer alleen willen kunnen zien
als je "(veld)technisch" bezig gaat, ze mag uiteraard niet de gewone
kaart vervuilen.

Geert Schuring wrote:
>> > hay allemaal,
>> > 
>> > Op www.nieuwekaart.nl staat informatie over nieuwbouw projecten. Deze
>> > informatie wordt via GIS aangeboden. Zie
>> > ttp://www.nieuwekaart.nl/index.php?content=101
>> > 
>> > Kunnen wij daar een layer van maken voor OpenLayers?
>>
>> Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is. Bij mij in het dorp
>> wordt ook een nieuwe wijk gebouwd. Die staat er op (zoek op Helden,
>> de grote rode vlek tussen Molenstraat en Schrames), maar het is
>> erg summier en incorect.
>> Ik heb deze wijk onlangs ingetekend aan de hand van de gemeentelijke
>> informatie, zie
> ;
>> voor het resultaat. Ik zie weinig overeenkomsten, en geloof me maar
>> dat mijn informatie correct is.
>>
>> Aan rode vlekken hebben we niks en aan incorrecte informatie nog minder.
> True,
> 
> Maar het is wel een mooie indicator om de OSM dekking eens te controleren.
> 
> 
> Message sent using UebiMiau 2.7.10
> 
> 
> 
> ___
> Talk-nl mailing list
> Talk-nl@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
> 

-BEGIN PGP SIGNATURE-
Version: GnuPG v1.4.6 (GNU/Linux)
Comment: Using GnuPG with Mozilla - http://enigmail.mozdev.org

iD8DBQFIgFuv2oMdf0ahv2kRAjPqAJ90/Aa/oQMoZ+0/llWFtq6pZL6s2gCeM4i/
S0l2MzeysgINskgPEL3kTzU=
=NliP
-END PGP SIGNATURE-

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] http://www.nieuwekaart.nl

2008-07-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Stefan de Konink
On Fri, 18 Jul 2008, Geert Schuring wrote:

> Maar het is wel een mooie indicator om de OSM dekking eens te controleren.

En dat alleen al zou een hele slimme manier zijn om historische data van
die site te gaan bijhouden. Immers het is een automatische
OpenStreetBug-powered-by-the-State.

Stefan


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] http://www.nieuwekaart.nl

2008-07-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Geert Schuring
> > hay allemaal,
> > 
> > Op www.nieuwekaart.nl staat informatie over nieuwbouw projecten. Deze
> > informatie wordt via GIS aangeboden. Zie
> > ttp://www.nieuwekaart.nl/index.php?content=101
> > 
> > Kunnen wij daar een layer van maken voor OpenLayers?
> 
> Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is. Bij mij in het dorp
> wordt ook een nieuwe wijk gebouwd. Die staat er op (zoek op Helden,
> de grote rode vlek tussen Molenstraat en Schrames), maar het is
> erg summier en incorect.
> Ik heb deze wijk onlangs ingetekend aan de hand van de gemeentelijke
> informatie, zie
;
> voor het resultaat. Ik zie weinig overeenkomsten, en geloof me maar
> dat mijn informatie correct is.
> 
> Aan rode vlekken hebben we niks en aan incorrecte informatie nog minder.
True,

Maar het is wel een mooie indicator om de OSM dekking eens te controleren.


Message sent using UebiMiau 2.7.10



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] http://www.nieuwekaart.nl

2008-07-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Maarten Deen
On Fri, Jul 18, 2008 at 09:34:04AM +0200, Geert Schuring wrote:
> hay allemaal,
> 
> Op www.nieuwekaart.nl staat informatie over nieuwbouw projecten. Deze
> informatie wordt via GIS aangeboden. Zie
> ttp://www.nieuwekaart.nl/index.php?content=101
> 
> Kunnen wij daar een layer van maken voor OpenLayers?

Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is. Bij mij in het dorp
wordt ook een nieuwe wijk gebouwd. Die staat er op (zoek op Helden,
de grote rode vlek tussen Molenstraat en Schrames), maar het is
erg summier en incorect.
Ik heb deze wijk onlangs ingetekend aan de hand van de gemeentelijke
informatie, zie 

voor het resultaat. Ik zie weinig overeenkomsten, en geloof me maar
dat mijn informatie correct is.

Aan rode vlekken hebben we niks en aan incorrecte informatie nog minder.

Maarten
-- 
"to the gentleman wearing the long grey coat trying to get on the second
carriage, what part of 'stand clear of the doors' don't you understand."
 
- picadilly line

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] http://www.nieuwekaart.nl

2008-07-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Stefan de Konink
On Fri, 18 Jul 2008, Milo van der Linden wrote:

> http://www.mapserv.nl/percelen/gmap.html
>
> Maar willen we dat?

Layers verzamelen lijkt me wel aardig :)


Maar dan moeten we nogsteeds wat nuttigens met die layers doen, en ik zou
bijna zeggen categoriseren in een mooie website :)


Stefan


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] http://www.nieuwekaart.nl

2008-07-18 Berichten over hetzelfde onderwerp Milo van der Linden
-BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
Hash: SHA1

Ja.

http://www.mapserv.nl/percelen/gmap.html

Maar willen we dat?


Geert Schuring wrote:
> hay allemaal,
> 
> Op www.nieuwekaart.nl staat informatie over nieuwbouw projecten. Deze
> informatie wordt via GIS aangeboden. Zie
> ttp://www.nieuwekaart.nl/index.php?content=101
> 
> Kunnen wij daar een layer van maken voor OpenLayers?
> 
> Geert.
> 
> 
> Message sent using UebiMiau 2.7.10
> 
> 
> 
> ___
> Talk-nl mailing list
> Talk-nl@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
> 

-BEGIN PGP SIGNATURE-
Version: GnuPG v1.4.6 (GNU/Linux)
Comment: Using GnuPG with Mozilla - http://enigmail.mozdev.org

iD8DBQFIgExF2oMdf0ahv2kRAhwBAJ9WZxfMBBXZSEAsbSBQszqjcmCTlQCfeNhZ
QRNIVvS7DMemi1npvJABssM=
=W0BH
-END PGP SIGNATURE-

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl