Beste lijst,

Naar aanleiding van het OSM-café (waar ik niet bij ga zijn), heb ik de
10 ontbrekende straten in Deurne eens bekeken.

Er zijn 3 namen die een "probleem" vormen, graag jullie mening erover.

  - Galgestraat
  - Mortelhoekstraat
  - Wommelgemsteenweg

In deze publicatie vind ik een beschrijving van de oostgrens van
Deurne met Wijnegem en Wommelgem.
http://www.felixarchief.be/Unrestricted/Folder.aspx?document_id=09041acf80000e8b&format=pdf

De grens met Wijnegem is, bij gebrek aan een natuurlijke
scheidingslijn, moeilijker uit de
beschrijving van 1563 af te leiden. Pas op 14 mei 1981 wordt door de
gemeenteraad van
Deurne beslist dat de definitieve vastlegging van de grens tussen de
Kleine Schijn en de
Ertbruggelaan* in gemeenzaam overleg met beide gemeenten zal worden toevertrouwd
aan het kadaster. Die grens loopt, na het dwarsen van de
Bisschoppenhoflaan*, langs de
Muggen*- en de Mortelhoek*, min of meer parallel met de
Schotensteenweg* tot aan de
straat naar het domein Ertbrugge*, dat zelf volledig in Wijnegem ligt.
Op het einde van de
Ertbruggestraat* volgt de grens de Galgestraat*, vroeger de weg naar
de galg op het
Ruggeveld*. Een eerste deel van de straat verdwijnt echter bij de aanleg van de
Houtlaan*. Hier bevond zich vroeger Fort I; de omtrek ervan is nog te
herkennen in de
golvingen van de Galgestraat* en de Dorenboslaan*. Na een kleine insprong aan de
Wommelgemsteenweg*, die eertijds aansloot op de dreef naar kasteel
Ertbrugge* maar nu
alleen nog toegang geeft tot de Makroparking. Dan steekt de
Krijgsbaan* de Grote Schijn
over, die vanaf daar opnieuw onze grens én die van Wommelgem vormt.

Feiten spelen zich hier af (opgelet Google Maps !!!)
http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&q=Deurne+Antwerpen,+Vlaams+Gewest&sll=51.662334,4.54834&sspn=2.572605,4.938354&ie=UTF8&cd=3&geocode=FdCUDQMd8hNEAA&split=0&hq=&hnear=Deurne+Antwerpen,+Vlaams+Gewest&ll=51.221608,4.491788&spn=0.002537,0.004823&t=h&z=18

De huidige OSM-situatie is zeker niet juist:
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.2228&lon=4.49224&zoom=16&layers=B000FTF

De Galgestraat is volgens mij de weg van de August van de Wielelei
naar de Ertbruggestraat. Deze straat is half-verhard, toegankelijk
voor verkeer aan beide kanten (doch enkel "plaatselijk verkeer).

De Ertbruggestraat loopt door tot aan de Houtlaan. Blijkbaar ook niet
helemaal gemapt (stukken half-verhard, stukken asfalt)

De Mortelhoekstraat is volgens mij helemaal verdwenen. Toch loopt er
een GR-pad (jaja, gevaarlijk, map ik even niet) langs deze bomen,
naast de weide:
http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&q=Deurne+Antwerpen,+Vlaams+Gewest&sll=51.662334,4.54834&sspn=2.572605,4.938354&ie=UTF8&cd=3&geocode=FdCUDQMd8hNEAA&split=0&hq=&hnear=Deurne+Antwerpen,+Vlaams+Gewest&ll=51.22785,4.493049&spn=0.002536,0.004823&t=h&z=18

De Wommelgemsteenweg ligt nu gewoon op de parking van de Makro. Vlak
naast de parking loopt nog wel een zandpad, met zelfs een verdwaald
verkeersbord op (omgekeerde driehoek). Is dat dat de
Wommelgemsesteenweg?

Hoe pakken we dit aan? (Als we het al aanpakken ...)
Graag jullie input.

De verkeerssituatie op de August Van de Wielelei is ook helemaal door
mekaar gegooid (tramverlenging). Geen idee hoe lang dat nog gaat
duren, dus ik laat het even zo.

--
wannes