wannes wrote:
> De Galgestraat is volgens mij de weg van de August van de Wielelei
> naar de Ertbruggestraat. Deze straat is half-verhard, toegankelijk
> voor verkeer aan beide kanten (doch enkel "plaatselijk verkeer).

Als ik het zo bekijk zijn er precies wel twee wegen tussen August V/D Wielelei
en Ertbruggestraat -- één waar googlemaps wel een straat intekent, en een
tweede die hij niet labelt. In googlemaps kan je duidelijk een zandweg zien
liggen tot vlak tegen de Houtlaan (dus zie vanaf kruispunt N12/R11/N112 en ga
richting noord, en dan zie je een zandweg verder rechtdoor gaan waar N12
afbuigt richting oosten. En ze kruist vervolgens met Ertbruggestraat en loopt
dood op het industrieterrein. Aangezien dat op de grens Deurne/Wijnegem ligt,
zou dat wel eens de Galgestraat kunnen zijn.

In dat opzicht zou de Galgestraat ook verder zuidwaarts gelopen hebben (al
zijn wel stukken verdwenen). Zo heb je tussen huizen aan Krijgsbaan en de
parking van Makro ook nog een weg, en dat zou ook nog een restant van de
Galgestraat zijn. Maar met aanleg van enerzijds Fort I, en anderzijds R11 is
de link daartussen niet bepaald meer voor de hand liggend.

> De Ertbruggestraat loopt door tot aan de Houtlaan. Blijkbaar ook niet
> helemaal gemapt (stukken half-verhard, stukken asfalt)

Ze loopt toch door tot N12 in OSM? (en zelfs nog stuk verder). Valt misschien
niet zo op met overlappende stippellijn van gemeentegrens vs highway=track.

> De Mortelhoekstraat is volgens mij helemaal verdwenen. Toch loopt er
> een GR-pad (jaja, gevaarlijk, map ik even niet) langs deze bomen,
> naast de weide:
> http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&q=Deurne+Antwerpen,+Vlaams+
> Gewest&sll=51.662334,4.54834&sspn=2.572605,4.938354&ie=UTF8&cd=3&geocode=Fd
> CUDQMd8hNEAA&split=0&hq=&hnear=Deurne+Antwerpen,+Vlaams+Gewest&ll=51.22785,
> 4.493049&spn=0.002536,0.004823&t=h&z=18

Dat pad is al gemapt, maar wel niet direct de beste tag gegeven indertijd
(staat nu als highway=cycleway, maar dat ga je niet bekomen als je daar een
makkelijk fietspad verwacht). Eerste stuk is zandweg, en wordt tegen
industrieterrein een smal zandpaadje tot aan het Muggepad. Anyway, dat pad
ligt volledig in Wijnegem, niet in Deurne.

De tekst van Felixarchief vermeldt trouwens enkel "Mortelhoek", en niet
"Mortelhoekstraat". Het eerste is de naam van het gebied (edit achteraf: en
blijkt ook straatnaam geweest te zijn van weg die min of meer als
Schotensesteenweg liep), en de tweede hoeft niet noodzakelijk daar te liggen,
maar kan bijvoorbeeld een weg daarnaartoe zijn. Nu, veel mogelijkheden zijn er
precies toch niet daarvoor. Er is het pad in het verlengde van Frans Van
Heymbeecklaan dat nog een stukje in Deurne ligt (nu ook weer eigenlijk
verkeerd als cycleway in OSM). Maar als daar een straatnaambordje te vinden
was had ik het al zeker gemapt normaal. Anderzijds is het wel het enige pad
zonder naam dat in Mortelhoek ligt. (maar zie onderaan dus voor aanvulling)

> De Wommelgemsteenweg ligt nu gewoon op de parking van de Makro. Vlak
> naast de parking loopt nog wel een zandpad, met zelfs een verdwaald
> verkeersbord op (omgekeerde driehoek). Is dat dat de
> Wommelgemsesteenweg?

Dat is ook weer zo'n geval. Een steenweg impliceert dat het geen zandweg is,
of je zou toch minstens restanten van kasseien of iets dergelijks moeten zien.
Maar die weg daar is dus inderdaad ingenomen door de parking van Makro. Waar
nu het zandpad ligt, is weliswaar bijna dezelfde plek, maar dus niet helemaal.
Op het stuk langs Krijgsbaan heb ik zelf nooit een bordje van
Wommelgemsteenweg gezien.

En langs de andere kant heb ik ook al een kaart gezien die dat stuk als
"Kleine Wommelgemsteenweg" aanduidt...

Na een klein beetje gegoogel heb ik ook dit hier
http://users.skynet.be/langbaanvelden/1820_plan_deurne-bght.pdf
Dit toont de Galgestraat als de weg tegen de Houtlaan bvb., en de locatie van
"Mortelhoek" (twee keer: gebied + straat), maar dus niet de straat. En het
geeft ook weer dat het inderdaad zinvol was om die weg naar Makro in Deurne
Wommelgemsteenweg te noemen.

En nu, na nog wat meer onderzoek, heb ik een kaart die de Mortelhoekstraat
aanduidt. De weg is zo te zien compleet opgegaan in het park Bremweide. Ze
loopt zoals op de kaart van 1820 is aangeduid (weliswaar staat daar de naam
Muggenbergstraat bij) tussen waar nu Schotensesteenweg kruist met Muggepad en
Eugeen Fahylaan en gaat door het park min of meer noordwaarts tot aan
Bisschoppenhoflaan, ietsje westelijk van het kruispunt
Bisschoppenhoflaan/Industrielaan. Er is nu nog steeds een toegang naar het
park op die plek.

> Hoe pakken we dit aan? (Als we het al aanpakken ...)

Via onderzoeksjournalistiek :-)

Nee, echt, de enige plek die volgens mij antwoorden gaan bieden zijn de
archieven van het Felixpakhuis, maar daar gaat iemand dan wel veel tijd moeten
in steken denk ik...

Maar dit gaat sowieso wel eerder naar de richting van: erg leuk om de
informatie te hebben, maar 't is niet bepaald zo dat er iemand die informatie
nodig gaat hebben...

> Graag jullie input.
>
> De verkeerssituatie op de August Van de Wielelei is ook helemaal door
> mekaar gegooid (tramverlenging). Geen idee hoe lang dat nog gaat
> duren, dus ik laat het even zo.

in 2012 zou het af zijn, we kunnen alleen maar hopen dat dat ook zo zal zijn
:-) Maar 'k zou het niet in OSM aanpassen speciaal daarvoor, er wordt ook in
fases gewerkt en zo gaan we het vaak mogen aanpassen.

Ben