Als je wil beginnen dan start het inderdaad enkel met de locatie van de
bushaltes. Dat is ook veruit het eenvoudigste.

Wat je nodig hebt om zover te komen:

* Bijna alle bestaande bus- en tramhaltes in Vlaanderen moeten uit OSM. Maar
er zijn ook haltes van De Lijn in Brussel, Wallonië of zelfs Nederland, of van
MIVB, TEC of Veolia in Vlaanderen. Dat betekent eigenlijk dat je elke bushalte
waar geen operator=* op te vinden is handmatig zal nagekeken en indien nodig
gedeletet moeten worden. Laat ook geen script automatisch de nodes
verwijderen, sommige bushaltes zijn getagd als node in een weg, en daar moet
je dan de tags verwijderen. Een hulpmiddel als een kaart met de haltes die nog
te doen zijn komt hier van pas. Dit wordt een zwaar werkje.

* Automatisch script dat (dagelijks?) op een server waar verschillende mensen
aankunnen:

  * alle bushaltes in OSM die automatisch zijn geïmporteerd nakijkt en
    herstelt naargelang bijgehouden informatie in eigen database
  * nieuwe data ophaalt van FTP van De Lijn
  * die vergelijkt met eigen database en indien er een wijziging is, de
    database updatet en ook de bushalte in OSM aanpast

De database op de server moet naast wat De Lijn aan informatie aanbiedt enkel
nog de id van de node bijhouden. Wat betreft de tags als bin/shelter/bench:
die staan enkel maar in OSM zelf en zijn niet van belang voor de import.

En misschien de Nederlanders ook eens om raad vragen, want zij hebben al veel
meer ervaring met imports...

Maar natuurlijk: eerst die data van De Lijn te pakken zien te krijgen, anders
heeft het ook geen zin om hiermee te beginnen :-)

Ben