Ik heb het nog al geopperd. Het lijkt er op dat de insteek van OSM te
liberaal/anarchistisch is om een succesvolle samenwerking met De Lijn
mogelijk te maken. Hoe ze er in andere regio's in slagen om wel gegevens los
te krijgen, is me niet helemaal duidelijk.

Wat we blijkbaar nodig hebben is een project, waarmee we wel de garanties
kunnen geven die De Lijn verlangt en dat de gegevens beschikbaar stelt onder
'een geschikte' licentie voor gebruik in OSM.

Ik ben bereid om hiervoor een server te hosten en bandbreedte ter
beschikking te stellen. 1 Mbit upload, die al gedeeld is met andere web
servers. Niet geschikt om tiles mee te gaan serven, maar wel voor hetgeen ik
voor ogen heb.

De gegevens van De Lijn worden beschikbaar gesteld via FTP, dus we kunnen
die zo vaak ophalen als we willen/als nodig is. Het is sinds kort mogelijk
om e-mails te ontvangen i.v.m. alle omleidingen, maar dat is dus pas nodig
als we ons gaan bezighouden met fase 3 en 4.

Ik denk dat het zinloos is om alles tegelijk te willen doen, dus moeten we
in eerste instantie focussen op de basisinfrastructuur. Als je op de bus een
boekje meepakt met info over bepaalde lijnen, dan is die informatie ook niet
up to date. De informatie die we in eerste instantie in OSM willen zetten
is, wat er gebruikt zou worden om zo'n boekje aan te maken.

FASE 1

Fase 1, de haltes zou relatief eenvoudig moeten zijn. Al willen wij wel meer
informatie opslaan dan wat De Lijn aanbiedt. We zullen de taken moeten
verdelen en groepjes van 2-3 personen moeten vormen, die de
verantwoordelijkheid voor een regio of provincie op zich nemen. Geen idee
waar we die 10-15 man mankracht gaan vinden... Er zou voor iedere regio toch
minstens ook een vervanger moeten zijn.

Bij elke keer dat we de informatie overhalen, vergelijken we deze met de
tussenliggende database en maken lijstjes per regio van haltes waar
wijzigingen voor zijn toegekomen. Deze lijstjes worden doorgegeven aan de
betrokkenen en verwerkt. Dit zijn wijzigingen die van De Lijn komen.

Er wordt ook regelmatig (bijv. 1x/dag) nagekeken of er in OSM wijzigingen
aan de haltes zijn aangebracht. Ook hiervan wordt een lijst samengesteld met
bijbehorende .osm-bestandjes. Gewoonlijk zal dit gaan om extra informatie,
of een kleine verschuiving. Maar als er haltes zouden verdwijnen of als deze
in het wildeweg worden verplaatst, komen we daar zeer snel achter.

Afhankelijk van het geval worden de gegevens in de tussenliggende DB
aangepast, dan wel 'reverted' in OSM.

Waarschijnlijk trachten we best eerst fase1 uit te werken, alvorens we met
iets anders beginnen.

Wat De Lijn ons kan geven:

een intern ID, zoals het in hun databank zit
de 'ref' die op de bushaltes staat.
naam zoals het op de 'vlag' staat, voorafgegaan door de deelgemeente (voor
al die halten 'dorp' en 'kerk', zeker). Vreemd genoeg komt dit niet altijd
overeen met deelgemeente/fusiegemeente in de andere velden.
wat wij onder addr:street zouden onderbrengen.
deelgemeente
fusiegemeente
x in lambert72
y in lambert72
is _accessible
is_public

Geen idee waar die 2 laatste zaken voor staan en of we daar iets aan hebben.

Volgens mij moeten we een kopie van deze brongegevens opslaan, om ze te
kunnen vergelijken met verse brongegevens.

Verder moeten we ook het volgende bijhouden:

of we die halte overnemen in OSM (er zitten nogal veel DUMMY's in dat
bestand)
x,y waar wij ze in OSM willen hebben; dit zal vaak lichtjes afwijken.
nodenummer in OSM DB
shelter
bench
bin
tactile_paving
wheelchair
operator
zone (ik vraag me af of het niet mogelijk zou zijn om deze informatie ook
vanuit de bron te verkrijgen. Het verwondert me sterk dat ze er niet bij
zit)
lines

en dit, op zijn beurt, dan zeer regelmatig vergelijken met wat er in OSM mee
gebeurt. (Automatisch om er dan rapportjes over te maken).

Als we dit opgezet krijgen voor de haltes, dan kunnen we ons aan de
(standaard)routes gaan wagen; FASE2.

Ik wil het een en ander wel 's in een proefopstelling uitwerken, maar eerst
wil 'k wel weten wat jullie ervan vinden. En dan zal 'k nog 's een email
schrijven naar de kontaktpersoon van De Lijn, als niemand anders zich
geroepen voelt.