This is about reuse of the data of the Flemish transport company, so I'll
continue in Dutch.

Ik ben al een tijdje aan het proberen om toelating te krijgen van De Lijn
om hun data te hergebruiken op OSM.

Deze keer ben ik via opendata.be bij een medewerker van De Lijn terecht
gekomen die het openstellen van die data wel ziet zitten.

Ik heb dus de toestemming gekregen om:

De Lijn verleent aan de Licentienemer, die aanvaardt, een niet-exclusieve,
> wereldwijde Licentie om De Lijn Data te hergebruiken door de locaties van
> de haltes toe te voegen aan het Openstreetmap.org-project.

 Dat is al beter dan het antwoord dat ik de voorgaande keren kreeg.

Het recht om De Lijn Data te hergebruiken omvat het recht om De Lijn Data
> te reproduceren, te vertalen, te transcoden, afgeleiden te maken, te
> ontwikkelen, te verbeteren, tentoon te stellen en mee te delen aan het
> publiek als deel of component van het Product van Licentienemer.

transcoden doe ik m.b.v. PostGIS en het is niet de bedoeling om de
coördinaten te gebruiken zoals deze in hun databank zitten. (Ik heb de
gewoonte om onze node te zetten waar de B van B U S te zien is op Bing
(gemakkelijk na te kijken). Of bij gebrek hieraan waar de haltepaal
effectief staat.

Wat mij betreft gaat het dus om een afgeleide.

Waar ik De Lijn niet toe kan bewegen, is om de data effectief vrij te geven
onder de ODBL. Ze willen weten wie hun data gebruikt in een product. Als
iemand deze data wil hergebruiken voor een applicatie, is het eigenlijk
slechts een formaliteit om daartoe een aanvraag te doen en ik ben van plan
om dat te vermelden op de gebruikerspagina van de account die ik wil
gebruiken om de initiële data toe te voegen aan OSM.
De data die wij in OSM hebben, is dan geschikt om weer te geven op een
kaart. Wie meer wil dan dat, kan gewoon zelf een aanvraag doen bij De Lijn.

Ik ben me ervan bewust dat dit niet ideaal is. Ze hebben hun modelcontract
en dat kan blijkbaar de eerste 30 jaar niet worden gewijzigd. Anderzijds
heb ik wel de toezegging dat ze er geen probleem van zullen maken dat hun
data in OSM zit. (Ik moet dat contract in eigen naam ondertekenen, dus dat
is wel belangrijk voor me).

De hoofdvoorwaarde is dat we de gegevens up-to-date en correct houden. Om
dat mogelijk te maken, heb ik al het een en ander gedaan op technisch vlak.
Scripts die hun data omzetten naar UTF-8 en WGS-84, inbrengen in PostGIS en
vergelijken met een extract gemaakt met Overpass. Dat kan natuurlijk nog
verfijnd worden en zodanig opgezet dat het door een grotere groep kan
gebeuren om de continuïteit te verzekeren.

Het alternatief is dat we verder aanmodderen, zoals we dat nu doen. Dat
betekent dat we in het beste geval binnen 10 jaar misschien alle haltes
eindelijk ingegeven hebben, maar niet weten of de informatie (nog) correct
is voor elk van die haltes. Wat wel redelijk werkt voor straten en
straatnamen, is onbegonnen werk voor 40000 bushaltes. Ik kan het weten,
kijk maar naar Leuven en omgeving. Daar is het zowat compleet, maar dat is
een titanenwerk geweest en ik zie het niet gebeuren dat er 30-50 mensen dat
soort inspanning voor heel Vlaanderen gaat doen.

Als de haltes er eenmaal in zitten, kunnen we dan echt van start gaan met
het intekenen van de routes die de bussen volgen. De shapefiles kan de Lijn
ons niet bezorgen. Dus er zal nog werk genoeg te doen zijn.