From: Jo [mailto:winfi...@gmail.com]
Sent: Thursday, January 31, 2013 2:15 PM
To: OpenStreetMap Belgium
Subject: Re: [OSM-talk-be] Hergebruik data De Lijn

Hallo Ben,

Ik beschouw de coördinaten van de haltes die we al in OSM hebben als de
correcte positie. Ook voor de haltes die we nog niet hebben, vind ik het
belangrijker dat ze integreren met onze data dan dat we hun coördinaten
letterlijk overnemen.
Ik gebruik hun coördinaten dus eigenlijk meer als leidraad/suggestie.
Dankzij PostGIS is het heel eenvoudig om erachter te komen waar de
verschillen groter zijn dan, zeg maar, 50 meter. Als ik ervan overtuigd ben
dat de positie in hun databank fout is, dan ben ik van plan om dat terug te
koppelen.

Op 31 januari 2013 12:59 schreef Ben Laenen <benlae...@gmail.com> het
volgende:

On Thursday 31 January 2013 09:41:49 Jo wrote:
> Ik ben al een tijdje aan het proberen om toelating te krijgen van De Lijn
> om hun data te hergebruiken op OSM.

Aangezien je in eigen naam zal moeten ondertekenen, zal het vooral van jou
afhangen zeker :-)

Wat betreft de data: in het verleden heb ik wel een aantal keer gemerkt dat
de
coördinaten van de haltes in hun database niet echt geweldig nauwkeurig
zijn.
Moeten we onze nauwkeurigere data dan vervangen door hun data? Wat betreft
locatie van die node: ik dacht (maar heb het niet nagekeken) dat die node
ongeveer moest staan op de plaats van het haltebord (maar er zijn wel enkele
bijkomende taggingregels bijgekomen om daarnaast bvb. de locatie op de weg
te
mappen).

Als je toch de al aanwezige data in OSM gebruikt wordt zo'n import wel een
hachelijk werkje denk ik (want wie gaat zeggen of de node in OSM beter
geplaatst is dan die in hun eigen database)... Om ook nog maar te zwijgen
van
het up to date houden van zo'n dataset. Hoe goed behandelen je scripts
busstations zoals de Rooseveltplaats in Antwerpen? Wat met tramhaltes of
gemengde tram- en bushaltes. Of gemengde bushaltes van verschillende
maatschappijen?

Voor het up-to-date houden heb ik al wat ideeën uitgewerkt. (Ik maak gebruik
van een tussenliggende databank, eventueel houd ik halte per halte bij hoe
ver de posities mogen afwijken, voordat het als een probleem wordt
beschouwd). Dat zal nog wel lukken. In het geval van (bus)stations staan hun
haltes soms inderdaad nogal vreemd in hun bestand.

Wat ik dus niet van plan ben, is om hun data zomaar te gaan dumpen in OSM.
Het maakt niet uit hoe lang dat duurt, maar de bedoeling is om elke halte
manueel te positioneren a.d.h.v. Bing. Als ze er dan eenmaal in zitten,
draai ik wekelijks een vergelijkingsscript. Dat gaat dan zowel over positie,
als naam, als route_ref.

Wat duidelijk is, kan dan meteen worden rechtgezet. Voor de rest wordt het
een kwestie van degene die de wijziging heeft aangebracht te contacteren en
uit te zoeken, hoe het zit. Is de halte effectief verplaatst? Is de naam
veranderd? Wordt de halte door andere bussen bediend dan voordien? enz.

Ik zal vanavond eens kijken naar de Rooseveltplaats om te zien of daar
problemen te verwachten zijn.