weer wat bijgeleerd :-)

De meesten lijken me inderdaad monumenten. Zyklopensteine echter niet, dat
is historic=stone denk ik.
Het witte kinderbos is een moeilijke, omdat er geen "steen" bij te pas komt.

De Meense Poort is volgens mij een combinatie van historic=memorial voor de
"platen" met de namen (tag node in gebouw ?) en historic=city_gate voor de
poort (tag op gebouw) zelf. Ik denk toch dat de poort er al stond voor WO I
en dus niet gebouwd is ter nagedachtenis van de gesneuvelden.

Het grootste probleem is dat monument in het Nederlands niet overeenkomt
met monument in OSM (zelfs het Engelse Monument komt niet overeen vrees ik).

Zoals steeds zal er een grijze zone zijn, waar de ene het groot genoeg
vindt, en de andere niet. Ik ga nu niet op kruistocht om ze allemaal te
bannen hoor. Bij twijfel laat ik de tag gewoon staan :-)

Een standbeeld vind ik zelf ook een moeilijke. Enkel historic=memorial, of
ook nog tourism=artwork, artwork_type=statue (of enkel dat laatste ?)