2013/10/16 Peter Verschueren <peter.verschue...@me.com>

> Als beginnend mapper zou het interessant zijn om de goede werkwijze aan te
> nemen. Waar, welk gebied of welke stad kan als referentie gebruikt worden
> om te vergelijken, of te leren hoe alles juist moet gevat worden.

Peter,

dit is een hele goede, terechte vraag. Het korte antwoord is waarschijnlijk
dat zo'n gebied niet bestaat. Maar sta me toe dit te nuanceren.
Voor vele zaken bestaat er een consensus, maar die is niet noodzakelijk
uitgeschreven (bv. wandel- en fietsroutenetwerken). Heel dikwijls bestaan
er verschillende gelijkwaardige methodes, waar de keuze bij de mapper en
zijn tools ligt. Bv. huisnummers, zie ook de recente discussie hieromtrent.

Verder heeft ook elke mapper zijn voorkeuren over wat hij/zij mapt. De ene
zal al vlugger de maximum snelheid in een straat vermelden, terwijl de
andere misschien eerder met spoorlijnen of "landuse" bezig is. Het gebied
dat je dan moet bekijken hangt dan ook een beetje van je persoonlijke
interesses af.
Ik heb hierover onlangs een presentatie gegeven. De slides vind je terug
via http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Belgium/Activities  In
State of the Map Belgium vind je een hele boel links terug naar websites
die andere aspecten toelichten. Aan jou de keuze wat je belangrijk vindt en
wat je in hoofdzaak wil mappen.

Maar als ik toch een aantal gebieden zou mogen uitkiezen, zodat je dan zelf
weer je eigen stijl kan ontwikkelen:

Wijk Elsdonk in Edegem http://osm.org/go/0EpYMiMOc- (heb ik zelf gedaan)
Reet http://osm.org/go/0EpMWVrY4-  (ook mijn werk)
Aartselaar
of de Westkant van Willebroek(mijn accenten kunnen wel wat geevolueerd zijn
met de tijd)

Brussel (vanwege de Urbis import daar)
Lier http://osm.org/go/0EpP6EdrZ-  werk van D!zzy neem ik aan
Stukken van Leuven   werk van Polyglot
Mol (Gilbert54 en een andere mapper)
Zemst (Glenn)
stukken van Roeselare (sanderd17)

Die voorbeelden gaan over algemene zaken: huisnummers, maximum snelheid,
winkels e.d. Het gaat hierover stukken waarvan ik mappers een beetje ken of
die erover gerapporteerd hebben op de lijst, waarschijnlijk bestaan er
daarbuiten ook zulke gebieden. In Limburg wordt nog hard gewerkt aan het
aanvullen van straatnamen heb ik begrepen, wat misschien wel de eerste
prioriteit in je gebied zou moeten zijn.

Het aanbod om een google hangout (video conferencing met schermdeling) te
organizeren op een vrijdag van 20-22u blijft gelden.

Hopelijk zet dit je een beetje op weg.

groeten