Hallo Marc,

Eerst en vooral: welkom bij Openstreetmap. We kunnen altijd 'vers bloed'
gebruiken :-)

Als je graag bijleert, dan wil ik wel meteen zeggen dat je op de lange
termijn beter af bent, als je met JOSM leert werken.

In het begin (ondertussen alweer jaren geleden) heb ik een tijdlang
Potlatch afgewisseld met JOSM, maar dat werkt ook verwarrend. Met iD heb ik
nooit echt leren werken.

Er staan nogal wat video's op Youtube om je wegwijs te maken. Ook een paar
die ik zelf gemaakt heb.

Ik ben altijd bereid om eens een hangout of Skype sessie te houden, om je
op weg te helpen met JOSM (en te laten zien wat de mogelijkheden zijn).

Als je met een specifiek 'thema' bezig bent
wandelroutes/fietsroutes/openbaar vervoer, geeft JOSM bijvoorbeeld de
mogelijkheid om MAPCSS kaartstijlen te gebruiken, waardoor dat soort
informatie naar voren wordt gehaald. Dat is interessant om de samenhang
beter te zien.

Anderzijds is het ook mogelijk om bepaalde objecten weg te filteren. JOSM
weet dan dat ze er zijn, maar zet ze uit het zicht. Zodat je je kan
concentreren op wat belang heeft voor jou (op dat moment).

Verder zijn er nog heel wat gereedschappen om vlot gebouwen met rechte
hoeken te tekenen, of cirkelvormige objecten. Of om ronde punten echt rond
te maken e.d.

Ook zijn er presets, waarvoor je knoppen op je taakbalk kan zetten. Dat
werkt bijzonder handig en bespaart enorm veel tijd (of maakt dat de tijd
die je erin steekt, efficiënt gebruikt kan worden).

Als je fouten vindt, waar de OSM-data niet overeenstemt met de
werkelijkheid is het altijd OK om dit aan te passen. Vooral als je zelf ter
plaatse geweest bent, om het vast te stellen.

Vriendelijke groeten,

Jo (Polyglot)