Welkom Marc (nog een Marc erbij!)

mss toch kleine aanvulling bij Sander,  als je footway=yes gebruikt dan
is het niet nodig om foot=yes erbij te zetten.   Impliciet wordt dit
erbij gedacht.   Maar als daar ook fietsers over mogen dan kan je
bicycle=yes erbij zetten en heb je een voetweg waar over gefietst mag
worden.

Zelfde voor bv een highway=bridleway (paardeweg), daar zit impliciet ook
voetgangers bij (maar geen fietsers).

Dus als je highway=bridleway gebruikt hoef je eventueel enkel fietsers
toe te laten (dit hangt wat af van het land en de wetten van het land
dat je mapt).  Dit doe je met bycicle=yes tag bij te voegen.

Dit laat toe om met enkele keys veel te zeggen en daarom hoeft foot=yes
er niet bij bij een footway, iedereen weet dat je op een voetweg mag
wandelen.

Daardoor kan je eigenlijk verschillende combinaties kan maken voor
hetzelfde te zeggen.   Het is aan de mapper om hier doordacht te kiezen
en niet overbodig te 'taggen'.

Er hangen altijd defaults aan het highway type dat je gebruikt, ik raad
je aan om hiermee heel vertrouwd te geraken.  Best steeds de wiki erbij
nemen, ik gebruik vooral de engelstalige wiki daarvoor.

Zie zeker eens naar http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Highway

Daar kan je te weten komen welke defaults er aan de verschillende
highway type zitten wat betreft wie/wat ze mag gebruiken.

Daarnaast kan ik ook JOSM niet genoeg promoten, Jo heeft al een goede
poging gewaagd, maar mappen wordt toch maar pas echt fun als je met JOSM
goed kan werken.

Wat betreft eventuele fouten, die zullen gemakkelijk te fixen zijn bij
beginnersfouten.

Ik vind Jo zijn suggestie ook goed dat je thema-mapping doet. Uit
ervaring vind ik dat ik daar het meeste mee leer door te focussen op een
passie (openbaar vervoer, huizen, fietspaden/wandelwegen, de keuze is
eindeloos) en eens je dat onder de knie hebt en interesse krijgt voor
andere zaken neem je de volgende stap.

Ik heb zelf in het begin jaren geen enkel huisnummer gemaakt, maar wel
alle buildings getekend die ik kon.  Als de winter er is ga ik 's avonds
wandelen met een huisnummer mapper en doe ik adreswerk.  Pas toen het me
begon te interesseren dus.

Mijn kleine aanvulling is langer dan ik eerst dacht :)

Glenn

"Everything is going to be 200 OK."