O ja, je kijkt alleen naar de nodes ? De populatie kan ook op de boundary
staat, kijk bv naar Beveren: http://www.openstreetmap.org/relation/3372862
en niet op de place node http://www.openstreetmap.org/node/59661098

blijkbaar is population geen "statement" in wikidata, anders had je daar
ook nog gestructureerd kunnen in zoeken (bv. Zemst
https://www.wikidata.org/wiki/Q179249)
Natuurlijk moet de wikidata key dan wel aanwezig zijn in OSM.

Een ander pad is via de wikipedia link in OSM (staat op heel veel van die
steden) en zo verder. Maar om wikipedia pagina's te lezen heb je een
developer key nodig denk ik. Heb al ooit geprobeerd om Lijst van monumenten
in ... te downloaden maar dat lukt niet. Voor mij was het wel een oplossing
om eerst de individuele pagina in een browser te openen en dan als html te
bewaren.

met vriendelijke groeten