Bedankt voor alle informatie! Ik kom nog maar net kijken bij OSM en had de import-list nog niet gezien. Inmiddels heb ik alle relevante berichten van vorig jaar even doorgenomen. Ik begrijp, samen met jullie informatie, nu een stuk beter waar het geheel op hapert.

Zoals ik het nu begrijp zijn er een viertal discussiepunten (los van het meningsverschil over het al dan niet uitvoeren van de “import” met een dedicated user-account): 1) De conceptuele aanpak van de data: wat willen we op welke manier in OSM hebben? 2) De beoordeling van de kwaliteit van de data: hoe betrouwbaar zijn de gegevens?
3) De methode van de initiële import.
4) De methode om de dataset up-to-date te houden

Uit wat ik allemaal gelezen heb leid ik af dat er al heel veel inspanningen geleverd zijn. Binnen de BE-community was er enigszins overeenstemming, maar op de import-lijst was die er niet.

Het eerste discussiepunt lijkt altijd voor- en tegenstanders te hebben van een bepaalde visie. Naar mijn mening is overeenstemming lastig te bereiken omdat de achterliggende problematiek niet uitgeklaard is dan wel kan worden. Het belangrijkste punt lijkt te zijn of adresgegevens in een punt of als polygoon (de woning) moeten worden geïmporteerd. Feit lijkt me dat gewoon niet helder is wat een adres nu juist is. Verwijst een adres naar een kadastraal perceel, een fysiek gebouw, een woon-eenheid binnen een gebouw, een toegangspunt tot een privaat domein, een fysieke voordeur, een brievenbus, etc. Eigenlijk enkel die eerste durf ik echt te ontkennen (daar dienen kadastrale nummers immers voor). Voor de rest is het begrip “adres” volgens mij gewoon niet nader omschreven. Adressen werken omdat iedereen voor elk individueel geval opnieuw beoordeelt waar in dat specifieke geval het adres naar verwijst. Dat in een objectief, wereldwijd systeem te vatten is zeer ambitieus.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de discussie wel gevoerd moet worden (en dat is hij eigenlijk al, tot in den treure). Niemand zal ontkennen dat beide systemen (nog los van de vele variaties op deze systemen, verweven met meer of minder zaken koppelen in relaties) voor- en nadelen hebben. Mijn gevoel zegt me dat een pragmatische aanpak de enige manier is om vooruit te geraken. Ik denk dat feitelijke omstandigheden (de wijze om de dataset up-to-date te houden, de afwezigheid van gebouw-polygonen in een groot deel van Vlaanderen) eigenlijk maken dat het héél lastig wordt om enkel adresgegevens op polygonen te registreren. Ik denk dat je niet ontsnapt om in sommige gevallen adresgegevens op een punt te zetten. In het licht van consequent zaken op dezelfde manier te doen lijken mij de punten dan het meest aangewezen.

Een ander argument is meer uit de praktijk. Ik heb op een aantal plaatsen gekeken waar gebouw-polygonen ingetekend zijn en waar de adres-punten uit het CRAB niet op het overeenkomstige polygoon vallen. Naar mijn idee staat het punt precies in het centroid van het polygoon van het gebouw zoals dat bij AGIV gekend is. Daar waar gebouw-polygonen beschikbaar zijn, zijn ze vaak ingetekend op basis van een luchtfoto (die op die schaal toch een aanzienlijke vertekening heeft). In vrijwel alle gevallen die ik bekeken heb is het CRAB-adrespunt nauwkeuriger gepositioneerd dan de polygoon die in OSM aanwezig is. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er ook fouten in het CRAB zitten.

Ik wil hiermee geen oude koeien uit de gracht halen. Ik weet dat het uitvoerig blijven discussiëren de community niet verder richting consensus schuift en dat het zeer frustrerend is voor de leden die hier heel veel moeite in stoppen om het te laten werken.

Los van deze conceptuele keuze zijn de andere drie aspecten eerder technisch/praktisch van aard. Wanneer de methodologie gekozen is, zal een initiële test om de kwaliteit van de data te beoordelen niet zo'n probleem zijn denk ik. Zoals ik het nu begrijp is het belangrijkste struikelblok het “updateable” maken van de gegevens. Sander legt met zijn bericht een hele hoop inhoudelijke zaken op tafel. Hoewel ik nieuw ben bij OSM heb ik wel enige affiniteit met GIS en ga ik me hier verder in verdiepen om misschien zelf ook bij te kunnen dragen aan de technische aspecten.

Volgens mij schetst Sander terecht dat de originele piste niet zo handig is met zicht op het onderhouden van de gegevens. Ik heb beide andere methoden even uitgeprobeerd. Via http://sanderd17.github.io/8840.html lijken de punten steeds in een perfecte verticale lijn te liggen. Volgens mij gaat daar nog iets verkeerd in het script dat de OSM-bestanden opstelt. Maar misschien doe ik ook wel iets verkeerd hoor... De wiki pagina lijkt dan weer prima te functioneren.

Persoonlijk vind ik het om het even op welke manier de taken beheerd worden. Naar mijn mening zullen de “imports” toch eerder door ervaren leden gebeuren. Het hebben van een flashy interface met mooie kaart die de status netjes weergeeft vind ik dan niet belangrijk.

Belangrijker is de opzet om het geheel te kunnen updaten in de toekomst. Hoewel ik me nog in de technische aspecten moet verdiepen, lijkt het me essentieel om een tool te hebben die een soort van diff kan maken tussen een (geupdate) CRAB-dataset en de OSM-situatie. Die gegevens moeten dus gematcht worden met elkaar. In de situatie dat een adrespunt boven een niet-overeenkomstig gebouw-polygoon (met eigen adres-gegevens) komt te liggen, lijkt het me heel lastig die situatie goed op te lossen. Op het eerste zicht is dat ook een probleem dat zich best vaak zal voordoen. Bij de initiële import gebouw-polygonen verplaatsen naar waar ze horen lijkt me lastig, omdat we geen dataset hebben waarmee we dat nauwkeurig kunnen doen. Overtekenen van een luchtfoto is toch echt behelpen. Daarentegen zal in veruit de meeste gevallen het adres-punt vanuit het CRAB wel op een “juiste” locatie liggen (het centroïd van het gebouw-polygoon). In zo'n situatie de locatie van het punt weggooien en de adresgegevens mergen met het polygoon dat kennelijk daarmee overeenstemt lijkt mij echt knoeien. Daarnaast zal ter plaatse gaan kijken ook weinig oplossen. De precieze vormen van een gebouw op enkele meters nauwkeurig bepalen zonder professionele apparatuur lijkt mij zeer lastig.

Ik zeg dit niet om mijn eerdere standpunt over het al dan niet in stand houden van de adressen als punten te herhalen. Ik wil enkel aangeven dat het volgens mij heel lastig wordt als die adrespunten niet gehandhaafd worden. Ik kan me geen algoritme voorstellen dat in zo'n situatie de punten aan de polygonen weet te matchen, wanneer zo'n polygoon niet precies onder zo'n punt ligt. Een soort van afstand-algoritme zal niet helpen omdat er in veel gevallen een naburig gebouw dichter bij het adrespunt ligt dan het daadwerkelijk overeenkomstige gebouw-polygoon.

Omgekeerd denk ik persoonlijk dat de adres-punten zouden kunnen helpen bij het corrigeren van de locatie van gebouwen. De vorm van een gebouw is doorgaans rechthoekig. De oriëntatie is doorgaans loodrecht

Volgens mij komt het er eigenlijk op neer dat het veel eenvoudiger zou zijn als we ook alle gebouw-contouren zouden hebben. Maar daar zal iedereen het wel mee eens zijn. Mijn mening op dit moment is dus dat het in deze realiteit heel erg lastig wordt om het te doen met enkel adresgegevens op gebouwen. Daarnaast zie ik weinig grote bezwaren tegen het in stand houden van de adrespunten. Naar mijn mening is de meest pragmatische keuze dus het importeren van de adresgegevens als punt en het updaten van die punten. Dat kan volgens mij het eenvoudigst gedaan worden door een CRAB-id mee te importeren (ik besef dat dit vloeken in de kerk is...). Echter, ook met afstands-algoritmen moet er een en ander mogelijk zijn.

Daarnaast lijkt het mij belangrijk dat het hele proces goed geautomatiseerd kan verlopen. Aan een initiële import die niet te onderhouden valt heeft niemand wat. Integendeel; het eventueel moeten mergen van zo'n hoop data in OSM met een geüpdatet CRAB lijkt mij echt een nachtmerrie. In dit licht lijkt de derde optie van Sander mij zondermeer de meest interessante.

Ik kom nog terug op een aantal technische punten die Sander aanhaalt. Complimenten voor iedereen die hier al zo hard aan gewerkt heeft!

Vriendelijke groeten,
Thomas