Van: Marc Gemis [mailto:marc.ge...@gmail.com]
Verzonden: vrijdag 13 januari 2017 14:14
Aan: OpenStreetMap Belgium
Onderwerp: [OSM-talk-be] (no subject)

Sorry voor de lange mail, maar het is toch slecht weer, dus heb je wat om te
lezen :-)

Jasper,

De oorspronkelijke betekenis van landuse=forest was een bosgebied waarvan het
hout gekapt wordt voor industriële doeleinden (bosbouw).
Daarnaast had je natural=wood voor natuurlijk, niet onderhouden bos.
Omdat het meeste bos hier niet meer natuurlijk is, maar aangeplant en
onderhouden zijn meer mensen landuse=forest beginnen gebruiken. Hoewel niet elk
onderhouden bos echt voor bosbouw is.

Verder plakken sommige mappers gewoon op alles wat op een luchtfoto op een
groepje bomen lijkt als landuse=forest. Er is geen echte tag voor een groepje
bomen.

Het volgende probleem is dan dat ook bosjes, zonder echte bomen maar met grote
struiken via luchtfoto's als landuse=forest worden gemapped.

Dit laatste kan je verhelpen door natural=scrub te gebruiken, ook voor struiken
in meer stedelijke gebieden, ik denk dus ook voor het stukje grond dat jij
aangeeft. scrub wordt ook wel als struikgewas of kreupelhout vertaalt (google
translate). Dus dat pas wel.

Dus in jouw geval zou natural=scrub beter zijn dan landuse=forest , toch als er
meer struiken zijn dan bomen. Maar wat als er dan toch wat onderhoud aan te pas
komt ?

Voor je golf terrein, de belangrijkste tag daar is  leisure=golf natuurlijk. Ik
zou nu voor landcover=trees gaan. Het is helemaal geen bosbouw, noch een bos.
Dat het niet op de standaard kaart komt, het zij zo. Als er genoeg landcover
tags gebruikt worden, gaan ze die ook wel tonen.

Over het verschil tussen landcover=grass en landuse=grass Landuse zou het
gebruik van het land moeten aangeven. Hier wonen mensen, hier werken ze, hier
wordt gerecreëerd, hier wordt aan landbouw of veeteelt gedaan, enz.
Maar wat is "hier wordt aan gras gedaan" ? Vandaar dat landuse=grass niet echt
juist is, misschien enkel voor gebieden waar graszodes geteeld worden. Maar
omdat het op de kaart getoond wordt, zie je landuse=grass overal verschijnen.
(ipv het correctere landcover=grass)

Landcover slaat op wat je op de grond vindt.

Volgens mij moet in een ideale OSM map, elke plek op aarde [1] tot 2 polygonen
behoren:
eentje met een landuse tag een eentje met een landcover tag. De ene geeft de
bestemming aan, de andere wat je op de grond vindt. En dan kan je ook nog in
sommige gevallen het type recreatie (leisure) of faciliteiten (amenity), etc.
daarboven op gaan mappen.

Dus voor een park
- leisure=park (doen we nu al)
- landuse=xxx (nog te definiëren)
- dan voor verschillende delen landcover=trees of grass of bushes of sand,
rocks, etc.
-
Momenteel mappen we meestal enkel leisure=park, en misschien al eens een
landuse=grass of forest.

Bij een woning met tuin
- landuse=residential
- landcover (zoals bij park) voor de tuin, misschien voor oprit, de plek van
het huis, terras, e.d. nog andere landcovers Dus hier geen landuse=forest om de
tuin aan te duiden. Er is geen bosbouw, er is ook geen bos om te recreëren, dus
waarom landuse=forest ? Dat is taggen voor de renderer [1].

Dat is volgens mij het doel van de landcover, om los van het gebruik bomen,
struiken enz te kunnen aangeven. En dan kan landuse=forest terug voor bosbouw
gebruikt worden. Eventueel kan het ook gebruikt worden voor bossen met een
recreatieve of natuurbeschermende bestemming.

Landcovers kunnen nooit overlappen. Ik heb nog niet hard genoeg nagedacht over
landuses.

Maar daar zijn we nog helemaal niet. En is het nu een zootje :-)

p.s.  Een van de problemen waar ik regelmatig mee worstel is dat je goed moet
nadenken over de betekenis van een woord voor je het kan mappen. Wat is een
park ? Wat is een tuin ? (of iets heel anders: ) wat is een
parking/parkeerterrein ? (dit is niet hetzelfde als een
parkeerplaats)
p.s.  Ik ben al een half jaar aan het nadenken over dit thema, ik had me er
vroeger nooit zo bezig gehouden met het mappen van landuse/landcover/natural,
maar ik zag teveel fouten of gewijzgde situtaties en wou weten hoe ik ze kon
verbeteren. Dan begin je te lezen over het thema, vragen op mailing lists te
volgen,  en dan ben je nog niet wijzer.
p.s. Joost, je schreef ooit dat het gemakkelijker wordt als je meer weet over
OSM, maar dat is niet waar, zie de vorige p.s. :-)

[1] toch in de bewoonde wereld, op Antartica is landuse misschien niet nodig
[2] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tagging_for_the_renderer