On Wed, Mar 4, 2009 at 01:29, Pavel Machek <pa...@ucw.cz> wrote:
> [...]

Sledoval jsem debatu na talk a mám pocit naprosto opačný, nová licence
umožní použít data v closed source nástrojích a výsledné mapy v
kombinaci s daty licencovanými jinak.

> Tady je moje reakce, bohuzel mezinarodni list je subscribers-only.

A jaký je problém se subscribnout?

> before
>
> It will need to. That ODbL thing is ugly, dangerous, and substantial
> change over previous CC-by-sa licensing.
>
> First:
>
> it is 10 pages of ugly legaleese.

Takový je už bohužel dnešní svět :-(  Kolik stran má GPL?

> Second:
>
> ODbL explicitely does not cover art (etc) you merge it with. Under
> CC-by-SA, if you create beatiful painted map partially based on
> openstreetmap, everyone automatically has right to copy that map,
> along with the paintings... and that's good. ODbL only covers database
> license...
>

> If ODbL is adopted, people are alowed to create maps based on
> openstreetmap, and we will not be able to copy/use those maps. That
> just does not sound fair.

To je velmi diskutovaná otázka, uvidíme jak to dopadne ve finální verzi.
Řeší to dnes neřešitelný problém - OSM není možné použít v kombinaci s daty
licencovanými jinak než CC-BY-SA . Zásadní problém CC je totiž ten, že
je navržena pro
"umělecká díla" nikoli po faktografické databáze. V současné době se
tedy nacházíme ve schizofrenní situaci, kdy je možné data použít v
komerčním navigačním SW ale není je možné
použít třeba v knize. To mi také nepřipadá  už vůbec fér.

> [...]
>
> (
>  + 1 week
>
>    * Website to allow users to voluntarily agree to new
> license. Design allows you to click yes, or if you disagree a further
> page explaining the position and asking to reconsider as there may be
> a requirement to ultimately remove the users data. This will help stop
> people accidentally clicking 'no'. Sign up page now states you agree
> to license your changes under both CCBYSA and also ODbL.
> )
>
> Yeah, that sounds voluntary. "Agree to the crap we invented, or we

Nikdo data nesmaže, OSM není Google, který uživatelská data sprostě
krade.  Starou planet pod CC-BY-SA může každý dál používat jak se mu
zlíbí (v rámci její licence).

> Fourth:
>
>  + 2 months
>
>    * Final cut-off.
>
> Hmm. openstreetmap is in big part covered by imports, and companies
> provided data for imports under CC-by-SA. Having to negotiate imports
> once was bad, but having to do it second time is stupid... and 2
> months do not seem like enough time.
>
> So prepare to delete Czech republic.

V čechách byly pokud se nepletu dva velké importy - UHUL a BNHelp.
S UHULem nevidím problém, jejich souhlas není vázán na konkrétní
licenci (stejně tak
data obkreslená z katastru).
Jaká je situace s BNHelp netuším, ale pokud by v krajním případě zmizí
silnice 1. a 2. třídy,
bude to sice velmi nepříjemné, ale alespoň uspokojíme nespokojence,
kteří si stěžovali na
jejich nízkou kvalitu :-)

> Fifth:
>
> What are the benefits? I don't see any.
>
>                                                                Pavel

Já vidím dva:
1. Ochrana dat. CC-BY-SA údajně obsahuje právní díry (vyplývající z
toho, že je využívána k účelu ke kterému nebyla navržena), které
umožňují komukoli data vzít a použít je ke komerčním účelům bez
jakéhokoli vrácení změn v databázi komunitě.
2. Umožnění kombinovat ve výsledném díle data z OSM a z jiných zdrojů,
aniž by tím ztratila OSM data svoji ochranu.

Nejsem právník, takže moje názory jsou založeny pouze na debatách
vedených v anglickém mailing listu. Každopádně jej doporučuji
sledovat.

=TT=